Ga naar inhoud


Ontvangst problemen na 28 Oost


Gast

Aanbevolen berichten

Mijn setje, Triax 88 met Jaeger HH motor, staat m.i. prima afgesteld.<BR>Zelf 43,5 West is prima te ontvangen.<BR>Probeer ik echter iets digitaals oostelijker na 28 Oost te ontvangen dan is het ineens heel erg stil en is geen satelliet meer te vinden.<BR>Iemand een suggestie ?<P>Greetz<BR>Ron

Link naar reactie
Delen op andere sites


Jawel Dan staat je zuid punt niet goed <BR>DWZ De Motor zelf iets verder naar east of west draaien ,Milimeter werk 1<BR>Het komt dan namelijk dat je schotel iets te vroeg of te laat kantelt<BR>Sucsess!!!<BR>Greetz shocked.gif" border="0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi;<P>DVB heeft gelijk de as van de motor moet exact in het zuiden staan; om dit goed af te regelen kun je het best de schotel uitrichten op de Thor-sateliet deze staat op 1°West ; wanneer de schotel "bijna" exact" recht staat moet het goed gaan.<P>Suc6<P>Allcamjan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja daar komt weer een stukje navigatie bij kijken. De Thor satelliet staat voor ons klompendragers niet in het echte zuiden.<BR>Hij staat daar iets ten westen van. Hier in Nederland moet je de Sirius (5 oost)of de Telecom (3 oost) gebruiken. Die satellieten staan voor ons het meest in het Zuiden.<BR>Gebruik je een andere satelliet voor de midden positie dan zul je later meer moeten corrigeren. Het gemakkelijkst in het gebruik is de Sirius.<P>suc6,<P>Zeeman

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn schotel op de Sirius afgesteld. Vandaar ook dat ik waarschijnlijk uiterst west wel goede resultaten heb.<BR>Ik vraag me alleen af hoe ik met het verdraaien van de motor zelf te werk moet gaan.<BR>Er zit ergens zo rond de 19 gr oost dan waarschijnlijk een afwijling die, narmate je oosterlijker gaat, steeds groter wordt.<BR>Is het juist als ik stel dat ik iets voorbij 19 gr oost moet gaan zitten en dan ipv met de positioner de schotel te draaien, alleen de motor zelf iets moet verdraaien ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is niet zo dat de afwijking pas begint na 19 oost. De afwijking loopt over het hele traject maar je merkt het pas wanneer je de 19 oost gepasseerd bent.<P>Positioner en mount moeten precies in elkaars verlengde zitten bij het afstellen op de Sirius. Ook moet hier de hoek die de schotel maakt met de grond het grootst zijn.<P>Deze hoek bestaat weer uit 2 hoeken. Namelijk de elevatie en de declinatie.<BR>Deze\twee moeten ook nog goed afgesteld zijn.<P>Om kort te zijn kan ik je aanraden om op jacht te gaan naar de Hopperguide van feb./maart 2001. Die hebben daar een heel artikel aan gewijd.<P>suc6,<P>Zeeman.<P>p.s. typisch een gebruikersdag item. laugh.gif" border="0laugh.gif" border="0

Link naar reactie
Delen op andere sites

IK heb die bewuste Hopperguide thuis liggen Zeeman. Waarschijnlijk ligt het aan mijn gebrek aan abstractie maar probeer jij maar eens de uitleg in de Hopperguide toe te passen op een HH Jaeger motor.<BR>Mocht je in de buurt van Den Haag wonen dan ben je van harte welkom om mij het in de praktijk duidelijk te maken wink.gif" border="0<BR>Kan je meteen genieten van de Echostar D2510 IPviaccess laugh.gif" border="0laugh.gif" border="0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je hem op 5 graden oost afsteld moet je de Jaeger dan op de middenstand zetten of op 5 graden? En de deinclatie van de (Triax)schotel op hoeveel graden moet hij staan?<P>Als ik ooit mijn motor weer aan de praat krijg, wil ik hem nu eens wat beter afstellen. confused.gif" border="0cool.gif" border="0

Selfsat H50D2 & Stab HH90 + VU+DUO2 (VTI 6xx) + Onkyo TX-SR508 + LG 55UB850V UHDTV =  :rolleyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

@pong38,<P>daar ben ik ook m'n draaibare periode met begonnen. Nou weet ik niet welk typenummer jij hebt. Ik heb een 107 silent gold.<BR>Op de zijkant zie je een gradenverdeling staan met latitude erop. Die moet je op 52/53<BR>zetten. De\as waar je je schotel op vastzet moet op 0 staan, in de middenstand dus.<BR>Nu zet je de mount op de paal, bouten los.<BR>Plaatst de schotel op de as en wel zodanig dat het hele spulletje in lijn zit. Dit is natuurlijk erg belangrijk.<P>Hierna ga je de Sirius opzoeken. Rotor op de mast heen en weer bewegen en/of de instelling van de schotel veranderen(hoek).<BR>Verander niet de stand van de schotel ten opzichte van de mount (in het horizontale vlak). Dit alles doe je dus op de hand en niet met de ontvanger.<P>Als je de Sirius gevonden hebt zet je de rotor vast op de mast en zet je de schotel vast.<P>Om te kijken of het spulletje redelijk goed staat zou ik als eerste de Thor op gaan zoeken met de ontvanger. Lukt dit dan ga je satelliet in het oosten op zoeken.<P>Als je geluk hebt kun je zo al een hoop satellieten vinden.<P>Heb je bij een satelliet al een slechter ontvangst dan moet je gaan kijken hoe je hem moet corrigeren. Beweeg de schotel met de hand omhoog en kijk of het signaal beter wordt, zoja dan moet je dat even onthouden zonee dan de schotel naar beneden bewegen.<P>Bij een van de twee bewegingen moet je ontvangst verbeteren.<P>Doe dit ook bij een satelliet die aan de andere kant van de Sirius staat.<P>Hieruit komen een paar bevindingen.<BR>Deze kunnen onder andere de volgende zijn.<P>aan beide kanten naar boven moeten corrigeren<BR>de kromming van de gevolgde boog is te groot.<BR>Stel de mount op de gradenboog iets lager in<BR>bv 52,5 ipv 53 graden.<P>aan beide kanten naar onderen moeten corrigeren.<BR>de kromming van de gevolgde boog is te klein.<BR>Stel de mount op de gradenboog iets hoger in<BR>bv 53.5 ipv 53 graden.<BR>aan de ene kant naar boven en aan de andere kant naar onderen moeten corrigeren.<BR>Dit betekent dat de mount niet in het exacte zuiden staat afgesteld.<P>In dit geval de mount een ietsiepietsie verdraaien op de mast richting de kant waar je naar boven toe moest corrigeren.XXXXXXX<P>Hierna weer van voren af aan testen met de 2 satellieten, een in het oosten en een in het westen. Gebruik de Sirius als check.<P>Na elke stap de boel even checken en zorg er voor dat je mast goed waterpas staat daar waar je je mount bevestigd.<P>Ik hoop dat je hiermee uit de voeten komt.<P>Dit geldt voor een Jaeger 107 en ik weet niet<BR>hoe je de eerste instelling op een andere H-H mount instelt. Het zal op een soortgelijke manier gaan.<P>suc6,<P>Zeeman.<p>[ 08-06-2001: Message edited by: Zeeman ]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt Zeeman voor je uitleg.<BR>Ik ben grotendeels te werk gegaan zoals je beschrijft. Ik weet alleen niet precies op hoeveel graden m'n schotel staat afgesteld..<P>Ik ga van het weekend eens van voren af aan beginnen met je handleiding bij de hand.<P>Je hoort van me smile.gif" border="0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de nieuwe morgen nog een denkfoutje in m'n verhaal gevonden. Let even op bij de XXXX<BR>Anders ga je weer het bos in en dat is niet de bedoeling.<P>suc6,<P> Zeeman.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Probeer maar eens een 1,20 mtr parabool perfekt af te stellen van 45 gr. W tot 53 gr. O.<BR>Ik ben er een heel weekend mee aan het stoeien geweest todat ik echt tevreden was.<BR>Staat nu al 6 jaar op het dak en ik heb nooit meer na hoeven regelen. (behalve LNC´s uitgewisseld)<BR>Gewoon net zolang door experimenteren todat het lukt. Trouwens na 28 gr. O komen niet veel echte sterke satellieten behalve Turksat en Eurobird op 42 W. En daar is dus 88 cm waarschijnlijk net te klein voor.<P>Groet.. wink.gif" border="0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...