Ben na lange tijd weer eens op het forum, dat krijg je als alles jaren lang gewoon werkt 🙂 Maar omdat ik een probleem heb met een van mijn LNBs (dat denk ik tenminste), kwam ik deze draad tegen over aarding. Ik realiseer me nu dat mijn schotel+beugel zelf niet geaard zijn. Nu ga ik er van uit dat de primaire reden om dat te doen is uiteraard voor veiligheid en wel voor 1) als de bliksem inslaat op de schotel en 2) als er op een of andere manier via de sat electronica/kabels/LNBs spanning op de schotel kan komen te staan. Hoor graag of ik dit verkeerd heb of er nog een andere reden is. In normale toestand zijn schotel en LNBs galvanisch gescheiden, dus van aardlussen kan geen sprake zijn lijkt me. Uit de reacties van de experts hier in deze draad begrijp ik dat jullie allemaal de schotel/beugels geaard hebben, dus met een aardkabel verbonden en dan naar de massa in de meterkast? En vanwege 1 of beide redenen?
Deel 2 is de aarding van de electronica en de LNBs. Ik heb 2 tuners, die elk via een eigen coax naar een 4-in-1 DiSecq gaan en dan naar twin LNBs. Wat ik me nu afvraag is of de massa's van die LNBs verbonden zijn? De primaire kant van de tuners hangt aan dezelfde massa, want die zijn geaard via het stopcontact cq meterkast. Maar nu ik de draad lees en erover denk twijfel ik over de secundaire kant (met de LNBs): als zo'n tuner een galvanisch gescheiden voeding heeft, dan zijn de LNB massa's niet verbonden via die weg. Maar heeft een twin LNB daadwerkelijk twee gescheiden systemen (sorry voor de domme vraag), of liggen ze in de LNB al aan dezelfde massa? In zo'n setup met 2x een 4-in-1, wat is dan het advies voor de aarding van de DiSecqs en LNBs (met uitleg is welkom)?