Ga naar inhoud


Prime focus Elevatie / en Inclinatie


faxme

Aanbevolen berichten

Bij de 1.4 van Triax zie je meestal de schotel elevatie en inclinatie. Dit ontbreekt in wat oudere merklose schotels. Wel zijn deze gegevens /instelling belangrijk voor H - H goede ontvangst.

 

Weet iemand hoe je deze toch nakeurig kan bepalen / instellen Bij een Prime focus (1.8m). Natuurlijk incl. polarmount.

Work is work if you're paid to do it. It's a HOBBY if you've to pay to be allowed to do it.

 

2X Amiko 8900HD SPARK(Schiterrend!!!). T90 in aankoop......

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hoi Faxme,

in de vorige thread heb ik wat theorie gezet. Als je dat doorleest zou je de waardes voor elevatie en inclinatie zelf uit moeten kunnen rekenen. Je moet dan uiteraard wel wat wiskundige / geografische achtergrond hebben. Als dat niet zo is, is het best lastig om dit soort 'geneuzel' te kunnen volgen. Er zijn zeker mensen op dit board die je op een wat meer praktijkgerichte manier verder kunnen helpen.

grtz

Koorknaap

Onderzoek het nieuwe, maar vergeet het oude niet.

Er is al veel uitgezocht; je moet het alleen weten te vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is toch niet zo moeilijk voor een prime focus schotel. Voor een offsetschotel is het lastiger omdat je de offsethoek vaak niet weet.

 

Je moet de schotel ten opzichte van de draaipunten van de polarmount iets naar voren laten hellen. Dat is de declinatie. Die is volgens deze perfecte pagina met uitleg voor Amsterdam 6,8 graden.

 

Vervolgens regel je met de Sirius de signaalsterkte/kwaliteit op maximaal met de kanteling (elevatie) van de polarmount t.o.v. de mast.

 

Vervolgens kan je afstelfouten compenseren met de onderstaande afbeelding van dezelfde webpagina.

 

882144-adjarcsr.gif

post-386-1318258262,9976_thumb.gif

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey Harry37,

klasse met deze uitleg. Ik was eerder op de avond aan een antwoord op een andere thread gestart en had niet gezien dat jij met een veel beter verhaal bezig was.

Ik ga van jouw verhaal zeker nog gebruik maken bij het (nog) beter uitrichten van mijn spullen.

Grtz

Koorknaap

Onderzoek het nieuwe, maar vergeet het oude niet.

Er is al veel uitgezocht; je moet het alleen weten te vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ziet er allemaal prima uit. Het zou toch mooi zijn als je op een of andere manier de elevatie en declinatie werkelijk kan meten. Je hoef maar dan deze bij te stellen (aan de hand van de prachtige tekening) voor zover het afwijkt van de "arc".

 

Kortom kan je deze misschien ook meten met bepaalde apparaturen. Anders lijkt dit meer "trial and error". tot nu toe heb ik het ook zo gedaan en de tekening ken ik ook goed. Maar toch zou meten beter zijn.

Work is work if you're paid to do it. It's a HOBBY if you've to pay to be allowed to do it.

 

2X Amiko 8900HD SPARK(Schiterrend!!!). T90 in aankoop......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meten kan altijd toch.

 

Als je westelijk staat kijk je naar het signaal evt met de duim veranderen tot het sterste signaal nu ook ergens oostelijk en zzie daar je staat als een huis.

Is wel ouderwets hoor maar het werkt als je geen meetapp. heb

TBS IPTV FEEDS NETWERK MAKEN .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...