Ga naar inhoud


Topfield 4000 PVR en dvd-recorder


Rico H

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik weet dat je via vele omwegen opgenomen programma's via de pc kunt branden op dvd. Wat nou als je rechtstreeks een vrijstaande dvd-recorder aansluit op de Topfield TF4000PVR? Kun je dan direkt op dvd opnemen ? Kun je ook opgenomen programma's van de harde schijf op dvd branden ? Werkt deze dvd ook probleemloos op andere dvd-spelers zolang je DVD+ en DVD- in de gaten houdt ? Groeten Rico

Xtrend ET9500 Openpli, Xtrend ET6000, Wavefrontier T55 met positie's 3e,9e,13e,19e,23e en 28e

Link naar reactie
Delen op andere sites


Is natuurlijk geen enkel probleem. De meeste stand-alone DVD recorders hebben, naast een ingebouwde tuner, ook een externe ingang, via scart of tulppluggen. Wel is dit van iets mindere kwaliteit; je hebt twee extra omzettingen: digitaal - analoog, twee keer een scartplug met kabel, en daarna analoog - digitaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel erger dan de digitaal - analoog -digitaal omzetting is de MPEG2 compressie die de DVD recorder (opnieuw) moet toepassen om de data te comprimeren.

 

Maar de kwaliteit is meestal beter dan van een gewone videorecorder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb inderdaad een Topfield 4000 en een Sony DVD recorder aan elkaar gekoppeld, en het bevalt mij uitstekend. Voorbeeld: Ik neem een film op met de Topfield, verwijder de reclame's, en brand dan de film op een DVD (niet elke film overigens, de meeste bekijk ik gewoon één keer, en daarna wis ik ze, maar als we iets echt het bewaren waard vinden, dan zetten we hem dus op DVD).

 

Grote voordelen van het op deze manier werken: Inderdaad geen ingewikkelde handelingen zoals schijf uitbouwen, of via USB overzetten, en allerlei handelingen op de PC. Nadeel is dat de kwaliteit wel iets minder zal zijn (zoals ook de vorige schrijver al opmerkt, door de analoog digitaal vertaalslag), maar evengoed haal je hiermee wel de maximumkwaliteit die een dergelijke DVD recorder kan bieden.

 

Nog wel een tip: Kies bij de DVD recorder de maximale kwaliteit passend bij je filmduur (dus 1, anderhalf, of twee uur, voor langere films kun je beter de hoge kwaliteit houden en twee DVD's nemen, in plaats van de lagere DVD kwaliteit die bij 3, en meer uren opnametijd wordt toegepast), maar let er op dat de tijd die de Topfield in zijn index voor je opname noemt, vaak afwijkt van de werkelijke tijd. Als de Topfield bijvoorbeeld zegt dat een film 1 uur 30 minuten duurt, dan merk ik in de praktijk dat dat vaak 7 tot 10 minuten langer is.

 

En nog een tip: sluit je recorder via RGB aan, daar heb ik de beste resultaten mee.

 

Succes

 

T B

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
En nog een tip: sluit je recorder via RGB aan, daar heb ik de beste resultaten mee.

Je bedoelt neem ik aan met afspelen van de DVD want een dvd rec heeft toch geen rgb-in?

tijdens copieren kun je beter s-vhs in gebruiken

Rebox 9000 ,triax 88cm 4 x quad LNB.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe is de kwaliteit van het geluid?

Je kan volgens mij geen dolby opnemen met een DVD rec.

Heb je ook ervaring met een gewone video rec.? Dan heb je geen omzetting naar MPEG2 en kan het kwaliteitsverlies minder zijn.

VU+ DUO met 1,5T HDD, OpenPLI. CD abo, 80cm schotel draaibaar, duo LNB. HDTV: LG LE8500.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Citaat:
En nog een tip: sluit je recorder via RGB aan, daar heb ik de beste resultaten mee.

Je bedoelt neem ik aan met afspelen van de DVD want een dvd rec heeft toch geen rgb-in?
tijdens copieren kun je beter s-vhs in gebruiken


Ik heb alleen ervaring met de Sony RDR-GX300 en deze heeft wel degelijk een RGB-IN, en een RGB uit. In feite heb ik hem nu als volgt opgesteld Topfield RGB uit -> Sony RGB in en dan Sony RGB -uit> TV Panasonic TX-33AK10F RGB in.

Omdat de Panasonic maar één RGB ingang heeft heb ik het op deze manier geschakeld. De Sony geeft het RGB signaal zonder (zichtbaar of hoorbaar) kwaliteitsverlies door, want als ik de Sony tussen de keten uit haal zie en hoor ik geen verschil op mijn TV.

Ik kan eenvoudig via het menu alles op S-VHS schakelen, en dat is in mijn situatie duidelijk een slechtere kwaliteit.

Overigens zullen er best wel een heleboel DVD recorders zijn die geen RGB-in aan kunnen, ik zou die zelf niet willen kopen.

T B
Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Hoe is de kwaliteit van het geluid?
Je kan volgens mij geen dolby opnemen met een DVD rec.
Heb je ook ervaring met een gewone video rec.? Dan heb je geen omzetting naar MPEG2 en kan het kwaliteitsverlies minder zijn.


In mijn opstelling (zie mijn vorig bericht) merk ik geen kwaliteitsverschil bij het geluid, maar ik doe het dan ook alleen maar met de speakertjes (nou ja, speakertjes.. 2 x 20W en 1 x 14W) van de TV, ik gebruik (nog) geen versterker met Dolby surround enz.

Ik heb ook een gewone Panasonic videorecorder er bij staan, perfect ding, maar duidelijk een veel lagere kwaliteit (en ook lagere resolutie) dan de DVD recorder. Ongeveer vergelijkbaar met de maximale compressie van de DVD (4 - 6 uur op een DVD disc), of nog iets minder.

Ik zie overigens wel verschil tussen de diverse DVD compressie methoden. HQ (1 uur op DVD) HSP (1,5 uur op DVD) en SP (2 uur op een DVD) gebruiken de hoogste resolutie met steeds wat meer compressie, daarna schakelt de DVD recorder naar een lagere resolutie, mijns inziens af te raden. (Maar een ieder zijn smaak, misschien heb jij er wel een heel praktische toepassing voor). Toch zie ik zelf ook al duidelijk verschil tussen HQ, HSP en SP, dus liefst gebruik ik de hoogst mogelijke kwaliteit, passend bij de lengte van de opname.

Er is uiteraard door de vertaalslag wat kwaliteitsverlies, maar mijns inziens moet je een kenner zijn om dat te zien, de gemiddelde gebruiker zal het niet opvallen.

T B
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...