Ga naar inhoud


Opnemen van ene zender en kijken naar andere zender


Dreambox7000

Aanbevolen berichten

Citaat:
Lion251;

Een DM500 = geen DM5620!!!


Jawel, die heeft dezelfde stb chipset, een STBx25xx
En die kan (met de drivers van dream) slechts 1 service tegelijk descramblen.

Dat je er wel een FTA zender mee zou kunnen bekijken terwijl je een gedecodeerde zender aan het opnemen bent (of andersom), is nieuw voor mij.
Als dat echt zo is, zou dat ook betekenen dat je er mee moet kunnen timeshiften, en dat ging voor zover ik dacht toch ook alleen met een STB04xxx, oftewel een 7000 of 7020...
Link naar reactie
Delen op andere sites


Citaat:
Een DM500 = geen DM5620!!!

Nee, da's zeker waar.
Maar mijn eerste box was een 5620, en ik kon daar niet fatsoenlijk mee opnemen.
Je kon toen 'overal' lezen dat dat er aan lag dat die maar één demuxer had, in tegenstelling tot de 7000.
Ik heb toen de 5620 verkocht, en een 7000 gekocht. En inderdaad, opnemen daarmee was geen probleem.
Later, toen de 500 uit kwam, kon die in eerste instantie ook niet opnemen.
Ook daarvan werd toen gezegd dat dat kwam omdat hij maar één demuxer zou hebben.
Later bleek met een truc (naar ik mij herinner een tee - ofwel t-splitsing in het signaal) het toch mogelijk met de 500 en 5620 op te nemen.
Naar verluidt met de 500 nog wat beter dan met de 5620.
Hoewel dit allemaal verklaringen 'van horen zeggen' zijn, kloppen ze aardig met mijn ervaring.

Ik ben indertijd ruim voor de Dreambox met mijn Nokia 9500 nog bezig geweest met hacken in de firmware om ook opname/weergave van zenders met hogere bitrates mogelijk te maken via streaming over de scsi-poort. Ah, de tijden van programmeren in 68000-assembler, en clockcycletjes tellen om te kijken of je met de timing uitkwam!
Tegenwoordig heb ik er de tijd niet meer voor om zelf diep in de sources te duiken. Is ook niet meer zo nodig, omdat het meeste op de Dreambox gewoon goed werkt.
Maar het 'hoe zitten de achtergronden in elkaar' interesseert me nog wel bovenmate.
Dus als er iemand is die precies weet hoe het technisch in elkaar zit, zou ik dat graag horen.

Greetz, Lion
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een dm5620 met The Gemini Project 2.90 image met Camd3869. via het netwerk aangsloten op mijn pc met web-x tv. En kan dus wat ik al zei gewoon een fta opnemen en een andere kanaal van dezelfde transponder bekijken. En daar hoef ik niet eens een vinkje ergens voor te zetten? Ik kan namelijk in het comon interface menu nergens iets vinden waar "can handle 2 services' staat. Ik heb ook overal gekeken maar kan niet vinden waar precies nou die can handle 2 services staat.

Misschien heeft het te maken met de image waardoor je nu kan opnemen en zappen tegelijk??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Ik heb een dm5620 met The Gemini Project 2.90 image met Camd3869. via het netwerk aangsloten op mijn pc met web-x tv. En kan dus wat ik al zei gewoon een fta opnemen en een andere kanaal van dezelfde transponder bekijken.


OK, dat verklaart een hoop.
Het is een beetje een spraakverwarring, de mensen met 7020/7000 bedoelen als ze zeggen 'opnemen en andere zender bekijken' dat ze dit beide op de dreambox doen.

Dat kan dus niet (met enigma) op de 5620/500.
Maar buiten enigma om gaat dit op deze boxen wel, door te streamen.

Citaat:

En daar hoef ik niet eens een vinkje ergens voor te zetten? Ik kan namelijk in het comon interface menu nergens iets vinden waar "can handle 2 services' staat. Ik heb ook overal gekeken maar kan niet vinden waar precies nou die can handle 2 services staat.
Misschien heeft het te maken met de image waardoor je nu kan opnemen en zappen tegelijk??


Nee, dat komt omdat enigma deze dual-decoding functionaliteit niet biedt op 5620/500 boxen, daarom krijg je op zo'n box dat vinkje niet eens te zien.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Citaat:
Een 5620 heeft net als de 500 maar één demuxer, en die heb je zowel voor kijken als voor opnemen nodig. Daarom kun je met de 500/5620 ook niet timeshiften.

Goed, inmiddels ben ik wat wijzer, en snap ik er wat meer van.
Een DM5xx(x) heeft weliswaar maar een demuxer, maar die kan 32 pids tegelijk filteren. Zolang alles dus uit dezelfde stream komt, kan-ie een heleboel!
Voor timeshiften komt er een stream van de tuner en een andere van het netwerk, die allebei tegelijk gedemuxt moeten worden. Dan heb je dus twee demuxers nodig. De DM7xxx heeft een andere processor, met drie demuxers. Daar kan dus meer mee.

Ik snap dus niet waarom in Enigma van de DM5xx(x) die optie 'can handle two services' niet aanwezig is. Je zou zeggen dat-ie dat dan toch ook hardwarematig aan zou moeten kunnen.

Greetz, Lion (en excuus voor mijn misplaatste eigenwijzigheid)
Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:

Ik snap dus niet waarom in Enigma van de DM5xx(x) die optie 'can handle two services' niet aanwezig is. Je zou zeggen dat-ie dat dan toch ook hardwarematig aan zou moeten kunnen.


In enigma hangt dat samen met een heel stuk functionaliteit, waar ook direct timeshifting enzo bij zit.

Omdat dit momenteel flink met elkaar verweven zit, gaat het 'two services' verhaal binnen enigma alleen werken op hardware met minstens twee demuxen.
De twee services worden door enigma direct elk op een eigen decoder gezet.

Het is vast te doen dit flink om te bouwen, zodat je wat meer kunt op een 500, maar het blijft behelpen. (je zult ook vrij snel tegen het maximum aantal filters aanlopen, vooral op zenders met bijvoorbeeld meerdere audiokanalen)

Dus als je echt meer wil, moet je maar een 7020 kopen ;-)
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...