Ga naar inhoud


Auteursrecht etc...


Gast

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal.<P>Aangezien ik geen "toepasselijker" forum kon vinden zet ik het maar in dit forum.<BR>Ik vraag mij af (en met mij een paar andere mensen) hoe het zit met redistributie van de Nederlandse publieke omroepen.<BR>Om het iets te verduidelijken; Stel ik zit in Spanje met een aantal mensen in een appartementen complex. Dit zijn allemaal Nederlanders die tijdelijk in Spanje vertoeven. Nu heb ik een mooi satelliet ontvangertje met een soepbordje eraan met een abo. op Canaal digitaal voor alleen de Nederlandse kanalen. (Het welbekende settopbox pakket a 35 piek in het jaar). Mag ik nu het signaal van mijn ontvanger doorlussen naar alle andere appartementen? We betalen allemaal immers kijk en luister geld.. Ik kan mij iets herinnneren van de voorwaarden van C+ dat er staat dat ik niet het signaal mag doorgeven aan derden, maar ik neem aan dat dat gaat over de "betaal" kanalen van C+. Want de Nederlandse publieke omroepen lift toch alleen maar mee op de transponder van C+? Auteursrechtelijk gezien is de inhoud van de kanalen toch eigendom van de publieke omroep? Dan heeft C+ toch daar helemaal niets mee te maken?<BR>Misschien dat iemand mij kan verwijzen naar het wetboek waar dit soort dingen staan (ik ben niet echt bekend met de boeken....) of misschien dat iemand anders al eens zo'n situatie heeft gehad, dan zal ik zeer dankbaar zijn voor de info..<P>Bij voorbaat dank.<P>Big Fellow<P>------------------<BR>

Link naar reactie
Delen op andere sites


Is een hele interessante discussie maar je trekt uiteindelijk aan het kortste eind.<P>Reden daarvoor is dat Nederlandse zenders, dus zowel C+, publieke en commerciele omroepen, de rechten betalen voor het Nederlands grondgebied. Daardoor mag jij officieel zelfs geen abo hebben als Nederlander in Spanje. Je doet dat wel via de zogenaamde U-bocht constructie via een Nederlands postadres en bankrekening nummer. Zodoende mag je zelfs al Nederlandse overwinteraar is Spanje niet officieel naar C+ kijken.<P>Ook het doorsluizen via een intern kabelnetwerk van C+ signalen is verboden. De omroepen zitten in het pakket van C+ en de transponders die gebruikt worden zijn gehuurd door C+. Hierdoor mag C+ de eisen stellen waaronder dit gebeurd en een van de eisen is dat een en ander niet naar derden mag worden doorgesluisd daar dit inkomstenderving inhoudt voor C+. Zoals je zelf zegt betaal je zelf 35 gulden voor het gratis pakket per jaar en bij het doorlussen loopt C+ in principe bij elk aangesloten appartement 35 gulden mis.<P>Dit lezend moet je er wel bij denken dat ik niet zo weten hoe C+ naleving van deze regels in Spanje zou kunnen controleren. Het is je persoonlijke overweging om het wel of niet te doen maar officieel ben je tegen de regels bezig....maar ja wie rijdt er op de rijksweg tegenwoordig nog 100 km...dat zijn er maar heel weinig...<P>Satwatcher<P>------------------<BR>

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik nu dezelfde situatie heb in Nederland (weer een appartementen complex etc.) dan is dat "U" bochten constructie verhaal niet van toepassing... En als ik mij goed herinner wordt die 35 piek opgevoerd als "administratie kosten", maw. geen commerciele uitvoering van "kijk en luistergeld" .. Het lijkt mij dat ik alle signalen die ik met een antenne uit de lucht kan plukken in nederland door middel van een "normale" TV antenne, in principe vrij zijn van auteursrechten.... Die heb ik immers al betaald via het kijk en luister geld.. Het lijkt mij sterk dat C+ geld _mag_ vragen voor de doorgifte van de publieke omroepen (ze heten niet voor nix "publiek" ) en aangezien de publieke omroep (waarschijnlijk) al betaald voor de doorgifte, kan C+ niet _ook_ de gebruiker hiervoor belasten. (Hoe het precies zit met de comemrcielen weet ik niet, dus daarom laat ik dat maar buiten de discussie..)<P>En nog even terugkerend op de "U-bocht" contstructie, in hoeverre is de huidige europese wetgeving anders dan de vorige op dit punt? (Misschien dat dit al ergens op het bord staat.. Zo ja, mijn excuses voor de vraag...)<BR>

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals ik al zei is het een interessanete discussie...<P>De angel in het hele verhaal is dat C+ eigenaar is van het digitale boeket wat zij aanbied aan klanten. Dat commerciele en publieke omroepen meereizen in dit boeket ligt aan het contract welke de commerciele en publieke omroepen in den beginne zijn aangegaan met C+. Hierin staat dat het een wezenlijk onderdeel is van het C+ boeket. Dit contract speelt C+ op dit moment een beetje parten bij het uitschakelen van de Irdeto encryptie. Het contract dat bijv. BVN heeft is wezenlijk anders. BVN maakt gebruik van enkel eigen producties, het zijn allemaal herhalingen van eigen programma's van de publieke omroepen in Nederland en Belgie of eigen programma's, en reist alleen mee in de transponders van C+ en hoeft ivm met niet aanwezige copyrechten niet gecodeerd worden.<P>Nou hier is de angel....als gebruiker van C+ conformeer je jezelf met de algemene voorwoorden van C+. Deze houden in dat op dit punt C+ "eigenaar" is van het uitgezondene en dat zij stellen in de algemene voorwoorden dat een zender niet op een buitenlands adres bekeken mag worden en dat de gebruiker alle signalen uit het C+ pakket niet mag distributeren aan derden zonder toestemming van C+.<P>In Nederland zou het zo kunnen zijn dat als je Nederlandse publieke zenders met een hark uit de lucht haal je deze wel mag wegzetten naar je buren maar als dit gebeurd uit het C+ pakket je toestemming dient te vragen aan C+ en in vele gevallen dan niet zo mogen in het geval van een standaard contract.<P>Satwatcher <P>------------------<BR>

Link naar reactie
Delen op andere sites

dit is gelijk aan het bekende voetbal kantine verhaal de beheerder of uitbater van deze kantine mag wel op z,n schotel naar c+ kijken maar mag niet met 30 man naar een live wedstrijd kijken tenzij het specifiek <BR>door hem uitgenodigde gasten zijn.<BR> je kent dat wel scherm van 2 bij 3 en de hele kantine afgeladen met een mannetje of 60 zo wat heeft die vent een vrienden .!<P>------------------<BR>

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ook vooral dat je kijk en luistergeld betaald aan de Nederlandse staat die het weer aan de Nederlandse omroep betaald. Maar mochten die eenmaal besluiten, zoals nu met Radio1 t/m 5 om dit zonder codering te doen voor de Nederlandse publieke tv zenders ook gaat gebeuren dan moeten we wel heel veel geld gaan betalen, dit vooral omdat (gelukkig) de buitenlandse producties met titels vertaald worden. Dit zoals de Duitse zenders niet doen! Mocht dit toch doorgaan kunnen we wachten op het moment dat Rambo im first blood in het Nederlands begint te schreeuwen. Dit is toch niet de oplossing.<BR>Wat zoeven al is aangekaart is natuurlijk begrijpelijk dat als de NOS meelift op de Canal+ transponder dit signaal natuurlijk beschermd mag worden door deze. Kijk ook maar eens naar Canalen zoals CNN, BBC World die op een aantal transponders free to air te zien kan worden maar in bepaalde pakketen gecodeerd worden doorgegeven, dit vooral dat ze dan in een ander pakket vallen.<BR>Ik zou er wel voor zijn dat er gewerkt gaat worden zoals het vroeger met RTL4 en 5 het geval was dat eigen producties free to air werden doorgegeven en zodra er een buitenlandse productie starte de Luxcrypt werd ingeschakeld.<BR>Ik heb ook hier in Macedonie een Nederlandse kaart vooral om het begin principe dat ik graag live naar het nieuws kijk en niet wil wachten, 30 min., voor de BVN over het item begint.<BR>===========================================<P>------------------<BR>

Geld maakt niet gelukkig maar geluk is onbetaalbaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Manta,<P>Wat jij dus stelt is dat die uitbater dus wel het mag vertonen? Dus dan kan ik mijn gestelde situatie al mijn buren als genodigden opvoeren.....<P>Enne nog een vraagje aan "Unetwork"... Ik snap hetvolgende quotje niet helemaal... :<P><snip><P>Maar mochten die eenmaal besluiten, zoals nu met Radio1 t/m 5 om dit zonder codering te doen voor de Nederlandse publieke tv zenders ook gaat gebeuren dan moeten we wel heel veel geld gaan betalen, dit vooral omdat (gelukkig) de buitenlandse producties met titels vertaald worden.<P><snip><P>Bedoel je hiermee te zeggen dat als de publieke omroepen ongecodeerd worden uitgezonden, wij als C+ abo's meer moeten gaan betalen? Ik zal toch nix meer betalen dan, aangezien het mij (op dit moment) alleen gaat om de publieke omroepen via de sat. en als die ongecodeerd worden ga ik natuurlijk niet vrijwillig nog meer betalen.<BR>Ik vind het zowiezo een beetje van de zotte dat op dit moment je CNN gratis van de sat kan afplukken, terwijl je als C+ kijker daar extra voor moet betalen... Ook is het "vreemd" dat je met een analoge ontvanger Eurosport in alle talen kan ontvangen, terwijl je met een digitale ontvanger alleen de Duitse versie kan krijgen... Maar dat zal wel aan mijn "simpelheid" liggen dat ik dat niet snap. (Zo zijn er meer voorbeelden op te sommen... frown.gif )<P>Maar terug naar de discussie; Ik begrijp dus dat ik mijn signaal niet mag doorgeven aan de andere mensen aangezien ik dan C+ 35 piek per mogelijke abo. door de neus boor..... Ach dan wordt het maar erg gezellig voor die ene teevee wink.gif) <P>In ieder geval bedankt voor de reacties.<P>Big Fellow.<BR>

Link naar reactie
Delen op andere sites

<BR>Manta,<BR> <BR>Wat jij dus stelt is dat die uitbater dus wel het mag vertonen? Dus <BR>dan kan ik mijn gestelde situatie al mijn buren als genodigden <BR>opvoeren.....<BR> <BR>Enne nog een vraagje aan "Unetwork"... Ik snap hetvolgende quotje <BR>niet helemaal... :<BR> <BR><snip><BR> <BR>Maar mochten die eenmaal besluiten, zoals nu met Radio1 t/m 5 om dit <BR>zonder codering te doen voor de Nederlandse publieke tv zenders ook<BR>gaat <BR>gebeuren dan moeten we wel heel veel geld gaan betalen, dit vooral<BR>omdat <BR>(gelukkig) de buitenlandse producties met titels vertaald worden.<BR> <BR><snip><BR> <BR>Bedoel je hiermee te zeggen dat als de publieke omroepen ongecodeerd<BR>worden <BR>uitgezonden, wij als C+ abo's meer moeten gaan betalen? Ik zal toch<BR>nix <BR>meer betalen dan, aangezien het mij (op dit moment) alleen gaat om de <BR>publieke omroepen via de sat. en als die ongecodeerd worden ga ik <BR>natuurlijk niet vrijwillig nog meer betalen.<BR>Ik vind het zowiezo een beetje van de zotte dat op dit moment je CNN<BR>gratis <BR>van de sat kan afplukken, terwijl je als C+ kijker daar extra voor moet<P>betalen... Ook is het "vreemd" dat je met een analoge ontvanger<BR>Eurosport <BR>in alle talen kan ontvangen, terwijl je met een digitale ontvanger<BR>alleen <BR>de Duitse versie kan krijgen... Maar dat zal wel aan mijn<BR>"simpelheid" <BR>liggen dat ik dat niet snap. (Zo zijn er meer voorbeelden op te<BR>sommen... <BR> frown.gif )<BR> <BR>Maar terug naar de discussie; Ik begrijp dus dat ik mijn signaal niet<BR>mag <BR>doorgeven aan de andere mensen aangezien ik dan C+ 35 piek per<BR>mogelijke <BR>abo. door de neus boor..... Ach dan wordt het maar erg gezellig voor<BR>die <BR>ene teevee wink.gif) <BR> <BR>In ieder geval bedankt voor de reacties.<BR> <BR>Big Fellow.<BR> <P>------------------<BR>

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...