Ga naar inhoud


Grote monitor


realist

Aanbevolen berichten

Ik wil een 21 inch monitor of groter aanschaffen. Daarover oriënteer ik mij nu wat, maar ja, dan komen ook de vragen bijv.:

 

1.Je hebt LCD schermen en TFT-LCD schermen. Wanneer is een LCD scherm ook een TFT scherm of wat is het verschil?

 

2.Grote schermen zijn duur. Nu heb ik in een winkel gezien dat een laptop werd aangesloten op een een LCD kleuren televisie 58cm breedbeeld ( prijs € 1299).

Ik vond het beeld uitstekend. De resolutie van de TV was 1366x768

Dit komt al ongeveer overeen met een 23 inch montor die denk minstens zo duur is en je hebt er een TV bij.

Waarom zou je dan nog een gewone monitor kopen?

 

3.Mijn video kaart ondersteunt resoluties in de verhouding4:3

Zou hier dan geen breedbeeld bij passen (16:9)?

Of wel, zijn er ook LCD TV's zonder breedbeeld? (had ik aan de verkoper moeten vragen.)

 

4. Deze TV had geen DVI aansluiting. Volgens de verkoper werden ze daardoor veel duurder?

Vond ik een beetje vreemd? Hoe belangrijk is zo'n aansluiting?

 

Wie heeft reacties?

Mijn actie hoort bij Jouw reactie.

Hart. gr. v/d realist

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik begrijp eigenlijk niet wat je nu wilt met zo'n groot scherm. Normaal gesproken koop je een groot scherm als je een hoge resolutie wilt kunnen gebruiken, zodat je veel details of veel windows kunt zien.

 

Jij overweegt echter in alle ernst de aanschaf van een TV scherm met de resolutie van een bak kiezelstenen. Je kunt die resolutie ook krijgen op een 15 inch scherm. Dat TV scherm is alleen zinvol als je op 1,5 meter van het beeld wilt zitten.

 

Als je ons eerst eens verteld wat je wilt doen met zo'n knol van een scherm, dan heb je kans op een goed advies.

 

Zelf heb ik o.a. een 21 inch scherm, en dan is het al bijna onmogelijk om het hele scherm te bekijken zonder je hoofd te bewegen. Met een 23 inch exemplaar wordt dat nog erger.

 

Overigens zijn professionele grote schermen heel erg duur, maar in 19 inch kun je prima exemplaren voor een lage prijs krigen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo een groot scherm en zo een hoge resolutie is alleen leuk als je hoog grafische teken programa's gebruikt.

Zoals auto cad.

Anders heb je er naar mijn mening niet zo veel aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Grunnsat en michel 101,

Bedankt voor de reply.

Ik gebruik o.a een 21 inch CRT monitor , maar die heeft zijn beste tijd gehad. Hier heb ik veel achter gezeten zonder dat ik mijn hoofd bijv. moest draaien.(Zit je niet te dicht bij het scherm?)

Nu heb ik een hekel aan kleine letters en bij instelling van een hoge resolutie vind ik dat niet prettig. Bovendien gebeurt het ook dat bij een hoge resolutie soms maar een gedeelte van het scherm gebruikt wordt.

Daarnaast heb ik een PC-kaart en als je dan TV beelden binnen haalt, dan mag dat best op een wat grotere monitor.

Kortom: Als ik een nieuwe monitor ga aanschaffen, dan mag dat een paar centen kosten.

Als je bij de specificaties van LCD-TV's ziet, dan staat daar vaak ook nog vermeld: "TV scherm is goed te gebruiken als PC monitor".

 

Trouwens een resolutie van 1366x768 is dacht ik niet zo slecht.

We zullen zien wat het wordt.

Mijn actie hoort bij Jouw reactie.

Hart. gr. v/d realist

Link naar reactie
Delen op andere sites

1600x1200 schat ik als een goede resolutie voor een 23 inch scherm.

Houd er wel rekening mee dat 19" crt kleiner is dan bijvoorbeeld 19" tft/lcd (betekent bij beeldschermen hetzelfde).

Als je prijsbewust wilt kopen zou ik voor 20" gaan. Die zijn er al vanaf €580,-, en zijn ook werkelijk 50.8cm in de diameter.

23" kost je inderdaad minstens €1200,-

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Nu heb ik een hekel aan kleine letters en bij instelling van een hoge resolutie vind ik dat niet prettig.

 

Dat kan liggen aan de kwaliteit van je monitor, of de kwaliteit van de grafische kaart, en bij deze laatste voornamelijk van het analoge gedeelte. Dit bericht maak ik op een oude 17 inch Philips Brilliance monitor, met een ingestelde resolutie van 1152 x 864. Het beeld is messcherp, en heel prettig.

 

Citaat:
Bovendien gebeurt het ook dat bij een hoge resolutie soms maar een gedeelte van het scherm gebruikt wordt.

 

Dat zou niet mogen gebeuren, kan ook een kwestie van afstelling zijn.

 

Citaat:
Als je bij de specificaties van LCD-TV's ziet, dan staat daar vaak ook nog vermeld: "TV scherm is goed te gebruiken als PC monitor".

 

Het kan ook, maar vergelijk die resolutie eens met de resolutie van een laptop scherm ......

 

Vergeet ook niet dat LCD schermen op slechts één resolutie een optimaal beeld leveren, analoge schermen op vele resoluties.

 

Ik zou maar eens de web sites van de beeldscherm fabrikanten afstruinen, en zien wat zij in de aanbieding hebben. Vergeet daarbij vooral niet te kijken naar de aanbevolen resolutie. Je zult verbaasd staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ grunnsat, hzvdp en djperl 1

Bedankt voor de info.

Over o.a.reactietijd noteerde ik van her en der:

 

De reactietijd van een TFT scherm is onderwerp van discussie. Verschillende fabrikanten van TFT schermen hanteren verschillende definities. Voor de ene fabrikant is het de tijd die benodigd is voor een kristal om van helemaal donker naar helemaal licht en terug te gaan, terwijl de andere alleen maar de tijd van licht naar donker meet.

 

Veel fabrikanten ontwikkelen ook hun eigen meting, bijvoorbeeld eentje van een lichtgrijs naar een donkergrijs, omdat deze situatie vaker voorkomt. Al met al is het maar een grote warboel en ik adviseer daarom ook om de reactietijd snel te vergeten als maatstaf voor de snelheid, omdat het niet eenduidig is.

 

Laat u overigens niet misleiden door fabrikanten. Op sommige beeldschermen staat twee responstijden vermeld, die van het aan- en uitgaan van een pixel. Wanneer hier dan bijvoorbeeld 15 ms en 25 ms vermeld staan betekent dit dus dat de totale responsetijd 40 ms is!

Mijn actie hoort bij Jouw reactie.

Hart. gr. v/d realist

Link naar reactie
Delen op andere sites

citaat: Let ook op de reactiesnelheid bij LCD. Wordt vaak niet vermeld, vooral niet bij aanbiedingen. Laat je goed voorlichten. Grts Henk

 

TXT wordt niet goed weergeven in pc mode.

De resolutie ( 1366x768 ) is verre van pc standaard en zal ergens wel een vertrokken beeld geven .

 

De missing DVI ingang is toch wel belangrijk voor zo'n scherm ,

Het scheelt duidelijk positief ten opzichte van een standaard vga aansluiting , de weergave van TXT wordt ook beter.

 

Vraag in de winkel of hij aangesloten kan worden op een pc en verander dan de beeldscherm-resolutie .

 

bert,,,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo bert@ne

Dat van die weergave van TXT in de PC mode, daar zal ik op letten.

 

Wat resolutie betreft:

Om bij LCD-schermen een optimale beeldkwaliteit te krijgen moet de beeldresolutie in Windows worden aangepast aan die van het scherm. (standaard resolutie). Bij beeldbuismonitoren is deze voorwaarde minder dwingend.

 

Wat DVI betreft:

Daar lees ik niet éénsluidende berichten over.

Bij een analoge aansluiting van de monitor, moet de videokaart eerst de vertaalslag naar een analoog signaal maken, en de LCD-monitor moet dit signaal weer digitaliseren. DVI is volledig digitaal. Dan heb je dus een kaart met DVI uitgang en een monitor met DVI ingang. Dat scheelt dan t.o.v. VGA 2 keer een convertor. Desondanks lees je ook dat de de verschillen in de praktijk

met moderne LCD's klein zijn en vaak helemaal niet waar te nemen.

Mijn actie hoort bij Jouw reactie.

Hart. gr. v/d realist

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Desondanks lees je ook dat de de verschillen in de praktijk met moderne LCD's klein zijn en vaak helemaal niet waar te nemen.

 

Ik heb dat in de praktijk wel eens naast elkaar gezien, en het verschil is heel goed zichtbaar kan ik je verzekeren. Net zo goed als het verschil tussen RGB aansturing of composiet video aansturing bij een goed TV toestel heel duidelijk zichtbaar kan zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...