Ga naar inhoud


Linux-deïnstallatie....


sheeplover

Aanbevolen berichten

Eigenlijk een hele simpele vraag: Wat is het linux commando voor Format C:? Ik werk met red hat en die wil ik eigenlijk op de huidige computer verwijderen. Daarna wil ik de D-schijf weer geschikt maken voor windows xp. Momenteel draait op die bewuste computer dus xp op de c-schijf en red hat op de d-schijf. Uiteindelijk wil ik een andere computer alleen gebruiken voor Linux (suse). Bedankt voor uw oplossingen.

 

Groetjes van John uit Den Bosch.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Citaat:
Wat is het linux commando voor Format C:

Doe als Root : [color:"red"] rm -rf / [/color] let wel op dat ALLES gewist wordt en dat Linux NIET om bevestiging vraagt. als je bijv. 2 harddisks hebt en de 2de is gemount onder /home of /mnt enz. zal deze ook gewist worden.

Het commando is niet echt hetzelfde als format C: maar meer zoiets als DELTREE.

Maar als je iets anders wil installeren kan je Linux ook gewoon overschrijven (Windows XP kan de schijf ook formateren en de partities wissen dacht ik). Het enige probleem is dat LILO / GRUB in het MBR blijft zitten maar dat kan je met fdisk /mbr of fixmbr (van de windowsXP installatie CD in rescue mode) oplossen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een hele schijf wilt wissen is het simpelst, maar tevens ook het gevaarlijkst omdat je goed moet opletten dat je de juiste schijf wist:

dd if=/dev/zero of=/dev/hdX bs=512

Op de plek van hdX moet je dus jouw schijf zetten, zal waarschijnlijk hdb of hdc zijn, kan je makkelijk achter komen als je df uitvoert.

Je kan er eventueel nog count=16 achter zetten dan wist hij alleen het eerste stukje waar de partitietabel e.d. in staat, dat is een stuk sneller dan de hele schijf wissen.

Je moet wel als root ingelogd zijn om dit te kunnen doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de wijze bijdragen tot nu toe. Er worden verschillende dingen geopperd en dat is natuurlijk ook weer opvallend voor en leuk aan het hele Linuxsysteem. Ik denk dat ik het rigoureus ga aanpakken en het advies van DebianGuy ga opvolgen.

 

Nogmaals dank.

 

Groetjes van john uit Den Bosch

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik het goed begrijp wil je windows installeren op de partitie waar nu linux staat (onverstandig maar ok :-)) rm -rf / verwijderd alles maar dan is je schijf nog niet beschikbaar voor windows. Dit zal je vanuit windows zelf moeten doen om de schijf in FAT32/NTFS te partioneren.

 

Als je wil formatern in linuxformaat kan het ook anders:

 

 

mkfs.ext2 /dev/naarjepartitiediejewiltformateren

mkfs.ext3 /dev/naarjepartitiediejewiltformateren

mkfs.minix /dev/naarjepartitiediejewiltformateren

mkfs.vfat /dev/naarjepartitiediejewiltformateren

mkfs.xfs /dev/naarjepartitiediejewiltformateren

 

kies dan je gewenste partitie formaat. ext2/3 is standaard. Mijn voorkeur gaat uit naar xfs (of jfs). vfat = fat32 = windows en kan je dus met linux weinig mee (tenzij je extenties gaat gebruiken, maar ok)

 

 

overigens staat mkfs voor "make filesystem"...

Telepathy is very nice, but in this age of telecommunication, computers are much more efficient.

 

Linux+VDR @ AMD64, PLi + Dreambox 7000, 2x Mutant 200s, Mvision HD300N (all CCCam), test: Linux MythTV

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...