Ga naar inhoud


Ronaldd Multiboot via Compact Flash mogelijk?


Zat

Aanbevolen berichten

Ik probeer met de laatste ronaldd de multiboot aan de praat te krijgen. Ik heb geen HDD maar wel een CF kaart in m'n dreambox.Voor zover ik weet wordt een CF kaart in dit geval als HDD gezien (en als /hdd gemount). Dut ik heb hier twee andere images in image_root geplaatst. Het zijn PP 25-12 en RuDream 24-12. Bij het booten krijg ik het selectiemenuutje.

 

Als ik hier een van de beide images kies krijg ik een hele rits tekst over het scherm, maar op een bepaald moment stopt het. Dit is op twee regels nadat de pio-mode wordt ingesteld.

 

Nu vraag ik mij af of het een probeem is met het feit dat ik van CF boot, of het met iets anders te maken heeft (incompatibiliteit tussen ronaldd en rudream?) Wie weet raad, of heeft multiboot vanaf CF draaien?

 

Zat

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hoe groot is je CF? Ik vermoed dat hij nl. vol zit. Als je een CF formateerd via de gui dan worden er parameters gebruikt die niet geschikt zijn voor een kleine CF. Er kunnen dan gewoonweg te weinig files aangemaakt worden. Dit kan je echter niet met df zien.

 

Als je wilt kan je de CF via telnet formateren, zodat er meer file aangemaakt kunnen worden. Dit kan zo:

 

killall nmbd

killall smbd

umount /hdd # Als dit fout gaat dan stoppen

 

mke2fs -j /dev/ide/host0/bus0/target0/lun0/part1

 

De killall commando's stoppen samba, dat is nodig omdat anders de CF niet ge-unmount kan worden. Als je samba er zelf niet op hebt gezet dan kan je ze overslaan.

 

Ronald

 

Ronald

My DM(800|7025) is Ronaldd powered

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ronald, bedank voor je antwoord. Daar zal het echter niet aan liggen. De CF is 128 MB, en helemaal leeg, op de images na die ik er opgezet heb. Dit waren zoals gezegd de PP en RuDream. Ondertussen heb ik geexpirimenteerd met wat oude images van jou, nl de images van 031201 en 031110. Hiermee loopt het booten verder dan met de eerste twee. Het lijkt dus niet aan de HDD settings te liggen. Echter op een bepaalt moment loopt de boot-up vast in een oneindige loop. Ik krijg steeds dezelfde foutmelding over het scherm scrollen. Ik weet nu de foutmelding niet te reproduceren, het was een enigma melding. Voor beide images was de melding niet hetzelfde. Als je de melding wilt weten zal ik nog een reboot doen, momenteel zit m'n vrouw tv te kijken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Echter op een bepaalt moment loopt de boot-up vast in een oneindige loop. Ik krijg steeds dezelfde foutmelding over het scherm scrollen.


Kan dit geen conflict zijn tussen de kernel die je gebruikt om te booten en de rest van de spullen in het "te booten image"?
Zoals je wellicht weet is het niet een echte bootselector, zoals je op een PC wel ziet. Die selecteert een complete partitie met alles erop, kernel, tools, whatever. Daarmee kun je zelfs selecteren tussen Windows en Linux.

De multiboot mogelijkheden van de Dreambox houden in dat je altijd dezelfde kernel opstart, maar dat in plaats van het filesystem met daarin enigma, emulators etc. een alternatief gekozen wordt. Dat draait dan echter wel op de kernel die oorspronkelijk geladen was uit de flash. Het komt er op neer dat je wel de applicaties wisselt maar niet het operating system.

Misschien zou er een loader gemaakt kunnen worden die je in flash plaatst IN PLAATS VAN een normaal image, en die een complete omgeving opstart van usb, cf of hd. Dus inclusief de kernel.

Dat zou even wat programmeerwerk zijn, maar daarna zou het wel universeler zijn, en het zou wellicht handig zijn voor een ontwikkelaar omdat je dan wat makkelijker met verschillende omgevingen kunt testen, en dingetjes kunt aanpassen. Immers op die alternatieve media heb je veel meer plek, dus de hele boel kan gewoon in een read-write filesystem geplaatst worden (ext3, reiser) ipv dat cramfs/squashfs gedoe.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had flash draaien maar wil overstappen naar de multiboot van ronald. Ik kan nergens een optie vinden voor multiboot in ronald zie ik iets over het hoofd. hoe kan ik nou mijn 2e image op mijn usb krijgen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja die had ik inderdaad gelezen, ik heb dus op mijn usb stick een image gezet. reboot en...... er gebeurd niets.

usb wordt netjes gemount maar ik krijg geen optie om te kiezen voor een andere image. mis ik iets

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
ja die had ik inderdaad gelezen, ik heb dus op mijn usb stick een image gezet. reboot en...... er gebeurd niets.
usb wordt netjes gemount maar ik krijg geen optie om te kiezen voor een andere image. mis ik iets

Heb je de stick wel vanuit Emu menu -> extra settings geformatteerd? anders werkt dat niet .
Succes .

-- Dreambox 8000
-- Dreambox DM800

-- Xtrend ET10000
-- All OpenPli Powered

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...