Ga naar inhoud


Coax en ideale staandegolf verhouding enz.


Gast

Aanbevolen berichten

Hoi Medesatters...<P>Even een technisch vraagje mijnerzijds..<BR>Voor een optimale aanpassing van de coax op de lnb heb ik gehoord dat de lengte van de coax er ook zeer zeker toe doet.<BR>Heeft iemand hier wat op te zeggen c.q. ideën<BR>over van wat de juiste lengte zou zijn of hoe je het beste deze lengte kan uitrekenen?<BR>Is het ook van belang dat je de koperen kern v/d coax vertint, of kun je hem beter blank laten.<BR>Welk merk of type coax is het best voor optimale ontvangst...?<BR>Hopelijk weet iemand hier meer van...<P>Groet!<P>------------------<BR>

Link naar reactie
Delen op andere sites


Nee, het is niet noodzakelijk je coax op maat te knippen, de staande golf verhouding is nl. verschillend per transponder waar je naar kijkt. verder is de frequentie dusdanig hoog (1.0-1.25Ghz) dat het onbegonnen werk is je coax op maat te knippen. verder zijn er zoveel verschillende merken coax, met alle hun eigen net afwijkende verkortingsfactor, dat je hier niet aan moet beginnen. Neem gewoon een coax met een zo laag mogelijke demping, en hou deze zo kort als mogelijk. verder is het natuurlijk zeer belangrijk dat je lnb en zo laag mogelijk ruisgetal heeft, en dat je schotel zo groot mogelijk is, en zeer goed staat uitgericht. Het vertinnen van de mantel is absoluut overbodig, het zal eerder averechts werken dan dat het goed doet. normaal gesproken is de female kant van je F connector verzilverd, dus dit garandeert een goed contact. als je echt op de "Hi-End" toer wil gaan sloop je je F-connectoren eruit, en soldeer je alles via doorvoer c'tjes aan elkaar. dit zou in theorie enige winst op kunnen gaan leveren, mits je alles "otje pietje" monteert.<BR>prutsie<BR><P>------------------<BR>

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

L,<P>Geef es aan welk spul je nu gebruikt, dan is het wat eenvoudiger een passend antwoord te geven.<BR>Het kan heel goed zijn dat je met wat eenvoudige middelen je installatie kan verbeteren.<BR>Ik neem aan dat dat je eigenlijke bedoeling is.<BR>Met betrekking tot de staande golf: de ideale kabellengte is deelbaar door de golflengte van het gewenste signaal, en dus een kwestie van uitrekenen.<BR>Daarom is het wat moeilijk om een ideale lengte te berekenen, je wil waarschijnlijk wel wat meer dan een enkele frequentie ontvangen.<BR>Als je uitgaat van een gemiddelde frequentie kom je wel ergens, maar vanaf een bepaalde frequentie kun je niet meer zo nauwkeurig knippen als je kunt berekenen.<BR>Hoe hoger de frequentie , hoe korter je immersmoet knippen.<BR>Dan is het het eenvoudigst gewoon een stukje af te knippen en te hopen dat je goed gegokt hebt.<BR>Het komt er dus op neer dat alleen te doen als je alle andere mogelijkheden uitgeprobeerd hebt, en je zeker bent dat de kabellengte de oorzaak van een verpest signaal is.<BR><P>------------------<BR>

Link naar reactie
Delen op andere sites

De lengte van een coax heeft totaal geen belang. Buiten een demping van x dB/meter.<BR>Als je uitgangs impedantie van je lnb 75 ohm is, je coax 75 ohm, en de ingangsimpedantie van je ontvanger ook 75 ohm, heb je geen staande golven. Die kabel mag 0 m of oneindig lang zijn. Het vermogen aan de input kabel(lnb) komt volledig aan aan de ontvanger, minus demping kabel. Indien je wel staande golven hebt, dan zijn er serieuze problemen met je installatie. Het enige wat je dan kan doen is met een hf-transfo (balun) input/coax/output matchen op de juiste impedantie. Als je staande golven hebt op je kabel verandert ook de impedantie ifv de afstand. Dus als je een coax op maat zou maken voor 75 ohm op 1Ghz, zit er compleet naast voor 2 Ghz. En als de fout in uw systeem bv een onvanger is waar de impedantie nog eens ifv frequentie verandert ipv constant blijft , dan zit je dik in de problemen. Dan zou je een tuning netwerk moeten maken die je per freq instelt!<BR>Over de vertinde coax, verzilverde kern en afscherming zijn het beste, dan gewoon blank koper en dan vertinde kabel. Hf stromen, lopen het meest door de buitekant van een draad (skin effect), en tin is de slechtste geleider. Zorg gewoon voor een goede coax, goed afgeschermd met folie, dan zullen er weinig problemen zijn.<BR>Groetjes<P>------------------<BR>Eddy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo allemaal.<P>Bedankt voor de reactie's.<P>Ik zal even mijn installatie toelichten.<P>Humax irci-5400,<BR>1m schotel draaibaar.(groen gespoten i.v.b.m.<BR>zeurende buren...)<BR>25m coax (deze is onderhand wel 6 jaar oud..)<BR>Alps lnb 0,7 dB. (3 mnd oud)<P>Zo ziet het er uit, ik vermoed dat ik misschien een keer aan nieuwe coax toe ben, omdat die nog uit het analoge tijdperk is, en omdat uv-stralen ook geen gunstig effect hebben gehad daarop.<BR>Welke coax komt in aanmerking?<P>Groeten!<P>------------------<BR>

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb coax 6 gebruikt deze heeft 6 db demping bij 100 meter het nadeel is dat hij dikker is en je hebt speciale pluggen nodig plus krimptang maar dan heb je het wel voor elkaaar ik heb dit via het kabelbedrijf aangeschaft( de kabel en pluggen tang geleent) maar er is ook perfecte normale coax te koop vraag ernaar bij de sat handelvertinnen heeft inderdaad geen zin en het maakt de draad dikker en dan krijg je problemen omdat dan de kontakjes te ver worden uitgebogen en de kans bestaat dat dan niet vertinde kabel niet meer werkt<P>------------------<BR>

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Ladder-Sat,<P>ik heb zowat het vermoeden dat je i.p.v. sat-coax, TV coax gebruikt. Ik denk dat je aan vervanging toe bent! Koop zeker dubbel afgeschermde kabel.<P>suggestie : RG-6 ( 75 ohm ) is zeker niet slecht.<P>rgds<P>------------------<BR>Satdigital

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo medesatters..<P>Bedankt voor alle info's.<BR>Heb er een andere lnb ingehangen ( nu: Sharp 0.6...was: Alps 0.7)<BR>En het scheelt al heel wat moet ik zeggen.<P>Groet.!<P>------------------<BR>

Link naar reactie
Delen op andere sites

de staande golf verhouding is toch alleen van toepassing bij het zenden op een frequentie<BR>en een baloon gebruik je toch alleen maar om een antenne te eiken op een bepaalde frequentie maar dit is bij een schotel toch niet van toepassing<P>-----------------------<BR>nowtv@planet.nl<BR>-----------------------<P>think differend think sat4all<P>------------------<BR>

Link naar reactie
Delen op andere sites

staande golf verhouding is ook bij ontvangst belangrijk alleen valt het daar niet zo op het signaal is dan gewoon wat zwakker<BR>bij het zenden valt het wel op omdat het vermogen kost en in het ergste geval blaas je de torren op die in je eindtrap zitten<BR>maar omdat sattelliet in de cm band zit valt er niet zoveel te knippen om de goede lengte te krijgen dit geld meer voor de 27 mhz endergelijke dan heb je golflengten van 11 meter en dan schijnt het beter te zijn omdie 11 meter aan te houden of deeltallen ervan<BR>dit geld dus ook voor ander freq<P>------------------<BR>

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...