Ga naar inhoud


Na vervangen van de PSU krijg ik steeds "Termal Event : CPU Overheating ??"


Gast Aston79

Aanbevolen berichten

Beste,

 

Ik heb enige tijd geleden een kapotte voeding gehad op mijn computer (was een 350VA voeding (Max Peak was 350VA)) en heb deze vervangen door de voeding van een andere PC (daar zat een 400VA voeding in van een ander merk). Deze computer werkt nu perfect maar ik nu in die andere PC een nieuwe voeding moeten steken (het was een zondag en had die PC dringend nodig dus heb ik snel ff de PSU's gewisseld en ben maandag een andere gaan kopen) dit is een 380VA voeding.

 

echter nadat ik deze nieuwe voeding had ingebouw krijg ik steeds (na enkele minuten) dat de computer zichzelf gewoon uitzet en de melding geeft (bij opnieuw opstarten) dat er een "Termal Event" was "CPU overheating".

 

En ik snap niet waarom dit nu ineens gebeurd confused.gif

 

heb eens rondgekeken met Google en het enige wat ik kan vinden is dat de stroomkabel op het MOBO los zit en dat dat dan zoiets kan veroorzaken (echter dit heb ik nagekeken en dat is niet het geval) ook draaien alle fans gewoon op volle toeren.

 

hier zijn de waardes die de BIOS Hardware Monitor geeft :

 

Processor Zone Temperature : 56°C

System Zone 1 Temperature : 32°C

System Zone 2 Temperature : 38°C

 

Processor Fan Speed : 2745

Front Fan Speed : 1414

Rear Fan Speed : 1443

 

dit is net na het opstarten van de PC,

als ik een paar minuten wacht krijg ik de volgende waarden :

 

Processor Zone Temperature : 63°C

System Zone 1 Temperature : 40°C

System Zone 2 Temperature : 34°C

 

Processor Fan Speed : 3721

Front Fan Speed : 2080

Rear Fan Speed : 2090

 

dus de Fan's gaan sneller draaien maar de temperatuur van de CPU gaat gewoon omhaag naar zo'n 63 a 64°C

Volgens mijn onderzoek via google zou tot 70°C moeten kunnen (bij volle belasting) maar dit is dus terwijl ik gewoon in de BIOS zit te kijken, dan zou de temp niet boven de 40 a 50°C mogen komen.

 

weet iemand hier wat het probleem kan zijn en eventueel de oplossing (ik kan natuurlijk de voeding terug omwisselen, maar dan is er natuurlijk de kans dat ik het probleem gewoon verplaats naar de andere PC).

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dit lijkt verdacht veel op wat ik een keer gehad heb: bij het knutselen aan een PC tegen het koelblok van de CPU gestoten, waardoor het contact tussen processor en koelblok 'op scherp' kwam te staan - had niks te maken met wat er verder met de PC gebeurde (in mijn geval andere videokaart geinstalleerd).

Omdat ik altijd iets te ruim omspring met koelpasta blush.gif kon ik het oplossen door het koelblok even heen-en-weer te bewegen en iets aan te drukken. Mooier (beter) is het koelblok even loshalen, schoonmaken (bovenkant processor ook) en nieuwe koelpasta aanbrengen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de FAN met Heatsink er volledig afgehaald en er zelfs een andere op gezet, maar het probleem bleef.

 

Toen toch maar FF de PSU een andere PC gezet, en wat denk je ?

 

Deze gaf in de BIOS zelfs meer dan 90°C aan (CPU temp) en ging nog veel sneller in protective shutdown dan de andere PC (kreeg WindowsXP amper geboot).

 

Met een andere voeding werken beide PC's zonder problemen.

 

Ben dan maar terug naar de winkel gegaan, daar wisten ze het ook niet precies, maar hen kon zijn dat de FAN van de PSU niet goed werkte (te traag draait ofzo) waardoor hij niet genoeg warmte uit de kast trekt waardoor er niet genoeg gekoeld kan worden (ik merkte idd wel op dat deze vantilator een vreemd geluid maakte toen ik de voeding de eerste keer had ingebouwd (alsof hij los zat te trillen ofzo).

 

Nu moet ik nog wachten op reactie van de winkel, want als hij idd foutief is sturen ze hem retour naar de fabrikant en krijg ik een nieuwe.

 

Het zou ook nog kunnen dat de vorige PSU 2 ventilatoren had (ook 1 aan de onderkant van de behuizing) maar dat was dus niet het geval (maar dat was eigenlijk het eerste wat ze daar dachten wat het probleem zou kunnen zijn).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...