Ga naar inhoud


Waarvoor prime-focus schotel ipv offset


RobbieT

Aanbevolen berichten

Waarvoor heb je een prime-focus schotel nodig ipv een offset schotel.

 

Als ik het plaatje goed voor me heb zijn bijna alle schotels die je koopt tegenwoordig offset schotels ?

 

Ontvangt een offset schotel bepaalde banden niet of niet goed ofzo?

 

Rob Thonus

 

Nokia 9902S, triax 64cm

CanalDigitaal, blijf met je vingers van onze opnamemogelijkheden af!

Xtrend ET-9000, Samsung HD322HJ 320Gb, OpenPLi 2.1

Visiosat G4 Quadro, Astra 19.2, Hotbird 13.0, Astra 28.2, Astra 23.5

Link naar reactie
Delen op andere sites


Een prime focus schotel is nodig als je een prime focus LNBF of feed hebt (b.v. voor C-band, daar zijn geen offset LNBF's of feeds voor) of als je zelf een feed hebt gemaakt, zoals zendamateurs wel doen, een offset feed maken is veel lastiger. Voor kleine schoteldiameters zal een offsetschotel wat beter werken omdat de LNB en feedstang niet in het zicht van de satelliet zitten. Voor grotere schoteldiameters maakt dat door de verhoudingen allemaal niet veel meer uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vele beweren ook dat in een offset schotel minder sneeuw blijft liggen vanwege de lage elevatie hoek en zodoende minder snel uitvalt.

 

Ik ben het daar niet mee eens. Bij mij staan er twee naast elkaar. Een primefocus van 1.20 mtr en een offset van 1 mtr.

Bij sneeuwval legt de offset schotel altijd eerder het loodje omdat de sneeuw ook op de LNC valt en zodoende niet meer door de schotel belicht wordt.

Bij een primefocus schotel is dat zo goed als onmogelijk omdat de LNC altijd "naar beneden kijkt".

Ik prefereer altijd een primefocus.

 

Harry37. Er zijn wel degelijk offset schotels voor de C-Band, maar dit zijn meestal uplink schotels.

 

Groeten,

 

Fred

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een prime focus heeft een kleinere openingshoek.

Hierdoor is het lastiger uit te richten, maar heb je minder 'last'van satellieten die dicht bij elkaar staan(en elkaar dus zouden kunnen storen).

 

Ideaal voor iemand die zwakke signalen wil ontvangen, maar het kan erg storend zijn voor iemand die een 'cluster'van satelieten wil ontvangen (Astra, Hotbird......)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...