Ga naar inhoud


DVB-T vraagjes van beginner....


JohnnyBee

Aanbevolen berichten

Hoi jongens,

ik ben in het bezit van een DVB-T ontvanger met een 5volt-uitgang via de antenne-ingang.

Nu is mijn vraag, wat is de betere buitenantenne die rondom om ontvangt en wat kan ik wonende in de streek van Antwerpen zoal ontvangen al dan niet gecodeerd.

Johnny.

TV kijken ....daar hebben wij géén tijd voor hoor !!!

Mijn thuis is waar mijn Channelmaster staat....(stond :P)

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hey Johnny,

De antenne moet breedbandig zijn voor ontvangst van DVB-T op uhf

kanaal 21 tot 69.

Met een horizontaal gepolariseerde gerichte yagi antenne, draaibaar opgesteld ontvang je de belgische en eventueel Franse zenders soms, met een verticaal opgestelde yagi antenne ontvang je de nederlandse zenders , die nog niet allemaal werken, maar in de toekomst wel actief worden.Je dient dan uit te richten opde dichtstbijzijnde DVB-T zender, die in Zuid Nederland actief is of wordt.

Met de te gebruiken antennemastversterker dien je de 5 v voeding van de digitale ontvanger uit te schakelen en de 12/24 voeding van de antenneversterker voor de mastversterker van de buitenantenne te gebruiken.

Er zijn ook yagi's met in de dipool ingebouwde antenneversterker en die zijn het allergevoeligste. Omdat de DVB-T zenders vaak laag opgesteld zijn , dien je de buitenantenne zo hoog mogelijk met vrij uitzicht in de richting van de dvb-t zender op te stellen ,

succes

groeten

DVB-T dx er

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi dvbtdxer,

bedankt voor jouw reply,

de nederlandse zenders zijn diegene die me intresseren, zitten daar ook FTA zenders tussen?

Als ik zo'n verticaal opgestelde yagi ( kan je hier trouwens een type en merk bijplaatsen, dan kan ik hier eens op googlen) plaats, en deze staat fix op de dichtstbijzijnde zuid-nederlandse mast, kan ik dan ook nog steeds de Belgische zenders ontvangen of moet ik dan eventueel nog een andere antenne bijplaatsen.

Draaibaar maken vind ik maar niets.

Met dank,

Johnny.

 

P.S. zie juist dat hieromtrent nog een draadje loopt : "Waar staat jullie antenne? En wat voor één?"

TV kijken ....daar hebben wij géén tijd voor hoor !!!

Mijn thuis is waar mijn Channelmaster staat....(stond :P)

Link naar reactie
Delen op andere sites

op dit moment is alleen RTV-Utrecht en Nederland 2 FTA , en met enkele maanden zullen ook Nederland 1 , 2 en 3 en de Regio Zenders , zoals ook omroep Zeeland FTA zijn. Als je geen draaibare verticale yagi kiest dan is een verticale staafdvb-t antenne , welke rondom gevoelig is, op te stellen,( maar dan kun je niet meer selectief eeen zender uitkiezen, uit 1 bepaalde richting )

Er zijn in NL goeie verticale staafantennes verkrijgbaar , met een versterker van 35 db ingebouwd voor dit doel. Merken en bedrijven noemen we hier niet , maar u kunt ook zelf googlen naar DVB-T antennes natuurlijk. Ik vind zelf de yagi die in het Spaanse Santiago de Compostella gemaakt wordt , het beste voldoen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi dvbtdxer,

is het met zo'n staafantenne mogelijk om vanuit Antwerpen die Nederlandse zenders te ontvangen dan?

En wat is het voordeel om selectief een zender uit 1 bepaalde richting te kiezen?

Dank je,

Johnny.

TV kijken ....daar hebben wij géén tijd voor hoor !!!

Mijn thuis is waar mijn Channelmaster staat....(stond :P)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is geen zekerheid , maar het scannen met een verticale staafantenne zal dat uitwijzen, of bij u ter plaatse voldoende veldsterkte aanwezig zal zijn , wanneer de nieuwe DVB-T zenders in Zuid Nederland actief worden in december aanstaande.

Voordeel om selectief te scannen is dat u in de richting zeeland omroep Zeeland krijgt , en in de richting van Noord Brabant , omroep Brabant.

Hier in het midden van het land kies ik uit 3 richtingen , de ene met RTV-NH ( Hilversum) , de andere Amersfoort RTV-Utrecht , en nog eentje in de westelijke richting , Alphen met Rijnmond en TV-west.

Als ik selectief richt op Belgie vlaams krijg ik op kanaal 41 de belgische tv

en als ik op het zelfde kanaal 41 op Duitsland richt , krijg ik een duits DVB-T pakket.

gr.

dvbtdxer

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi dvbtdxer,

als ik het goed begrijp allemaal, kan ik toch maar best een Yagi richten voor de Nederlandse zenders en een punaise plaatsen voor de Belgische zenders.

Ik moet dus voor al de Nederlandse zenders nog effe wachten tot December.

Naar welke richting of stad zal ik dan moeten uitrichten, kan dit misschien nu reeds al, ik dacht dat je zei dat Nederland 2 reeds te ontvangen was?

Johnny.

TV kijken ....daar hebben wij géén tijd voor hoor !!!

Mijn thuis is waar mijn Channelmaster staat....(stond :P)

Link naar reactie
Delen op andere sites

als je nu de zender Goes analoog in Antwerpen op de uhf goed ontvangt, zul je in die richting mogelijk een DVB-T pakket ook kunnen opvangen in die richting.

Mij is echter nu nog niets over de toekomstige DVB-T zenderrijkwijdte van Goes bekend.

Afwachten tot nadere berichten, dus.

dvbtdxer

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...