Ga naar inhoud


Ubuntu Linux installeren !


Gast BIG JOHN

Aanbevolen berichten

Ubuntu Linux 4.10 "The Warty Warthog Release" is een kersverse distro die is uitgekomen en gebaseerd is op Debian-linux...met dit verschil dat alle softwarepakketten die in Ubuntu zijn opgenomen volledig open-source zijn,en het nieuwste van 't nieuwste zijn.

 

Je kan de distro vinden op: http://www.ubuntulinux.org/download/

Er is maar één iso-bestand van +/-523 MB die je dan als image moet branden op een cd-tje.

Installeren(tekstgebaseerd) gaat in een wip...na 20 minuten kan je beginnen werken op je pc in een gloednieuwe omgeving met een nieuw 'OS' dat volgens kenners nog ééns uiterst veilig is ook! Zo wordt standaard bij de installatie alle ip-poorten gesloten voor inkomend verkeer en is het root-account niet geactiveerd. Standaard moet je één user aanmaken, die dan via het 'sudo-commando' + bijbehorend wachtwoord ook beheerders-instellingen kan uitvoeren.

 

Bij de installatie wordt een minimum aan pakketten geïnstalleerd...Linux 2.6.8.1, Gnome 2.8, XFree 4.3 (hevig gepatcht), Firefox 0.9.3, Evolution 2.0.1, Gaim 1.0, Totem 0.99, Rhythmbox 0.8.5, Gimp 2.0.2 en OpenOffice.org 1.1.2. (lees één cd)...door deze minimum installatie, wat deze distro pijlsnel maakt kan je deze achteraf aanpassen/tunen aan jouw specifieke noden.Hiervoor kan je gebruik maken van 'apt-get' waarvan deze distro gebruik maakt om zijn pakketten te installeren.

 

Wat zijn nu de sterke punten aan de distro...wel alles doet het onmiddellijk 'gewoon uit de doos'... Netwerk, scherm, geluid en TV-kaart niets behoefde een bijkomende configuratie.

Door het Project Utopia...een verzamelnaam voor een aantal Linux-technologieën, heeft als doel om de 'plug and play'-functionaliteit van Linux te verbeteren en op gelijk niveau te brengen met concurrerende besturingssystemen. is het mogelijk om plug en play apparaten eenvoudig aan te sluiten.

Een USB stickje dat wordt ingeploft wordt dus automatisch herkent en gemount.

Ook opvallend: slechts 1 installatie CD met alles wat je nodig hebt. De overige software, zo'n 13.000 pakketten, kan je via internet installeren via APT. Ook leuk: je kan gedrukte CDs bestellen, die gratis worden toegestuurd. Niks downloaden dus!

 

[color:"red"]Na de installatie:[/color]

 

Upgraden na de installatie is aan te raden...in Ubuntu heb je meerdere sources. Dit zijn namelijk Main, Restricted, Universe en Multiverse. Main en Restricted zitten standaard in Ubuntu. De andere 2 moet je zelf activeren.Hiervoor duik je in de /etc/apt/sources.list en via [color:"red"]Vi[/color] haal je hier de twee 'flags' ([color:"red"]#[/color]) weg voor:

 

[color:"red"]#[/color] deb http://archive.ubuntu.com/ubuntu warty universe

 

[color:"red"]#[/color] deb-src http://archive.ubuntu.com/ubuntu warty universe

 

En schrijf achter universe multiverse...dan krijg je:

 

deb http://archive.ubuntu.com/ubuntu warty universe multiverse

 

deb-src http://archive.ubuntu.com/ubuntu warty universe multiverse

 

daarna doe je een update van gans je syteem met 't onderstaand command:

 

[color:"green"]$ sudo apt-get update[/color]

 

[color:"red"]Installeren van software die je wil downloaden vanaf de Debian servers: [/color]

 

Voeg toe aan /etc/apt/sources.list

 

deb ftp://ftp.debian.nl/debian unstable main

deb-src ftp://ftp.debian.nl/debian unstable main

 

Vervolgens eerst even 'sudo apt-get update' doen, zodat alle nieuwe headers gedownload worden.

 

Vervolgens weer:

 

[color:"green"]$ sudo apt-get install <pakketnaam>[/color]

 

Met deze beknopte handleiding moet je net geïnstalleerde 'ubuntu-linux' distro ten eerste up-to-date zijn en kan je beginnen met de verkenning van Linux.

 

[color:"red"]Conclusie :[/color]

 

Ubuntu is zeker de moeite waard om eens te proberen...ik hem alvast naast mijn bestaande fedora core 3 geïnstalleerd en wil hem na amper twee dagen testen/tunen niet meer weg !

't Combineert de kracht en robustheid van Debian samen met de gebruiksvriendelijkheid van Fedora.

[color:"blue"]

("`-´´-/").__..--´´"`-._

`6_ 6 ) `-. ( ).`-.__.`)

(_Y_.)´ ._ ) `._ `.``-..-´

(il),-´´ (li),´ ((!.-´

[/color]

BJ

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 103
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Flash-plugin installeren...deze Plugin is een aanvulling op uw browser en hiermee kunnen multimedia elementen zoals bewegend beeld en geluid op 'webpagina's' die ontworpen zijn met 'Flash' weergegeven worden.

 

Open een terminal en typ het volgende commando in:

 

[color:"green"] $ sudo apt-get install flashplugin-nonfree[/color]

 

Hiermee wordt deze plugin feilloos geïstalleerd...

 

Of...met firefox als browser zal zodra je een plugin nodig hebt voor een pagina, een puzzelstukje verschijnen op die plek waarvoor de plugin ontbreekt. Klik die aan en de plugin manager start...waarbij de plugin automatisch wordt gedownload en geïnstaleerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mozilla-thunderbird als E-mailprogramma gebruiken.

 

Thunderbird downloaden en installeren--> open een terminal en typ:

 

[color:"green"]$ sudo apt-get install mozilla-thunderbird[/color]

 

Standaard wordt 'Evolution Mail'opgestart telkens je een link aanklikt op een webpagina die naar een E-mailadres verwijst.

Om dit aan te passen, en ervoor te zorgen dat bij 'default' Thunderbird opstart doe je:

 

Klik op Computer-->Desktop Preferences-->Standaard toepassingen-->E-mailprogramma-->hier vink je aan:

Aangepast E-mailprogramma -->en in de opdrachtregel zet je:

 

[color:"green"] mozilla-thunderbird -compose %s[/color]

 

Klik op sluiten ...voortaan start Thunderbird als jouw Standaard E-mailprogramma op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een Linux besturingssysteem is opgebouwd uit voornamelijk vrije software. Zo ook de distributie: Ubuntu.

De meeste multimedia bestanden zijn 'beschermd' met patenten. Vandaar dat er standaard geen DivX of WMV ondersteuning in ubuntu zit.

Totem is de 'default' multimedia speler aanwezig in Ubuntu...maar daar kan je standaard niet veel mee.Om een betere ondersteuning te hebben om bvb. DVD's af te spelen download en installeer je beter Totem-Xine.

Dit doe je zo:

 

[color:"green"]$ sudo apt-get install totem-xine [/color]

 

Deze zal er voortaan ook voor zorgen dat je tijdens 't surfen allerlei formaten filmpjes kan openen/tonen zoals je die kunt tegekomen op 't internet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik meende dat apt-get meer overeenkwam met rpm's.

apt-get is volgens mij een kant en klare binary. Bij emerge ga je uit van sourcecode. (hoe wel het ook wel mogelijk is om een binairy hiermee te installeren.)

 

Het heeft wel raakvlakken hier en daar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ BIG JOHN

Ik heb ubuntu geinstalleerd op mijn laptop en nu wil ik die upgrade doorvoeren, maar ik kom er niet uit.Je moet die # weg halen met Vi maar wat is Vi en waar vindt ik dat?

Het is inderdaad een mooie distro , je hoeft niks in te stellen en tot nu toe wat ik er van bekeken heb kan ik er als beginner

mooi mee beginnen.Ik heb al verschillend linux versie's er op gehad , maar deze vind ik tot nu toe nog de beste voor een beginner.

 

Gr Birddog

Link naar reactie
Delen op andere sites

vi is een tekst-editor die je kan terugvinden op iedere linux computer...de basis van vi kan je hier nalezen.

 

Om je alvast opweg te helpen doe je 't volgende:je opent een console venster hoe:-->rechter muisklik op bureaublad--> en kies dan voor terminal venster openen,en je typt:

 

[color:"green"]sudo vi /etc/apt/sources.list[/color]

 

Daarna druk je op [color:"red"]i [/color]van insert en breng je de veranderingen aan zoals hier boven staan beschreven.

 

Dan druk je op "Esc-toets" en typ je [color:"red"]:wq![/color] om de veranderingen op te slaan.

 

Om het terminal venster te sluiten typ je : [color:"red"]exit [/color]

 

Als je problemen moest ondervinden of bijkomende vragen hebben...stel maar gerust door.

Alles letterlijk overnemen zoals hier staat te lezen is belangrijk hé !

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ BIG JOHN

 

alles gaat goed tot ik bij sudo apt-get install<pakketnaam>

kom ,dan zegt ie bash: syntax error near unexpected token

'newline'

Wat doe ik nog fout?

Moet ik bij pakketnaam een andere naam ingeven?

Of doe ik iets anders fout.

 

Gr Birddog

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat was een voorbeeld...pakketnaam verander je in het softwarepakket dat je wil installeren, je wil bvb. thunderbird installeren.

Dan doe je :

sudo apt-get install mozilla-thunderbird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Big John,

 

De installatie van Ubuntu (iso gedownload en op CD gebrand op XP PC) op mijn miniserver liep perfect. Ook installatie van FireStarter was een makkie.

Het ziet er allemaal erg goed uit. Ik merk nu echter wel dat ik nog echt een Linux beginner ben, want het lukt me maar niet om als user root in de grafische omgeving in te loggen. In een terminal venster lukt het gewoon. Bij initieel inloggen kan ik alleen als gewone user inloggen.

Ik kan me wel herinneren dat bij de installlatie werd aangegeven dat aanmelden via user root werd overgeslagen; het fijne weet ik er niet meer van.

Kan je mij aangeven hoe ik als gewone user kan overschakelen naar root user?

Groeten, Perdi

GigaBlue Quad+ * GigaBlue 800UE+ * Synology DS411j NAS * WaveFrontier T90 28.2E-5W * draaibaar 1m.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onder Ubuntu is het zo, dat je als gewone user dezelfde handelingen als root kan uitvoeren door het commando:

[color:"red"] sudo [/color] voor je handelingen te zetten...gevolgd door het verplicht ingeven van het gewone 'user-wachtwoord'

Link naar reactie
Delen op andere sites

En hoe kan ik als root in de grafische omgeving (GNOME) terecht komen? Dat lukt me dus niet. Via een terminalventster geen probleem, maar ik hou (nog) niet zo van het intypen van allerlei commando's.

Groeten, Perdi

GigaBlue Quad+ * GigaBlue 800UE+ * Synology DS411j NAS * WaveFrontier T90 28.2E-5W * draaibaar 1m.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...