Ga naar inhoud


Schotel uitrichten op de millimeter?


Gast Lainke

Aanbevolen berichten

Hoi,

 

Ik heb een triax 78 met een monoblock voor astra en hotbird, hotbird in het midden. Ik stel mijn schotel af met een satfinder tot ik ongeveer de satelliet het beste heb en dan hang ik mijn dreambox 7000 eraan met de satfinder plug-in (dan komen de SNG, AGC en BER op de display). Als ik dan begin fijn te stellen merk ik dat er niet veel verschil zit als ik met de schotel draai +/- 1cm links, recht, boven en onder. Dus hoe weet ik nu hoe die het beste staat? Signaal SNR zakt pas als ik hem echt uit de richting begin te zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hoe kleiner de schotel hoe minder precies het uitrichten hoeft. Bij een grote schotel is het millimeterwerk; bij een kleinere niet.

 

Ik doe het meestal als volgt: beweeg naar rechts en links tot het signaal het minste is. Ga er vervolgens precies tussenin zitten. Hetzelfde doe ik met horizontaal/vertikaal.

 

Kan niet missen, zo heb je altijd het sterkste signaal en voorkom je dat je net op het randje zit.

 

Groet,

Ger

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat bedoel je precies met LNB draaien? Toch niet gewoon om z'n as in de houder? Ten opzichte van het middelpunt van de schotel? Hoe doe je dat als de houder vast zit, geen mogelijkheden tot draaiing heeft?

TV Vlaanderen Duo LNB Twin

B&R 65

VU+ Solo2

M7 SAT801 (niet in gebruik; reserve)

Link naar reactie
Delen op andere sites

gewoon de houder iets los schroeven.... daardoor klemt hij minder en kun je hem draaien. 10 a 20 graden kan soms net iets gunstiger zijn. Proberen dus of het wat uitmaakt.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij valt het rendement in Nederland t.o.v. de Astra-1 te verwaarlozen.

Maar voor de ontvangst van HellasSat-2 hier in Heerlen was het een enorm verschil.

Hier kan je berekenen wat de "skew" per locatie en satelliet moet zijn:

 

Vul de gegevens van je woonplaats en de gewenste satelliet in en je ziet de "skew".

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...