Ga naar inhoud


Digitaal via de analoge kabel?


Alfons Verbiest

Aanbevolen berichten

Tja, het klinkt gek, maar ik kom zojuist het volgende vreemde feit tegen (op de analoge kabel in Almere).

 

Via de schotel ben ik gewend dat het signaal zo'n 2 seconden achterloopt bij de analoge kabel. Zojuist tijdens het journaal viel me op dat er bij beide signalen geen tijdsverschil meer in zit. Zowel bij Ned 1, 2 als 3.Wel kwaliteitsverschil (analoog een stuk minder scherp).

 

En op Nederland 2 en 3 zijn nu 16:9 anamorphe uitzendingen, ook via de analoge kabel. Alleen blijft het daar als een in elkaar gedrukt 4:3 beeld op mijn tv staan. Hij schakelt dit niet om. Wel digitaal, zowel via de schotel, digitenne en UPC digital.

 

Ik druk me misschien niet helemaal helder uit in mijn uitleg, maar je begrijpt de strekking wel. Hoop ik.

 

Hebben jullie dit ook, of gaat er hier in Almere iets niet goed?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Citaat:
Tja, het klinkt gek, maar ik kom zojuist het volgende vreemde feit tegen (op de analoge kabel in Almere).

Via de schotel ben ik gewend dat het signaal zo'n 2 seconden achterloopt bij de analoge kabel. Zojuist tijdens het journaal viel me op dat er bij beide signalen geen tijdsverschil meer in zit. Zowel bij Ned 1, 2 als 3.Wel kwaliteitsverschil (analoog een stuk minder scherp).

En op Nederland 2 en 3 zijn nu 16:9 anamorphe uitzendingen, ook via de analoge kabel. Alleen blijft het daar als een in elkaar gedrukt 4:3 beeld op mijn tv staan. Hij schakelt dit niet om. Wel digitaal, zowel via de schotel, digitenne en UPC digital.

Ik druk me misschien niet helemaal helder uit in mijn uitleg, maar je begrijpt de strekking wel. Hoop ik.

Hebben jullie dit ook, of gaat er hier in Almere iets niet goed?


Hoi Alfons,

Ik denk dat er een tijdelijk backup signaal op je kabel zit!

Er is veroorzaakt door inversie in de atmosfeer (gevolg hoge druk en koude onderlaag) sprake van enorme atmosferische storingen waardoor zenders in de ether elkaar enorm storen dus dat is mijn verklaring.

Hier in ZW van het land ontvang ik nu bijv. alle zenders uit Smilde, Armhem, Munster, Lingen, Kleve und so weiter...
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een kabelmaatschappij krijgt het signaal op 2 manieren aangeleverd:

 

1. Analoog (inclusief data en Pal-Plus)

2. Digitaal

 

De voorkeur gaat uit van 1, aangezien daar alle dure hardware achter zit om het signaal analoog op elke tv optimaal weer te geven. 2 wordt als backup gebruikt en om de nacht op te vullen.

 

Vanwege de troposferische omstandigheden ondervind 1 last van storingen, een systeem meet de beeldkwaliteit en maakt dan de beste keuze, vandaar dat je nu 2 krijgt aangeboden.

Receiver: VU+ Solo 4K

Schotel: Digiality 85cm multifocus, 4x Triax PLL LNB, 4x Digiality DiSEqC 1.0 High-Iso (Astra1-2-3, Hotbird)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...