Ga naar inhoud


Wanneer gaan Ned 1,2,3 analoog uit de ether?


Softmatic

Aanbevolen berichten

Weet iemand wat momenteel de datum is waarop de zenders uit de lucht gaan?

Eerst was er sprake van 1 jan 2006, toen 1 april 2006. En het schijnt nu 1 jan 2007 te zijn?

 

Klopt dit? Of kan het al eerder gebeurd zijn? Voor een camping ben ik bezig het kabelsysteem te updaten. En als Ned 1,2 en 3 dit jaar uit de ehter zijn, moeten er sat receivers voor komen enzo.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Kan ik binnenkort alleen nog maar digitale tv kijken?

Er zijn nog steeds enkele honderdduizenden huishoudens geen kabel of satelliet hebben en dus met een antenne op het dak of op het toestel alleen Nederland 1, 2 en 3 kunnen ontvangen. Zij zijn benieuwd of het bericht dat het analoge signaal dit jaar wordt afgesloten wel klopt.

 

Voor mensen met kabel en satelliet verandert er weinig, al zullen de exploitanten van die platforms hun digitale televisiediensten enthousiast aan de man gaan brengen.

 

Omdat steeds minder mensen televisie kijken via analoge ether wordt het in de lucht houden van die dienst relatief steeds duurder. De 11 miljoen euro die elk jaar nodig is voor analoge doorgifte is door het kabinet in ruil voor afschakeling als bezuiniging opgevoerd. Maar in dat geval zou er voor net geen 250.000 huishoudens een probleem ontstaan, want dan zou men geen tv meer kunnen kijken. Voor een deel van hen is er een mouw aan te passen, omdat zij in een gebied wonen waar kabel aanwezig is. Maar voor een groot deel van de "analoge kijkers" is het probleem lastig op te lossen. Er is geen kabel, satelliet is te duur en digitale ether, zoals Digitenne, is in hun regio niet voorhanden. In sommige regio's kan digitale ether-tv, het meest betaalbare alternatief, pas geïmplementeerd worden wanneer het analoge signaal wordt stopgezet, omdat die dezelfde frequentie nodig heeft.

 

Daarom hebben de staatssecretaris voor cultuur en de minister van economische zaken besloten om de datum van het afschakelen door te schuiven naar een later tijdstip. Het tijdpad zullen zij nog bekendmaken. Zij gaan in de tussentijd op zoek naar een betaalbaar digitaal alternatief voor de huishoudens die na afschakeling van het analoge tv-signaal geen tv meer zouden kunnen kijken.

 

Publieke Omroep | 1/4/2006

 

info gecopyeerd vanaf http://portal.omroep.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat kan wel eens sneller gaan dan menigeen denkt. Ik denk, zoals de zaken er nu voorstaan, dat het analoge signaal wordt afgeschakeld, zodra DVB-T in de rest van Nederland wordt opgestart. Men heeft die frequenties nodig, omdat er anders geen ruimte is. Ik gok op het laatste kwartaal van 2006.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoezo geen ruimte? Zit er dan zoveel op het digitene net?

Jullie hebben toch ook maar 3 analoog zenders of zie Ik dat verkeerd.

Volgens mij draat het enkel maar om die 11 mil. die ze jaarlijks kwijt zijn aan analoog.

Bij ons (Belgie) loop digitaal en analoog nog naast elkaar, zijn dan ook maar twee zenders. Ook is er (nog) geen provider die een digi pakket aanbied.

 

In duitsland moesten ze van de ene dag op de andere omschakelen.... maar daar zaten er wel meer zenders analoog. Daar was het begrijpelijk, omdat er analoog zelf al geen plaats meer was.

 

greetz

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn gebieden waar frequenties overlappen. Zo ontvang ik in mijn regio de zenders van Lopik, Arnhem en Apeldoorn (geen DX). Dat zijn dus al zeven frequenties. Ik vind het ook helemaal niet erg als met genoeg voorlichting de boel van de ene op de andere dag digitaal gaat. Tenslotte zal je de analoge zender ook digitaal vrij kunnen ontvangen (volgens KPN). Waarom als belastingbetaler extra betalen als het niet nodig is. Zolang het dekkingsgebied voor een buitenantenne acceptabel is, lijkt me niets in de weg te staan.

 

TokeMUP, misschien is het handig als je je woonplaats in je gegevens zet, dan weten we bij de eerste zin al wat je met jullie en wij bedoelen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben al eerder een item gehad over o.a. omroep Gelderland, die komt nog steeds niet op de satelliet omdat ze nog in onderhandeling zijn.

Ik zie het zo....

KPN wil graag hun zender(s), maar TV Gelderland heeft nog een lopend contract. De één wil graag de zender ombouwen t.b.v. digitale TV, de ander ruikt geld en doet net of ze niet happig zijn. Waarop de eerste ook ineens geen haast lijkt te hebben omdat ze anders te veel moeten betalen. Zo komt de vertraging dus tot stand. En zo zal het wel op veel meer plaatsen kunnen zijn. En dus wil niemand een termijn zeggen.

---- Schimpie ----
IPTV CanalPlus + DVB-S FTA Triax 80 cm Multifeed 13 - 19,2 - 23,5 - 28

[VU+ Zero 4K UHD] {OpenPli 8.3} / Samsung 43" QLED 4K TV

[Zgemma H9S UHD] {OpenPli 8.3} / Samsung 37" HD TV

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vooral in de grensstreken is dat een probleem. Frequenties uit Duitsland en België nemen natuurlijk ook wat ruimte in. Vandaar dat DVB-T in de randstand nu al probleemloos draait, maar juist niet in de grensstreken.

Triax TDS 88cm / Inverto Black Ultra LNB / Alsat Dark Motor / Dreambox DM800HD+DM7000 knutselbak

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...