Ga naar inhoud


Zijn alle adsl splitters identiek?


alejandro

Aanbevolen berichten

Zijn alle adsl splitters identiek?

 

Ik heb sinds een paar weken hier op mijn werk een speedtouch 716 via de kpn shop gekocht.

Daar zat ook een splitter bij, die heb ik niet gebruikt omdat er al een splitter op zit.

 

Sinds ik dit modem heb, valt de adslverbinding weg als er gebeld wordt (korte tijd)

Voor dat ik ga vogelen met die splitter vroeg ik me dus af of het hier aan kan liggen of moet ik het ergens anders zoeken?

 

Ps. het werkte dus perfect met een ander modem(nee ik kan niet terug naar dit modem gezien die geen wifi heeft)

 

 

Iig bedankt voor jullie hulp.

Vastberaden, geen arrogantie!
Link naar reactie
Delen op andere sites


Citaat:
@ WPW

ik heb altijd gedacht dat afgezien van het uiterlijk alle adsl splitters hetzelfde waren.

mijn vraag: kan je dan ook een iets minder simpel antwoord geven?

bromtol

Nou, je hebt isdn en analoge splitters, das 1, en dan nog verschillende daarbinnen afhankelijk wat voor modem je thuis krijgt en afhankelijk wat er in de centrale is geplaatst. Komt er op neer dat datgene wat gesplitst word niet altijd splitst op dezelfde plek, de splitter moet daar dus wel goed mee omgaan anders werkt het een of de ander niet.

gr, WPW. -=[Deze ruimte is opzettelijk leeg gelaten]=-

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat laatste is niet waar. ADSL zit altijd boven dezelfde bandbreedte en het enige dat een splitter doet is alles ónder die bandbreedte wegfilteren en op de telefoonuitgang zetten. Ik heb mijn ISDN-splitter jarenlang gebruikt op 3 verschillende netwerken, daarna analoge lijn genomen en die splitter doet het nu ook alweer op 2 verschillende netwerken. Maar, als je internet wegvalt als je gebeld wordt, is dat inderdaad wel een typisch splitterprobleem.

 

WPW, heb jij cijfers van het gebruik van verschillende bandbreedtes en filtering op verschillende bandbreedtes van splitters, of is dit een aanname?

Na jaren zonder, ben ik toch weer van plan een schotel aan te schaffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is deels een aanname en deels over wat ik weet wat er met de signalen gebeurt, hang er een spectrum analyser aan en je ziet meteen wat een splitter eruit gooit, hoe een modem(aan beide zijde) daar dan mee omgaat is een ander verhaal. Dat de meeste splitters gewoon werken met de meeste modems is net zoiets als dat de meeste type coax kabel het sat signaal toch wel doorlaten.

gr, WPW. -=[Deze ruimte is opzettelijk leeg gelaten]=-

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat vind ik een verkeerde vergelijking, standaard C-12 coax (al is dat tegenwoordig eigenlijk ook bijna altijd geschikt voor hogere frequentie's) is normaliter gewoon klaar boven de, zeg, 1500MHz. Fysiek niet in staat om het zo goed als de rest door te laten. Splitters zijn voor één doel gemaakt en hoewel splitter 'x' zeker anders zal reageren dan splitter 'y', zal er geen enkele splitter zijn die gewoon sowieso fysiek al niet in staat is tot ADSL-signaal van provider en/of modem 'z' te splitten. Dat die er misschien anders op reageert is een heel ander verhaal, maar natuurlijk zit in geen één splitter precies dezelfde hardware, zelfs niet van hetzelfde merk. Want men gebruikt veelal gewoon de goedkoopst mogelijk hardware.

 

De meeste modemproducenten stoppen ook verschillende splitters bij hun modems (als ze er al een splitter bijleveren) hangt ook weer af van waar zij het makkelijkst aan kunnen komen dat geld ook voor de ISP waar ik werk, als het bedrijf waar wij onze modems en splitters kopen de standaardsplitter niet op voorraad hebben kopen we ook anderen in. Ik heb ook nog nooit gemerkt dat een lijn niet werkt met een andere splitter maar wel met de standaard splitter die wij leveren (die zijn overigens van Tratec, meeste mensen wel bekend hier gok ik).

Na jaren zonder, ben ik toch weer van plan een schotel aan te schaffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kortom het maakt niet zoveel uit, wanneer het wel wat uitmaakt dan is dat een combinatie van de afstand tot centrale en soms narrowband cutoff range die niet helemaal zuiver loopt voor de modems. En zelfs dat hoeft niet altijd een probleem te zijn.

gr, WPW. -=[Deze ruimte is opzettelijk leeg gelaten]=-

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

@Alejandro,

 

simpel,dan heb jij ergens nog een aftakking/defecte bekabeling voor de splitter naar de telefoon toe. Iets anders kan het niet wezen als jij je splitter al reeds hebt vervangen. (tenzij die ook stuk is)

 

Gr. Badre

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het hele bizarre van het verhaal is, dat de adsl op de analoge lijn is, en onze telefooncentrale isdn.

 

Ik moet toch maar even de instalateur langs laten komen..

 

na een seconde of 20 als de telefoon over gaat, dan doet alles het weer.

De logfiles van de router/modem (speedtouch 716) laten me lezen dat er geen vebreking van de verbinding is geweest..

 

enfin, we gaan verder zoeken, ik denk dat er iets in de router/modem niet goed staat, met ons oude modem en splitter, geen enkel probleem gehad.

Vastberaden, geen arrogantie!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...