Ga naar inhoud


Gebruik frequentieregelaar


boarder

Aanbevolen berichten

Voor een studie heeft mijn zoon een regelbare bron nodig van ongeveer 200V waarbij de frequentie moet kunnen wijzigen van 10 tot 200Hz met een stroom van ongeveer 3A. Kan ik hiervoor een frequentieregelaar gebruiken en mag deze frequentieregelaar als 1(2)-fasig aangesloten worden.

Ik heb hier nog een siemens micromaster van 2,2kW die een spanning van 220V- 3fasig met een frequentie van O tot 400Hz levert.

Ik heb dit toestel reeds onbelast geprobeerd maar dat lukt dus niet.

Wie heeft hier meer ervaring mee.

 

Boarder

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hoi.

Voor het besturen van ventilatoren heb ik al vaak freq.regelaars gebruikt.

Meestal wordt voor kleine ventilatoren een voeding van 230V 1 fase gebruikt.

Deze wordt dan omgezet naar 3 fasen 230V.

Je kunt hiervan ook 1 fase gebruiken.

De derde aansluiting niet gebruiken.

Dit is gemakkelijk te testen met een gloeilamp van b.v. 100W.

Een freq.reg. van 2,2 KW kan met gemak 600 W voeden.

Bovendien zijn ze meestal goed beveiligd.

succes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Boarder,

 

Heb geen praktische ervaring met gewone ventilatoren op een frekwentieregelaar die 3 fasig uit geeft. Wel kan ik zeggen dat de 3 fasen elk 120° verschoven zijn ipv 180° wat je nodig hebt voor een gewone enkelfasige ventilator. Het zal waarschijnlijk werken op lage belasting. Verder voor de studie van je zoon is het zo dat bij een frekwentieregelaar de spanning lineair (of kwadratisch) oploopt met de frekwentie. Ge kunt dus geen lage frekwenties (bv 10 Hz) maken met veel spanning (200 Volt).Verder wil ik opmerken dat frekwentieregelaars niet gemaakt zijn om op lampen te werken (zekeringen kunnen springen, zelfs vermogencomponenten kunnen sneuvelen). Ivm de studie : mag de spanning blokvormig zijn of moet ze sinus zijn ? Wat is belasting ?

 

mvg Dany

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties. Deze frequentieregelaar is zeer goed instelbaar: stroom , spanning ,beveiligingen, enz.... De sturing moet niet dienen voor het sturen van gloeilampen maar ze werkt wel degelijk goed op deze gloeilampen.

Voor de studie wordt een spoel (eenfasig) aangestuurd waar deze regelaar normaal geen problemen mee mag hebben. Het probleem zal komen als ze de signalen op de scoop zichtbaar willen maken... maar daarvoor is het een studie.

Laat ze zelf ook maar eens een oplossing verzinnen.

 

Boarder

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK, een spoel is geen enkel probleem (een motor is ook inductief = spoel). Men moet dus de bij lagere frekwentie een lagere spanning geven opdat de stroom min of meer constant zou blijven (wisselstroomweerstand daalt met de frekwentie).Nog een correctie op mijn eerdere posting : bij een driefasige frekwentieregelaar zijn de uitgangsfasen 120° verschoven, maar het verschil is wel degelijk 180° en dus is er geen enkel probleem met een kleine enkelfasige ventilator (lampen blijven gevaarlijk, zeker bij hogere vermogens)

gr. Dany

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...