Ga naar inhoud


signaal


Gast waterman

Aanbevolen berichten


welke zender

wel niet FTA

 

hoe meer info je geeft hoe beter we je kunnen helpen

 

was dit altijd al zo of heb je iets gewijzigd

 

heb je dit alleen op de astra of ook bij andere sats (ga er dus al vanuit dat je meerdere ontvangt)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ook bij andere sats.

hij stond al een hele tijd zo .

ik wilde hem wat beter afstellen .

wand als er een beetje wind op staat dan heb ik geen signaal .

dus uk wilde hem even beter afstellen.

vandaar ik 80%signaal had .

en geen beeld .

dat vind ik wel raar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

goed ligt in je afstelling dus, als je deze waardes meet op de DB moet je nog wel eens wachten voordat hij de "werkelijke waardes" geeft : vertraagde weergave

 

 

wat zijn je waardes SNR/AGC/BER op FTA BVN ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
acg staat nu op 65%
agc ,,, ,, ,,59%
als ik dat hoger krijg en dat wil ik ken acg naar 82% krijgen en agc op 76% maar als ik dat doe dan heb ik geen beeld

Klontjes, AGC is Automatic Gain Control, automatische versterkings besturing, waarmee de box bepaald hoe hard de versterker in de LNB het beschikbare signaal moet oppeppen om er iets bruikbaars van te maken. Die kan je zonder speciale dingen te doen zomaar door het dak sturen. Is een oude discussie, maar toch nog maar een keer de streef getallen:
SNR (signaal / ruis verhouding): je wilt hier een zo hoog mogelijk getal, hoe hoger het getal hoe verder het signaal uit de ruis getild wordt.
AGC (zie boven) hier wil je een getal zien, wat zo'n beetje in het midden van het beschikbare regelgebied zit (dus iets van 50 %) terwijl je SNR hoog (90% oid) is.
BER, Bit Error Rate (hoe vaak gaat het fout bij het omzetten van de digitale stroom aan bitjes naar beeld/geluid - ok kan beter uitgelegd worden) Hier wil je altijd 0 hebben staan.

Nu loop je natuurlijk tegen allerlei fysische grenzen aan, waardoor je niet de ideale getallen kan krijgen hoe goed je je schotel ook probeert uit te richten. B.V. een zwakke transponder, zal met een kleine schotel al snel zorgen voor het oplopen van de ACG waarde en een kleine SNR waarde, terwijl ook de BER dan al snel gaat 'leven'. In dit soort gevallen kun je twee dingen doen (er wel van uitgaand, dat de uitrichting al perfect is):
Een lage ruis LNB gebruiken (een 0.3 ipv de 'standaard' 0.6) of een schotel met een grotere gain (versterking, bundeling)- dus een grotere schotel.
en in het Schotelpark vind je nog veel meer over dit onderwerp
groet, skippy2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Normaal? Vast wel, alleen niet optimaal. Het systeem staat op z'n tenen om hier wat van te maken, zou me niets verbazen als je er bij een buitje regen niks meer van over houd. Als er niets meer te verdienen is met beter uitrichten, dan zul je aan een grotere schotel moeten. Mag ik voorstellen om deze discussie in het Schotelpark voort te zetten, want het is niet een specifiek Dreambox probleem

 

groet, skippy2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
acg staat nu op 65%
agc ,,, ,, ,,59%
als ik dat hoger krijg en dat wil ik ken acg naar 82% krijgen en agc op 76% maar als ik dat doe dan heb ik geen beeld


Het getal wat de dreambox geeft als "AGC" dat wordt KLEINER als het signaal STERKER wordt. Dat is nogal onlogisch.
Andere ontvangers die ik heb geven een getal "signaalsterkte" wat het omgekeerde is van wat dreambox AGC noemt.
Ik denk dat ze dit beter ook zouden kunnen doen, dan snapt de gemiddelde gebruiker het beter.

Helaas zijn de getallen ook volslagen nietszeggend. Wat is nou een SNR van 80%? Het was beter als men daar de C/N ratio in dB zou geven.
Ik heb een XSAT ontvanger die dat doet, en het klopt ook nog heel erg goed want de C/N waar je problemen gaat krijgen met het beeld is precies wat de theorie ook zegt.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Mag ik voorstellen om deze discussie in het Schotelpark voort te zetten, want het is niet een specifiek Dreambox probleem


Nou ik ken niet genoeg verschillende ontvangers om daar een uitspraak over te doen, maar de signaalaanduidingen van de dreambox zijn wel de slechtste die ik ken in onderlinge vergelijking van een stuk of 4-5 ontvangers. Zou je dus misschien wel een dreambox specifiek probleem kunnen noemen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is juist heel logisch dat de AGC lager wordt als het signaal sterker wordt.

AGC = Automatic Gain Control.

De Gain is de versterkingsfactor van het signaal door de ontvanger.

Op Astra heb ik gewoonlijk een AGC van +/- 54% staan.

Tot op 30W komt bij mij de AGC zelden boven de 61%.

CanalDigitaal, blijf met je vingers van onze opnamemogelijkheden af!

Xtrend ET-9000, Samsung HD322HJ 320Gb, OpenPLi 2.1

Visiosat G4 Quadro, Astra 19.2, Hotbird 13.0, Astra 28.2, Astra 23.5

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...