Ga naar inhoud


spaun SUR 420 x db 7025


Gast blackjack

Aanbevolen berichten

na het installeren van mijn T90 met (voorlopig 6 lnb's: geld was op) dacht ik dat het installeren van die spaun 420 die tussen mijn 7025 (gebruik maar 1 tuner) en 2 (goedkope) disecq switches staat, een makkie was. maar de instructies van spaun zijn waarschijnlijk door een slecht duits sprekende chinees opgesteld en de instellingen van de 7025 geven ook geen houvast. heb het aan de praat gekregen, maar het werkt nog niet goed. hier wat instellingen:

 

poort 1 en 2 van de spaun aangesloten op de 2 switches. voor de eerste 3 lnb's op switch 1 de volgende 7025 instellingen gebruikt:

spanningsmode = polarisatie

tone mode = band

diseqc = 1.1

toneburst = geen

committed diseqc command = AA (de volgende satelliet AB en de derde BA)

fast diseqc = ja

herhaal seqeunce = nee

command order = uncommitted, committed, toneburst

uncommitted diseqc command = input 1

diseqcs repeats = geen

LOF = universeel LNB

12v output = 0 v

verhoogd voltage = nee

 

voor de 3 lnb's op switch 2, idem maar uncommitted disiqc command = geen

 

vraag is of iemand verbeteringen (qua instellingen) weet ?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik heb geen dreambox maar

- waarom geef je voor switch 2 niet: uncommitted diseqc command = input 2

- staat de SUR 420 in mode 1 ?

Dr.HD F16, TBS 5927, ET 8500, T-55 voor 9/13/19/23/28/39/42/45°O, Technisat 52/53°O, Laminas 120cm 1°W...68°O.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Staat inderdaad in mode 1. Wat ik niet begrijp, is de aanwijzing in de manual van de SUR 420 en hoe die door de 7025 uit te laten voeren. Om te switchen (in mode 1) tussen poort 1 en 2 van de Spaun, moet je dus uncommitted diseqc command input 1 naar de Spaun sturen. Omdat ik niet hoef te wisselen tussen de groepen poorten 1/2 en 3/4, heeft het m.i. geen zin om uncommitted diseqc command input 2 naar de Spaun te sturen. Ik ga er van uit dat als ik uncommitted command input 1 verstuur, de Spaun een keer switched. En als ik niets stuur, er dus niet geswitched wordt. Ik heb het dus half passief geregeld.

 

Maar er moeten toch meerdere uncommitted commands zijn (net als de committed commands AA, AB, etc) die actief tegen de Spaun zeggen: switch naar poort 1, switch naar poort 2 ? Of zou het zijn dat de poorten 1 t/m 4 van de Spaun worden aangestuurd met uncommitted commands input 1 t/m 4 ? Volgens de manual van Spaun dus niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoop dat een Dreambox bezitter je verder kan helpen. Ik vermoed dat de "uncommitted command input" term in de Dreambox niet hetzelfde is als het "uncommitted switch" nummer zoals genoemd in het spaun manual.

 

Hier kan je misschien ideeën opdoen over Diseqc 1.1 met een Dreambox.

 

Wat precies werkt er eigenlijk nog niet goed? Zelf heb ik trouwens een problematisch 1.0 switch gehad van Maximum, die achter de Spaun niet meteen om wilde schakelen (maar pas na een herhaald commando).

Dr.HD F16, TBS 5927, ET 8500, T-55 voor 9/13/19/23/28/39/42/45°O, Technisat 52/53°O, Laminas 120cm 1°W...68°O.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dreambox wonder te Scherpenheuvel,instellingen

 

 

1 sur 420f

2 sar 411f

 

sur 420 ingang 1 sar 1 met lmb 0 Astra 19,2 oost A/A

lmb 1 Hotbird 13 oost A/B

lmb 2 Astra 28,2 oost B/A

lmb 3 Eutelsat W2 16 oost B/B

 

sur 420 ingang 2 sar 2 met lmb 4 Eutelsat W1 10 oost A/A

lmb 5 Sirius 3 oost A/B

lmb 6 Atlantic bird 5 west B/A

lmb 7 Atlantic bird 12,5 west B/B

 

GEEN TONEBURST

DiseqC1.1

PARAMETERS A/A,.....

Diseq herhaling geen

Uncommitted Switted 1 of 2 of 3

Optie 6-7-8 uit

zo werk het hier zonder problemen

succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

na het bezoeken van diverse duitse fora, heb ik de rtfs (read the fucking specifications) maar eens uitgevoerd en wat blijkt: de diseqc switches tussen de lnb's en de spaun zijn 1.0 en kunnen dus niets met de commando's van de 7025 die 1.1 of 1.2 zijn. ik ga proberen 1.1 switches te bemachtigen, daarna verder. of weet iemand een trucje om de spaun aan te sturen met diseqc 1.0 ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stefan Binnig

Technical Support

 

SPAUN electronic GmbH & Co. KG

Byk - Gulden - Str. 22

D - 78224 Singen

 

Fon: +49 (0)7731 - 8673 - 18

Fax: +49 (0)7731 - 8673 - 28

Email: sbinnig@spaun.de

Website: http://www.spaun.de

wel een telefoontje naar deze heer is zeer leerrijk

hij helpt je als je het vriendelijk vraagt en stuurd zelfs de nodige info

Link naar reactie
Delen op andere sites

blackjack, er hoeven helemaal geen 1.1 commando's begrepen te worden door de switches tussen de Spaun en de LNB's. De 1.1 ontvanger moet eerst de schakelaartjes binnenin je Spaun goedzetten, en daarna normale 1.0 commando's naar de gekozen 1.0 switch sturen!

 

We hebben het toch over deze configuratie?

Dr.HD F16, TBS 5927, ET 8500, T-55 voor 9/13/19/23/28/39/42/45°O, Technisat 52/53°O, Laminas 120cm 1°W...68°O.

Link naar reactie
Delen op andere sites

we hebben het inderdaad over die configuratie, maar in de 7025 moet ik kiezen: of 1.0, of 1.1 of 1.2 en als ik 1.0 kies dan kan ik de spaun volgens mij niet aansturen. het vreemde is dat als ik 1.1 of 1.2 gebruik de spaun goed schakelt, maar de switches niet. ik probeer (voordat ik nieuwe 1.1 switches koop)ff contact te krijgen met de spaun mijnheer. de spaun switches van vaarwel kabel zijn trouwens 2.0 en daar werkt het wel, dus.........

 

nog een vraagje aan vaarwel kabel: wat zijn opties 6, 7 en 8 ? op mijn 7025 staat het wat anders.

 

overigens: bedankt voor het meedenken en de verwijzingen !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
we hebben het inderdaad over die configuratie, maar in de 7025 moet ik kiezen: of 1.0, of 1.1 of 1.2 en als ik 1.0 kies dan kan ik de spaun volgens mij niet aansturen.

 

LNB's dienen aangesloten te worden op committed switches, dus DiSEqC 1.0 / 2.0 switches. De 7025 dient dus als 1.0 switch geconfigureerd te zijn. De Spaun is een uncommitted switch, ofwel een DiSEqC 1.1 / 2.1 switch.

 

Als beide switches als DiSEqC 1.1 geconfigureerd zouden zijn, hoe zou een switch dan "moeten weten" of een DiSEqC 1.1 commando voor hem, of voor een andere 1.1 switch in de lijn bedoeld is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja + dank voor de juiste adviezen en het meedenken, maar er is intussen een ander probleem gerezen. lang verhaal kort gemaakt: naast de dreambox 7025 heb ik voor een zacht prijsje een dreambox 500s kunnen bemachtigen. en nu komt-ie: ik heb maar 1 coax lopen naar de 500s en maar 1 coax lopen naar de 7025 (van een centraal punt in mijn woning) en maar 1 coax vanaf dat centrale punt naar de T90 met (op dit moment) 6 single LNB's. ik hoef niet tegelijk (want dan moet ik 6 twin lnb's aanschaffen) beide receivers te gebruiken. vraag is hoe ik SAT+CAI kan distribueren naar de 2 receivers/TV's toe, volgens mij heeft o.m. spaun daar wat leuke multiswitches voor (met CAI versterking en retour voor de digitale kabel ?) of zal ik die vriendelijke spaun mijnheer dat ook eens vragen ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

wel dat is niet mijn vakkennis maar ik denk een gewone splitter doet het ook,zolang je niet met beide toestel samen kijk.Natuurlijk zal zullen ze je helpen bij Spaun,wie verkoopt niet graag hé.

Succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...