Ga naar inhoud
Log in om dit te volgen  
Gast Lainke

Schotel uitrichten op de millimeter?

Aanbevolen berichten

Gast

Hoi,

Ik heb een triax 78 met een monoblock voor astra en hotbird, hotbird in het midden. Ik stel mijn schotel af met een satfinder tot ik ongeveer de satelliet het beste heb en dan hang ik mijn dreambox 7000 eraan met de satfinder plug-in (dan komen de SNG, AGC en BER op de display). Als ik dan begin fijn te stellen merk ik dat er niet veel verschil zit als ik met de schotel draai +/- 1cm links, recht, boven en onder. Dus hoe weet ik nu hoe die het beste staat? Signaal SNR zakt pas als ik hem echt uit de richting begin te zetten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Gast

Kan iemand het even verplaatsen naar de schotel afdeling, klein foutje gemaakt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast

Kies op de Hotbird een kanaal wat relatief zwak is en kijk of je dan verschil merkt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast

Hoe kleiner de schotel hoe minder precies het uitrichten hoeft. Bij een grote schotel is het millimeterwerk; bij een kleinere niet.

Ik doe het meestal als volgt: beweeg naar rechts en links tot het signaal het minste is. Ga er vervolgens precies tussenin zitten. Hetzelfde doe ik met horizontaal/vertikaal.

Kan niet missen, zo heb je altijd het sterkste signaal en voorkom je dat je net op het randje zit.

Groet,

Ger

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

En anders iets over de LNB doen wat het signaal dempt, plastic bekertje of zo.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast

Let ook op dat je de LNB soms een beetje moet draaien; kan zo 10 procent schelen. (vooral bij Astra-1)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Wat bedoel je precies met LNB draaien? Toch niet gewoon om z'n as in de houder? Ten opzichte van het middelpunt van de schotel? Hoe doe je dat als de houder vast zit, geen mogelijkheden tot draaiing heeft?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

gewoon de houder iets los schroeven.... daardoor klemt hij minder en kun je hem draaien. 10 a 20 graden kan soms net iets gunstiger zijn. Proberen dus of het wat uitmaakt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast

Volgens mij valt het rendement in Nederland t.o.v. de Astra-1 te verwaarlozen.

Maar voor de ontvangst van HellasSat-2 hier in Heerlen was het een enorm verschil.

Hier kan je berekenen wat de "skew" per locatie en satelliet moet zijn:

Vul de gegevens van je woonplaats en de gewenste satelliet in en je ziet de "skew".

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Log in om dit te volgen