Ga naar inhoud


Spanningsvolger


mr|repel

Aanbevolen berichten

Hoi,

 

Ik heb voor een toepassing een spanning die van 0 tot 5 volt loopt linear, maar ik zou eigenlijk moeten hebben dat deze van 5 naar 0 volt loopt. Weet iemand dit makkelijk op te lossen ?

 

dus 5 volt in = 0 volt uit

4 in = 1 uit

3 in =2 uit

2 in =3 uit

1 in =4 uit

0 in = 5 uit

 

greetz

 

Barry

Greetz

 

Mr|Repel

 

There are 10 kinds of people in the world

Those who understand binairy and those who don't

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


het solderen is geen enkel probleem , ik zal even het hele verhaal uitleggen,

 

Ik heb een ford Ka en vanuit de boordcomuter komen heel mooi pulzen van ca. 5 volt. Met deze pulzen stuur ik ook mn toerenteller ( decimaal ) aan.

 

Nu heb ik een hardeschijf VU meter gemaakt met een LM3914 , schema ishierzow te zien . Deze zet een spanning om in een bargraph , hoe meer spanning hoe meer leds gaan branden.

 

De blokgolven die uit mn boordcomuter komen heb ik dmv. een byx diode en een 100uF condensator gelijk gericht. Hoe meer toeren de auto maakt , hoe lager de spanning is.

 

Als ik dit op de VU meter aansluit werkt ie juist verkeerd om , alle leds branden bij lage toeren en gaan uit bij hoge toeren. Dit zou dus juist anders om moeten zijn.

 

De stroom die loopt zijn milli ampere's , omdat deze alleen de opto coupler aansturen

Greetz

 

Mr|Repel

 

There are 10 kinds of people in the world

Those who understand binairy and those who don't

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

MEt opamp heb je niet perse een negatieve voeding nodig. Gewoon +12 en 0 werkt ook.

 

met 741 maak je een standaard invertor (bijvoorbeeld met 10k weerstandjes van uit -> (-) en van (-) naar input). De "aarde" (voor de +) maak je met een paar weerstanden (2x 10k ofzo). In de uitgang neem je twee of drie diodes (of een zener van 3V) op om te zorgen dat je "de nul haalt".

 

Heb geen tekenpakketje of scanner bij de hand, dus als je 'r niet uitkomt kleur ik thuis wel wat.

 

Waarschijnlijk kun je beter je diode en weerstand omdraaien, zodat de pulsen de condensator ontladen in plaats van laden - dan loopt je spanning ook andersom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...