Ga naar inhoud


Afstelling schotel


a_noot

Aanbevolen berichten

Ik heb afgelopen week een motor Golden Interstar GI100 met nieuwe LNB geïnstalleerd. De betreffende motor is Moteck SG2100-compatible. Daarnaast heb ik een nieuwe muursteun waterpas gemonteerd. Ik heb diverse sites bezocht om de juiste afstemming te verkrijgen. De muursteun is waterpas, de motor is op 51 graden gemonteerd (latitude Maastricht) en volgens diverse tabellen zou de helling van de schotel (40 - declinatie (7,38)) 32,62 moeten zijn. Helaas kan ik daar niks op vinden. Draai ik helling van de schotel naar ongeveer 36 graden, dan heb ik perfect beeld op de sirius (en ook op Thor, Hotbird en Astra). Echter, Hispa en Eurobird kan ik niet vinden. Ik zit dus ergens boven of onder de Clarckbelt. Kan iemand mij het verschil verklaren tussen de theoretisch 32,62 graden en de 36 graden in de praktijk? Of maak ik misschien een andere fout?

 

Groet, Albert!

Vu+ Uno (VTI), Vu+ Duo (OpenPLI), Xtreamer, Panasonic PV80, Sony Bravia 24EX320, Sony DTS, T55 met Satcon 4/1

Link naar reactie
Delen op andere sites


we gaan het eens proberen

 

hoe kom je aan een decli van 7,38

volgens mij klopt dit al niet weet niet persies je breedte graad maar je decli hoort 6.8 te zijn

verder zal je poolhoek 52 graden zijn inplaats van 51

dat is al een verschil van 1.5 graden

33.62+1.58=35.2

dat komt akelig dicht bij de 36 graden die

0.8 die we nog missen is afleesfouten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maastricht: 50.850° N, 5.683° E.

Declinatie 7.39°, gecorrigeerd 6.7°.

Motorhoek 51.5 graden.

Schotelhoek 33.3 graden.

Mijn getallen lijken dus erg op de door de a_noot gegeven waarden, behoudens de correcties (modified polar mount). Maar van een verschil van enkele graden moet je helemaal niet vreemd opkijken. Al die formules dienen alleen om de schotel initieel uit te richten, daarna is het fingerspitzengefuhl. Probeer de schotel eens voorzichtig omhoog of omlaag te duwen bij de satellieten die je wel ontvangt en kijk waar je t.o.v. de clarke belt zit. Zie baan.jpg.

Ik ben niet zo gek mij voor normaal uit te geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat je dichtbij noemt, een graad geef al deze ellende dus al.

kortom zo kan het dus komen als je motorhoek te laag is en daarbij ook de schotel hoek dat je wat sat's mist. duidelijk een geval van fig13,fig14 .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alvast bedankt voor het meedenken en de reacties. Mijn schotel is een Triax 78 cm. Vanwege het f.....g slechte weer kan ik niet het dak. Moet maar even geduld hebben. Ik laat het weten als ik succes heb.

 

Groet, Albert!

Vu+ Uno (VTI), Vu+ Duo (OpenPLI), Xtreamer, Panasonic PV80, Sony Bravia 24EX320, Sony DTS, T55 met Satcon 4/1

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...