Ga naar inhoud


signal loss op NL kanalen


Ant

Aanbevolen berichten

Ik heb een gek probleem met de setup van mijn ouders. Zij hebben een 80cm schoteltje met 2 lnb's (Astra & Hotbird). De ontvanger is een oude vertrouwde humax 5400 met uiteraard de nieuwste software erin. Sinds een week of 2 geleden hebben ze op de Nederlandse kanalen sterk wisselende signaalontvangst waardoor er eigenlijk niet meer naar de Nederlandse zenders gekeken kan worden. Via de signaalmeter zie ik dat de ontvangst stabiel op circa 60% staat en de ontvangstkwaliteit ook rond de 50% en dan klapt het ineens naar 0%. Het rare is dat veel andere zenders op Astra gewoon prima te ontvangen zijn waardoor ik niet denk dat er een probleem met de coax-kabel is. Ik dacht dan dat de LNB misschien kapot was en bepaalde frequenties wel doorgaf en andere niet. Die heb ik dan ook vervangen en het probleem blijft bestaan. Ik heb al een tijdje op het dak zitten proberen de LNB anders te draaien om hem beter te richten (misschien heeft de wind hem ontregelt, zou kunnen) maar dat leverde ook niet direct resultaat op. Heeft iemand nog een ander idee over de mogelijke oorzaak? De ontvanger werkt op mijn eigen schotelantenne overigens perfect dus daar ligt het probleem zeker niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik heb net ontdekt dat de ontvangst van de ontvanger van mijn ouders hier op mijn schotel veel zwakker is dan die van mijn eigen ontvanger (hij geeft wel beeld waardoor ik eerst dacht dat alles ok was). Het probleem zit dus toch in de ontvanger. Maar het is wel vreemd dat ik bvb de Spaanse Taquilla perfect ontvang en de Nederlandse zenders dus niet...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mogenlijk een defect in de voeding (gok) , controleer alle elko's aan de kant van de voorfront of vervang ze allemaal. Ook heb ik hier al eens op het board gelezen dat er een onderdeel in de tuner defect kan gaan. Wellicht leverd de zoekfunctie in dit forum wat op.

 

Gr. Ronald

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat je die voeding noemt is interessant want een korte tijd geleden is de voeding van de humax voor de 2de keer in zijn carriëre gesneuveld en toen hebben we het grootste deel van de onderdelen vervangen maar niet allemaal omdat bij de eerste reparatie alle onderdeeltjes al vervangen waren door zwaardere versies. Ik zal die voeding nog eens laten bekijken door een kennis van me die hem de vorige keer ook gerepareerd heeft, bedankt voor de tip.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo, ik was benieuwd of je al een oplossing hebt gevonden. Ik heb namelijk hetzelfde probleem en dat is ook zo'n 2 weken geleden ontstaan. Alle vrije kanalen functioneren goed, maar de NL kanalen geven "Bad or No Signal". Ik heb een 60 cm schotel en een Xtreme Tuner. Ben met de tuner terug geweest naar de dealer,maar daar functioneerde hij gewoon. Ik heb ook een tijd op het dak staan te draaien en te doen met de schotel maar dit mag niets baten. Ik heb exact hetzelfde probleem. Signaal is zo'n 75% en klapt dan naar 0.

 

Ik hoop dat iemand nog een idee heeft wat het kan zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een techneut-vriend van me gaat deze week de rest van de elco's vervangen (degene die we de vorige keer nog niet hadden gedaan omdat we dachten dat het niet nodig was). Volgens hem kan hij alleen elco's testen als ie ze lossoldeert dus ik hoop maar dat er geen elco's kapotgegaan zijn die we al eerder vervangen hadden :-(

Ik heb de bios en de zenderlijst ge-update dus daar ligt het zeker niet aan. Hij ontvangt op mijn schotel (120cm) net de Nederlandse kanalen maar af en toe zie ik zelfs daar blokjes op. Bij mijn ouders (80cm) redt ie het net niet... Ik laat even weten of het opgelost is zodra die elco's vervangen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar ik niet weet met welke FW jullie ontvangers werken,

valt mij op dat de problemen kwamen na de seca patch.

 

(dit probleem is ook bij de philips FW geweest)

 

Voor dat jullie de voedingen gaan controleren,

probeer het eerst eens met een orginele of oudere FW

waar jullie de problemen nog niet mee hadden.

(helaas missen jullie wel tijdelijk een aantal kanalen).

 

suc6 en laat iets weten

nobody is perfect, I ain't nobody

 

feedback doet wonderen
vu solo2, Vu duo 4K SE, vu uno 4k,  ultimo voor hobby

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Zo, het heeft even geduurd voor ik hier weer tijd voor had maar het probleem zit inderdaad in de voeding. Ik heb de voeding van mijn eigen humax even aangesloten en het probleem was toen opgelost. We hebben dan gisteren de laatste elco's vervangen van de kapotte voeding maar het probleem is nog niet weg. Ik moet terug naar de winkel om de andere onderdelen op te halen want blijkbaar is een van die eerder vervangen onderdeeltjes dus weer kapotgegaan. In ieder geval weet ik nu bijna waar het probleem zit :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je al eens gekeken of er niet een dect station in de buurt staat dat storing geeft op de nederlandse zenders.

Ik had dit probleem ook, alles werkte goed en alleen storing op NLD 1-2-3.... Na uitschakeling van het DECT station was alles opgelost.

 

Lees HIER en maar eens

ET10000 4x DVB-S2, ET4000 client, OSCAM, CanaalDigitaal, TNTSat.

Reelbox AVG 3x DVB-S2, 1x DVB-T (staat nauwelijks aan)
Visiosat G3+ (28.2E-23.5E-19.2E-13E) 4x ALPS quad 0,2db, PHILIPS 55PUS9109 TV
(2x Xsat CDTV410 & Cherokee 9000 NG4 in de kast)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...