Ga naar inhoud


harddisk piept en klikt , maar doet het gewoon


marco24

Aanbevolen berichten

windows vista

asus p5ad2-e premium

raid config 2 x maxtor 250 gb

 

het systeem is al een jaar oud en het piepen en klikken doet zich voor als de hd het zeg maar heel druk heeft.

bijv bij het uitpakken van een dvd in rar formaat i.c.m. het openen van een ander groot bestand.

 

dan begint de hd (of beide disks)erg te piepen en te klikken

 

verder werkt alles wel prima , maar ik maak me er toch eningzins ongerust over.

 

eerst stond er xp op de pc , maar toen was het piepen en het klikken ook al net zo vaak te horen.

wie weet of dit kwaad kan ?

Link naar reactie
Delen op andere sites


hoi al s de harddisk een geluid maakt net of er knikkers in zitten , zou ik hem maar gauw vervangen ,want dan kan het wel eens snel gedaan zijn met hem

HP slimline duo core 2,4 Ghz 4GB.geheugen / met 22" HP tft

Vista Ultimate

philips 2210/03 met 90 cm schotel philips lnb

WIE VEEL KNUTSELT..

LEEST DE GEBRUIKS AANWIJZING ALS HIJ ER

NIET MEER UITKOMT.. !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Idd, maxtor en IBM schijven met een vreemd geluid komen meestal snel aan hun einde.

Probeer ok eens de SMART uit te lezen van de schijven, die functie kun je meestal in de bios aanzetten.

Er zijn ook tooltjes voor onder windows voor.

 

Ben sowieso geen fan van praxtor of ibm/hitachi schijven, gingen hier echt vaak stuk.

 

Gebruik zelf nu schijven van WD en Seagate en geen enkel probleem meer

CDS: Wij bieden goede beeldkwaliteit, dat u geen goed beeld heeft ligt niet aan onze bandbreedte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
raid config 2 x maxtor 250 gb

 

Raid 0 of raid 1 ? In de laatste situatie hoef je alleen de defecte schijf te vervangen, en loop je geen (of weinig) risico op data verlies.

 

Heb je een raid 0 configuratie, dan moet je mogelijk een schijf van 500GB aanschaffen om alles te kunnen kopiëren. Wees er dan heel snel bij, want als één van beide schijven het opgeeft ben je alle data kwijt!!

 

Advies:

Koop zo snel mogelijk een vervangende schijf, en zet de PC uit totdat je de nieuwe schijf ingebouwd hebt en je de data kunt kopiëren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
dit is de minst gunstige raid config dus 0!!

 

Ik was er al bang voor ... frown.gif

 

Raid 0 zou verboden moeten worden op PC's. Raid 0 is ook helemaal geen raid, vandaar de 0. Raid staat voor Redundant Array of Independent Disks, en bij raid 0 is geen enkele redundancy aanwezig. Goedgelovige gebruikers zetten hun schijven in raid 0 vanweg de grote opslag capaciteit en de vermeende snelheid. Dat ze alle data kwijt zijn als één schijf het begeeft realiseren ze zich niet. Disk storage is mijn vakgebied, en ik gebruik nooit raid 0.

 

Doe jezelf een plezier, en koop twee schijven van de capaciteit die je nodig hebt. Kopieer de data van je huidige schijven naar één van de nieuwe, verwijder de oude schijven, en maak vervolgens een raid 1 set met de andere nieuwe schijf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

tja , toen ik de pc ruim 1 jaar terug kocht/samenstelde heb ik wel zelf verzocht om een raid 0 configuratie i.v.m. de snelheid van de hd met video bewerking en grote bestanden.

 

het piepende ( een hele hoge pieptoon) en tikkende schijf/schijven heb ik toen al gemeld aan de verkoper.

 

en de vraag of een en ander kwaad kon , werd niet bevestigend beantwoord.

 

het antwoord: als je denkt dat er iets niet goed is komen er andere schijven in.

 

omdat het geluid alleen af en toe te horen is ( bij een hele drukke schrijf/lees activiteit) heb ik er verder geen aandacht meer aan besteed.

 

je wilt ook niet lullig doen om alles wat je hoort

 

maar pas zat ik op intenet te lezen dat piepen en tikken nou niet echt een normaal geluid is voor een hd

 

maar dus de conclusie die ik kan trekken is dat 1 of beide schijven niet in orde zijn en z.s.m. vervangen moeten worden.

en het was al hoorbaar toen de pc nieuw was (ruim 1 jaar terug!!!)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...