Ga naar inhoud


Sat digi Radio voor audiofielen


mifi

Aanbevolen berichten

Knip----

 

Van de commercielen radiozenders stak 538 er met kop en schouders boven uit, erg goed en ook een erg hard signaal waardoor je gewoon meer power in je set hebt. En het klinkt heel dynamisch.

 

TMF radio heeft hen blijkbaar als referentie genomen want die steekt hen naar de kroon. Al is het signaal wel erg hard, tegen het randje aan. De VU meters op mijn DA converter staan bijna continue voluit.

 

plak----

 

Het geluid van elke radiozender wordt gekleurd. Daar doe je niets aan, elke radiozender die FM stereo uitzend moet uitzenden binnen het zogenaamde "stokkenmasker". Je zal dus minimaal een limiter moeten gebruiken in je uitzendstraat.

 

Nu gebruikt niemand natuurlijk alleen nog een limiter. geluid is een "wetenschap" geworden. Het wordt inderdaad gekleurd. Vrouwen houden van meer hoog (Sky), jongeren van knetterhard (538).

 

Iedereen gebruikt dus nu een soundprocessor. Ooit geintroduceerd door Veronica, en verguisd door de publieke omroepen, nu kan geen omroep meer zonder DSP. Of dit nu een Orban of een ander DSP apparaat is, elke omroep moet zijn eigen geluid hebben.

 

538, veronica, en andere jongerenzenders spannen de kroon. Die slaan het geluid van willekeurig welke muziek zo plat als een dubbeltje. Dynamiek is nul, alles is even hard. Voor audiofielen moet dit een regelrechte crime zijn.

 

Wie zelf eens met DSP software wil experimenteren moet Soundsolution maar eens downloaden. Dit is een softwarematige emulatie voor Winamp van de bekende Orban's. Je kan hiermee je geluid net zo verkrachten als willekeurig welke omroep.

 

Wie nu nog enige illusie heeft dat er radiostations zijn die een ongekleurd geluid uitzenden dan moet deze persoon wel volledig wereldvreemd zijn. De zelfde technieken worden trouwens ook toegepast op bijna willekeurig welke CD. Ook op de speciale "audiofiele" cd's. Alleen wordt er hier een andere kleur aan het geluid gegeven overgoten met een speciaal audiofiel sausje met een bijbehorend prijskaartje.

 

Echt, vergeet je dure installatie, bitjes die beter klinken door glasvezel dan door koperdraad of ander geneuzel, de man achter de knoppen van de mengtafel en de DSP apparatuur bepalen wat jij hoort.

 

groeten,

Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 32
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Nou en met het mp3 signaal valt dat best wel mee. Alleen in zeer dynamische stukken denk ik enig verschil te kunnen opmaken. Al met al moet via de satelliet dus een zeer hoog kwaliteitsnivo kunnen worden verkregen. Dit hangt uiteraard samen met de bitrate en de kwaliteit van de originele opname. Over het daadwerkelijke verschil tussen pcm en mp3 (128 kbs en 320 kbs) is er een interessant artikel te lezen op Stereophile. Hier wordt bevestigd dat er inderdaad verschillen tussen compressed en lossless zijn, maar dat je wel van goede huize moet komen om dat aan het licht te brengen.

http://www.stereophile.com/features/308mp3cd/

 

Overigens heb ik inmiddels ook een Benchmark DAC1 gekocht via audiogon dus laat nu de DM8000 maar komen....

 

Voor diegenen die het maximum uit een satelliet signaal willen halen, heb ik enige tijd al eens melding gemaakt van een satellier radio ontvanger van Restek. Heel mooi apparaat én duur:

http://www.hifi.nl/recensies/3261/Restek_Mini_Sat_digitale_tuner.html

 

DeDream

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast audiofiel
Origineel bericht van: prutsie


Echt, vergeet je dure installatie, bitjes die beter klinken door glasvezel dan door koperdraad of ander geneuzel, de man achter de knoppen van de mengtafel en de DSP apparatuur bepalen wat jij hoort.

groeten,
Peter.


Kom maar eens bij mij luisteren dan slik je wel even.
Tuurlijk, aan de knoppen wordt veel verknoeid. Maar in stereo's in de huiskamer nog meer.
Al die plastic Fisher Prize 'stereotjes' die mensen op de grond hebben staan, in de hoek van de kamer met de speakers naast elkaar en de telefoon erop.
Laat me niet lachen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...