Ga naar inhoud

Ruis geluid bij slaapstand dreambox

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb sinds een aantal weken het volgende probleem:

Ik heb m'n dreambox middels analoge audio uitgang op versterker aangesloten. Zodra ik met de afstandsbediening de dreambox in slaapstand breng stuurt hij me een ruissignaal richting versterker. Dit is echter geen aardingsprobleem naar wat ik denk aangezien het probleem zich niet elke keer voordoet, maar wel vaak genoeg om er van te schrikken.

Ware het niet dat de versterker een lekker geluid geeft als de dreambox half-voluit staat. Dus je kunt je voorstellen wat dit geeft zodra de ruis door de speakers/sub gaat rond 3.00 's nachts en m'n vriendin ligt te pitten op de bank. Die schrikt zich haaaaarstikke kapot.

Ik heb helaas geen beschikking over digitale ingangen op de versterker. Ik heb het idee dat dit is gekomen rond de tijd van het verwisselen van m'n HDD, maar ik vraag me af wat dat er mee te maken heeft. Tijdens het gebruik van de dreambox is er geen enkele ruis of wat dan ook.

Iemand met hetzelfde probleem?

Geplaatst:

Misschien is het een aarding probleem, je zou eens kunnen proberen contact tussen het chasis van de DB en de versterker te maken met een stukje draad.

Receivers: VU+ DUO HD (1.5TB hdd & OpenPLi), Dreambox 7000-S

Schotel: Triax 110 4 LNB + draaibaar

Full HD: Samsung 63" 3D plasma / Mitsubishi HC3800 DLP

Harmony 555

Geplaatst:
Citaat:
je zou eens kunnen proberen contact tussen het chasis van de DB en de versterker te maken met een stukje draad.

Nee, helaas... wel bedankt voor het meedenken.
Ik zal m'n post editen met de melding dat het niet elke keer gebeurd. Ik wilde wat draad nemen en de aarding testen toen ik eraan dacht dat het niet elke keer voorkwam.
Geplaatst:
Citaat:
Ik zal m'n post editen met de melding dat het niet elke keer gebeurd. Ik wilde wat draad nemen en de aarding testen toen ik eraan dacht dat het niet elke keer voorkwam.

Kan het zijn dat je - tussen dat het wel voorkomt en niet voorkomt - de stekker van de dreambox of de versterker uit het stopcontact gehad hebt?
Zo ja, dan zou het kunnen zijn dat het uitmaakt of de stekker er de ene kant om in zit of de andere kant.
En dan zou wellicht een aarddraadje toch helpen. Succes!
Geplaatst:

welke ingang op de versterker gebruik je...?

de versterker "versterkt" klaarblijkelijk een lage spanning die op de ingang staat na slaapstand

dat zou een goede versterker niet mogen doen indien de dbox op de goede ingang aangesloten is...

cheers

In For The Kill

Billie Marten

Geplaatst:
Citaat:

Zo ja, dan zou het kunnen zijn dat het uitmaakt of de stekker er de ene kant om in zit of de andere kant.
En dan zou wellicht een aarddraadje toch helpen. Succes!

Ik heb een extra voeding naast m'n huidige voeding ingebouwd ivm harddisk stroom. Daarbij heb ik m'n huidige voedingsaansluiting vervangen door een "pc aansluitkabel" waar een zekering in zit die maar op 1 mannier ingeplugd kan worden. Aangezien het wisselspanning is mag dit ook helemaal niet uitmaken.
Geplaatst:
Citaat:
welke ingang op de versterker gebruik je...?
de versterker "versterkt" klaarblijkelijk een lage spanning die op de ingang staat na slaapstand
dat zou een goede versterker niet mogen doen indien de dbox op de goede ingang aangesloten is...

Het is geen brom of aardingslek dat je hoort. Als ik de dreambox rca aansluitkabels uittrek hoor je de ruis niet meer. Je moet de ruis zien als een tv zender waarbij het geluid niet goed staat afgesteld. Zoals je vroeger bij de oude analoge tv tuners wel eens had. Echt keiharde ruis.

Het is dus echt een signaal dat de dreambox uitstuurt richting m'n versterker. Het is een sony 5.1 versterker. Best een kwalitatief goede doos. Heb hier ff geen typenr bij de hand. Maar dit doet de versterker nooit op een andere ingang. Ook de Dreambox doet het maar 8 van de 10x die ruis doorsturen.. Echt heel vreemd.
Geplaatst:
Citaat:
Aangezien het wisselspanning is mag dit ook helemaal niet uitmaken.
Toch wel. De ene pen van het lichtnet is 230V wissel, de andere is nul. Kijk maar eens met een spanningzoeker, die licht altijd maar op een pen op. Dan kan het dus wel degelijk uitmaken hoe je de stekker er in steekt.

Maar uit je latere omschrijvingen lijkt het er inderdaad op dat dit probleem het niet is. Keiharde ruis is raar...
  • 8 maanden later...
Geplaatst:

hmm, ik heb hier nooit meer iets op teruggestuurd.

Nadat ik de dreambox weer eens had opengemaakt (god weet wat ik toen heb gedaan ?!?!?) en alles weer netjes had aangesloten was het spontaan verdwenen.

Mocht er zich dit nog ooit bij iemand voordoen... dan weet je tenminste iets waar je moet zoeken.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen