bck Geplaatst: 5 maart 2006 Geplaatst: 5 maart 2006 Goedendag, Ik heb hier 2 dreamboxen 7000 staan. Beiden uitgerust met een maxtor HD van 80gig (6Y080P0). Het zijn wat oudere boxen. Opnamen zijn eigenlijk nooit een probleem geweest totdat ik een van de twee boxen (client) een upgrade gaf naar Gemini 2.1 Vanaf dat moment had ik op diverse kanalen problemen (vooral net5) met de opnamens. Op een bepaald moment "hikt" het beeld en loopt de audio vanaf dat moment achter. Op pause drukken en weer op play en het loopt weer gelijk. Dit was met Newcam 6.1 Als ik de TS bestanden download naar de pc en door PVAStrumento heen gooi komen daar vooral foutmeldingen naar voren dat er ene "audio frame" wordt gemist. Het probleem deed zich niet op alle kanalen voor en ook niet bij alle programma's... Vandaag de beide boxen een upgrade gegeven naar Gemini 2.7 Ik heb daar nu alleen Camd3.819 geinstalleerd. Van de client heb ik nu de server gemaakt. Ik vermoede dat het wellicht was omdat het de client was... niet dus, het probleem bestaat nog steeds. De geinstalleerde Gemini 2.7 is nog volledig "maagdelijk". het enige wat is geinstalleerd is Camd3.819 en een settingslijst. Er stond een draadloze acces point in de buurt, die heb ik verwijderd in de hoop dat dat 2.4ghz gedoe wellicht het probleem zou oplossen. Als ik real time naar de opname kijk, dan is er met het beeld niets aan de hand. Kijk ik naar de opname... dan zit het probleem er dus in. Dit probleem is dus eigenlijk ontstaan nadat ik van een oude hydra naar de Gemini 2.1 ben overgestapt. (dat is dus al een hele tijd geleden) Voorheen nooit problemen. Iemand enig idee wat het probleem kan zijn ? Ik heb dus niets veranderd in Gemini... wellicht dat er een setting is die uitkomst kan bieden ? Hopelijk genoeg info... en ook weer niet te veel :-) groeten en bij voorbaat dank Even een toevoeging. Vanavond dus Net5 opgenomen, Rome, vollop stotteren. Daarna RTL4 opgenomen, RTL Dossier, geen enkel probleem. Terwijl ik tijdens het opnemen van RTL Dossier dus naar Rome heb zitten kijken, zowel aan het doorspoelen als op pauze en play aan het drukken ben geweest.
cellie Geplaatst: 7 maart 2006 Geplaatst: 7 maart 2006 Ehm de HDD defragmenteren? Ik roep maar iets. -EDIT Schiet me net te binnen dat ik na een upgrade ooit eens een soortgelijk probleem had. Bleek er allerlei 'troep' van de oude image op de box rond te zwerven. Komplete format en reinstall deden wonderen. -/EDIT Assumption is the mother of all fuckups
bck Geplaatst: 7 maart 2006 Auteur Geplaatst: 7 maart 2006 Toevallig gisteren middag geprobeerd. Tenminste, ik heb nooit geweten hoe ik op de dreambox con defragmenteren dus ik heb alle bestanden die ik wilde bewaren er vanaf gehaald (4) en daarna de schijf geformateerd. Bracht helaas geen uitkomst. Probleem bestaat nog steeds :-( Ondertussen heb ik mijn tweede box (nu client, voorheen server ook met eigen harddisk) van een oude Hydra geupgrade naar ook Gemini 2.7 (ook verder helemaal niets geinstalleerd, alleen settings en Camd3.819) Ik ben heel nieuwsgierig of ze nu beiden hetzelfde gedrag gaan vertonen. Het zal een paar dagen duren voordat ik daar achter ben want het gedrag is helaas niet te reproduceren.. Een paar dingen hetzelfde opnemen dus en dan kijken. Ik laat het nog weten. groeten
Gast Geplaatst: 7 maart 2006 Geplaatst: 7 maart 2006 Tja, dit kan aan veel dingen liggen. Als je het commando 'hdparm /dev/ide/host0/bus0/target0/lun0/disc' geeft, wat zegt ie dan (op beide boxen) ? Let wel dat ik een 7020 heb en dat het pad naar de hdd bij jou anders kan zijn. In de Gemini zit een compleet andere kernel dan in de Hydra zat. Wellicht dat hij nu je hdd niet goed detecteerd en hem traag benaderd. Verder kan het een swapfile zijn op je hdd die aangesproken wordt tijdens de opname waardoor de opname kan stotteren. Het is me niet duidelijk of je nou over het netwerk opneemt of dat de problemen zich bij lokaal opnemen voordoen. Bij een netwerk opname kan een netwerk hiccup natuurlijk de oorzaak zijn. Lastig dat je het niet kan reproduceren, maar kijk iig even naar mn suggesties.
Erik Slagter Geplaatst: 7 maart 2006 Geplaatst: 7 maart 2006 Citaat: Ehm de HDD defragmenteren? Ik roep maar iets. ext3 filesysteem heeft geen fragmentatie, dus ook geen defragmentatie en ook geen defragmentatie-tool. Fragmentatie is typisch iets voor FAT. DM8000 + VU+Ultimo + GSO op Wavefrontier PLI Core Member www.openpli.org
bck Geplaatst: 7 maart 2006 Auteur Geplaatst: 7 maart 2006 Hallo > Als je het commando 'hdparm /dev/ide/host0/bus0/target0/lun0/disc' geeft, wat zegt ie dan (op beide boxen) ? Op de server: multcount = 0 (off) IO-support = 1 (32-bit) unmaskirq = 1 (on) using_dma = 1 (on) keepsettings = 0 (off) readonly = 0 (off) readahead = 256 (on) geometry = 65535/16/63, sectors = 160086528, start = 0 op de client: multcount = 0 (off) IO-support = 1 (32-bit) unmaskirq = 1 (on) using_dma = 1 (on) keepsettings = 0 (off) readonly = 0 (off) readahead = 256 (on) geometry = 65535/16/63, sectors = 160086528, start = 0 Beiden exact hetzelfde.... Let wel, beiden draaien nu dus op de laatste Gemini. Het zijn ook beide 80gig hd's (ik neem dus lokaal op en niet over het netwerk) Hoe kan ik controleren of er een swapfile in de weg zit ? Helaas ben ik daar niet genoeg in thuis... bvd groeten
Tonskidutch Geplaatst: 7 maart 2006 Geplaatst: 7 maart 2006 ja dat met die lastige hdparm etc dat is linux stuff en daar weet ik niks van.. dan moet je eric volgen maar, in de nieuwere basis images die gebruikt worden door het gemini team is wel een en ander gewijzigd dat invloed heeft op het gedrag van de dreambox (met betrekking tot processen die op de achtergrond meelopen) in je blauw menu / extra settings is de optie om teletext cache uit te schakelen -> doe dat eveneens is de optie epg cache elders daN op je hdd te laten schrijven, -> doe dat ook de reeds op hdd geschreven epg.gemini.dat en epg.gemini.m5dat moet je dan van je hdd wissen als je hem hebt verplaatst naar de usb via de blauwe menu optie extra settings. alles wat er aan complexe data / tijdens opnemen meegezonden wordt door de zender~provider (meestal in bepaalde cycli) storen een zuivere opname. een ander aspect kan zijn dat je een en dezelfde movie directory gemount hebt op beide dreamboxen, dat gaat fout mbt de recordings.epl dus enkel eentje instellen voor de mount met betrekking tot opnemen, de ander niet als opname mountpoint mounten verder is client of server irrelevant indien de udp gebruikt wordt bij camd3. cheers Caminhada Club Des Belugas (featuring Roman Babik)
bck Geplaatst: 7 maart 2006 Auteur Geplaatst: 7 maart 2006 Hoi Tonskidutch. Wat betreft camd3, daar heb ik de door jouw op sat4all geplaatste config files voor gebruikt. Het zal dus zijn dat die inderdaad udp gebruiken. Wat betreft de andere suggesties, EPG opslaan op HD stond inderdaad aan. die heb ik nu gedisabled. Er staan geen files epg.etc op de hdd.... USB gebruik ik ook niet dus daar kunnen ze ook niet staan. Ik kon helaas in het blauwe menu geen teletext cache selecteren. Was daar niet te vinden. Wellicht dat dat dus niet geinstalleerd is ? (of ik moet het ergens anders zoeken) enig idee of er nog meer "complexe data" wordt meegezonden die ik kan uitzetten ? Ik hoor het graag. De HD's zijn niet gemount. Het enige wat ze samen doen is de originele C+ kaart delen. groeten en wederom dank
Tonskidutch Geplaatst: 7 maart 2006 Geplaatst: 7 maart 2006 oké, dat met die teletext staat onder menu settings expert settings (dat was ik effe vergeten te vermelden) let op als je de camd3 gebruikt naast een canal digitaal kaart is ook het aanpassen van de camd3.keys noodzakelijk # ConstanCW # mag niks in staan wat je canal digitaal kaart al doet. overigens het aanpassen van beiden (config en keys) moet gebeuren als camd3 niet actief is en een fta zender opstaat. beiden resetten, beter nog shutdown en herstart.. maar laat ik eerlijk zijn een zender met extreem hoge bitrate kan wel eens een gopje laten vallen in de opname, echter die mag niet zichtbaar worden in je ts en demuxed mpeg ga eens voor ProjectX voor verdere bewerking van opnames, ik heb er meer profijt van dan de pvastrumento. cheers Caminhada Club Des Belugas (featuring Roman Babik)
Tonskidutch Geplaatst: 7 maart 2006 Geplaatst: 7 maart 2006 vergeet ik nog dat je bij extreme problemen met oude en nieuwe opnames op de hdd beter de hdd volledig formateert of was dat al aangekaart? ja dus. en doe dat via menu en niet via hulpproggies zoals fwpro cheers Caminhada Club Des Belugas (featuring Roman Babik)
bck Geplaatst: 7 maart 2006 Auteur Geplaatst: 7 maart 2006 Hallo, Laat ik voorlopig in ieder geval nog even toevoegen dat ik deze problemen ook had met Newcam6.1 en Newcam6.7. Ik heb dus niet het gevoel dat het aan camd3 zal liggen (maar proberen schaad zeker niet natuurlijk :-) Bij constanCW staat bij mij helemaal niets. Dat zal dus niet in de weg zitten. De key file had ik zelf overigens daar niet neergezet. Alleen de config, servers en users file. Dat heb ik ook gedaan zonder dat camd3 actief was dus dat zal wel goed zitten ga ik maar van uit. Ik zag voorheen bij opnames inderdaad wel eens een "hikje" maar dat was eigenlijk nooit een probleem (dat zal de door jouw genoemde af een toe een gopje laten vallen zijn). De audio liep daarna gewoon nog synchroon. Nu is het echter een stuk erger en na elk hikje loopt de audio zichtbaar achter. Het is niet zozeer dat ik problemen heb met het bewerken. Het is al meteen bij het terug kijken op de dreambox. Via pvastrumento ben ik er echter achter gekomen dat er dus blijkbaar een probleem is net "audio frame missing". Wellicht dat projectX een meer uitgebreide uitleg heeft... als ik weer een opname heb met dit probleem dan zal ik het eens door projectX heen gooien. Het formateren heb ik gewoon via de dreambox gedaan. Wel zo makkelijk :-) De teletext heb ik nog niet aangepast, wel de EPG maar de dreambox staat nu op te nemen waarbij het normaal gesproken bij deze opname fout gaat. Gaat het fout dan probeer ik daarna de teletext uit te zetten. Ik laat beide resultaten wel weten. groeten en wederom dank
Gast Geplaatst: 8 maart 2006 Geplaatst: 8 maart 2006 Hmm, ziet er goed uit. Hij gebruikt 32 bit transfer en DMA, dus dat zit wel snor. Ik denk dus dat je het probleem inderdaad in de EMU of het netwerk moet zoeken. Had je nou een swapfile op hdd of niet ?
bck Geplaatst: 8 maart 2006 Auteur Geplaatst: 8 maart 2006 Nee, geen swapfile op harddisk voor zover ik weet. Tenzij dat standaard aan staat ? Ik heb het in ieder geval niet aangemaakt. Ik doe voor zover ik weet ook niets via het netwerk. Het gaat fout op de server en daar zit de HD bij ingebouwd, op de client test ik vanavond. Die krijgt wel de key's via mijn huisnetwerk. Het zag er naar uit dat de opnamen van gisteren een stuk beter ging. Normaal heb ik bij het opgenomen programma minstens 20 hikjes, nu had ik er slechts een stuk of 3 waarbij het effect van vertraagd geluid veel minder was (dat zal dus ook zo'n missend gopje geweest kunnen zijn) gisteren stond alleen nog maar de EPG uit. Vandaag staat ook de TXT uit. Wellicht dat mijn type harddisk met de huidige nieuwe images en nieuwe frontprocessor "software" problemen geeft... Ik laat nog weten hoe het afloopt nu ook de teletext cache uit staat. groeten
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen