Ga naar inhoud


Last van vliegtuigen?


EuroMarco

Aanbevolen berichten

Sinds ik satelliet TV gebruik heb ik vaak last van storingen (blokjes, wegvallend beeld) als er een vliegtuig langs komt vliegen. Ik woon vlakbij Schiphol en een kilometer of twee van de aanvliegroute van de Kaagbaan af. De aanvliegroute zit in mijn 'vrije zicht' richting de satelliet.

 

Ik kan me nauwelijks voorstellen dat het vliegtuig tussen de schotel en de satelliet vliegt en dan stoort op de ontvangst, maar steeds als er storing is komt er een vliegtuig langs. Het zijn alleen landende vliegtuigen waar ik last van heb.

 

Van regen heb ik totaal geen last en de S/N is met een satlook gemeten op Astra1 zo'n 12 dB.

 

Zou ik een kleinere schotel kunnen nemen in verband met een grotere openingshoek? Ik heb nu een Triax 78 cm en een Visiosat Bisat. Ik heb met beide schotels evenveel problemen...

 

Iemand nog suggesties?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Wat die vliegtuigen betreft kan ik je geen antwoord geven maar wel wat betreft de openingshoek.Een grotere schotel heeft over het algemeen een kleinere openingshoek dan een kleine schotel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

uh

ik heb ook storingen als er vliegtuigen voorbij suizen

en ik woon niet naast de startbaan.

(weet van sat-kennissen in de buurt over identieke symptomen)

 

Please put your mobile Phones Off now, it may interfere with onboard electronics etc etc

 

maar zelf produceren die kerosine verslindende krengen ook genoeg storing.

 

de storingsdienst erop wijzen dat die DC10 niet aan de ontstoringsvoorschriften voldoet zal wegens de mafia in de regering niet helpen

 

cheers

Children Of The Sun

Dead Can Dance

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die kans is groot inderdaad.. hoe lang duurt de uitval?

 

Is het een seconde of meerdere?

 

In geval van een seconde zou het kunnen zijn dat je in de schaduw zit (als hij laag overkomt).

 

duurt het langer, dan vang je waarschijnlijk een tracking beacon of radar signaal van het vliegtuig op.

 

Komen ze uit het zuiden aanvliegen op die baan?

 

Gr

 

BaZ

There is nothing wrong with having a strong opinion... if it comes with an open mind!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi EuroMarco,

 

Ook ik zit zeer dichtbij de aanvliegroute van de Kaagbaan, in vogelvlucht nog geen kilometer denk ik. Echter van jouw probleem heb ik in het geheel geen last. Ik kan mij niet voorstellen dat de communicatie apparatuur in het vliegtuig de oorzaak is van jouw ellende. Zover ik weet is alleen de weerradar in de neus van het vliegtuig de enige bron op dat moment mogelijk in werking die op de hoge microwave frequentie werkt. Ik zal eens aan een GWK avionische bij ons vragen welke apparatuur er nog meer op die idioot hogen ferquentie's werken.

 

Janhendrik.

Uitgeschoteld door de verhuizing......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Grofweg gaat het signaal van de satelliet naar je schotel door een cylinder met de diameter van je schotel. Daar doet de openingshoek van de schotel niks aan af. Het is dus heel goed mogelijk, dat een vliegtuig door die cylinder vliegt.

Groeten van de zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een vliegtuig op die afstand staat in geen verhouding tot die cylinder om zoveel storing te kunnen veroorzaken. Het lijkt mij toch een zenderbron aan boord van het vliegtuig. Overigens vliegt een vliegtuig met een afronding van enkele meters op de ILS, en wijkt de hoogte per overvliegend vliegtuig af van de vorige.

 

Als elk vliegtuig storing veroorzaakt moet dat worden gezocht in een communicatiebron.

 

janhendrik.

Uitgeschoteld door de verhuizing......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het klopt inderdaad, dat niet elk vliegtuig zal storen als het om een echte "verduistering" van het signaal gaat. De omvang van een vliegtuig is echter dusdanig, dat afdekken van de cilinder door het vliegtuig goed denkbaar is. De hoogte van het vliegtuig doet niet terzake, alleen de richting (azimuth en elevatie in sattaal).

Groeten van de zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

uhmm, je kan toch onder of over het zicht (azimuth en elevatie) van de schotel vliegen? Oftewel ik sta een meter of twee, drie voor de schotel en heb gewoon beeld want de schotel kijkt over mij heen.... Trek die hoek (ongeveer 29 graden) door en kijk of je onder,op of boven de glide slope (is drie graden) in de ILS van de kaagbaan komt. Het hangt dus helemaal af waar of je je bevindt in de Haarlemmermeer met je schotel. Het is allemaal trouwens op de meter uit te rekenen of je schotel nu wel of niet in het glijpad van de kaagbaan kijkt.

 

Woon je in Hoofddorp dan kijkt je schotel naar de Kaagbaan, woon je in Aalsmeer dan ligt de Kaagbaan achter de schotel.

 

Janhendrik.

Uitgeschoteld door de verhuizing......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Makkelijkste manier om uit te sluiten lijkt me om de Triax 78 naar de Hispasat te draaien of een andere "verre" satelliet. Heb je daar ook last, dan is het waarschijnlijk de communicatieapparatuur.

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Grofweg gaat het signaal van de satelliet naar je schotel door een cylinder met de diameter van je schotel. Daar doet de openingshoek van de schotel niks aan af. Het is dus heel goed mogelijk, dat een vliegtuig door die cylinder vliegt.


De openingshoek doet, in het naar mijn mening zuiver theoretische geval dat een vliegtuig een satelliet door zijn eigen omvang volledig kan 'verduisteren', wel ter zake. Er is geen onzichtbare koker met slechts de diameter van de voor ontvangst gebruikte schotel, tenzij de openingshoek daarvan 0° is.

De openingshoek van een schotelantenne kan gezien worden als een soort onzichtbare trechter; des te groter de openingshoek des te groter het 'trechter effect'. Een (te) grote openingshoek kan anderzijds echter leiden tot ontvangstproblemen zodra naburige tv-satellieten binnen 'de trechter' komen te vallen aangezien deze naburige tv-satellieten meestal op dezelfde frequentiebanden uitzenden.

Het signaal van van een in Nederland te ontvangen satellietsignaal is vaak in een groot deel van (West-)Europa ook te ontvangen. Met andere woorden de zendantenne van de satelliet verspreidt het signaal over vele duizenden vierkante kilometers op aarde.

Om een gevoel te krijgen hoe het satellietsignaal eruit ziet moet een zendantenne van een satelliet gezien worden als een (zak-)lamp en niet als een laser, het licht (=signaal) gaat om het langsvliegende vliegtuig heen en wordt door de schotel weer gebundeld naar de lnb gereflecteerd. Het vliegtuig veroorzaakt hooguit een kleine 'schaduw'.

In het (theoretische) geval dat een vliegtuig daadwerkelijk door zijn eigen omvang het satellietsignaal (vrijwel) volledig afschermt kan dit alleen maar wanneer het toestel echt heel erg laag vliegt/dichtbij is, en dan nog zal dit slechts van hele korte duur zijn.

NB De geostationair gepositioneerde communicatiesatellieten 'hangen', zoals we allen weten, op een hoogte van zo'n 36.000 km (35.786 om precies te zijn) boven de evenaar. De kans dat een vliegtuig zich langer dan een enkele seconde precies tussen de satelliet en een (ontvangst)schotelantenne bevindt is heel erg klein.

LG 42LM620S met Fransat CAM, MaxDigital 225S, Strong SRT 7805 (HD+), Next MiniX HD Punto

Triax 88cm (draaibaar), Triax 78cm (6 lnb's), Triax 64cm (5gr west)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mogelijk heb ik het verkeerd begrepen, maar de openingshoek zegt toch alleen iets over hoeveel de schotel uit de richting kan staan om toch nog beeld te hebben. Dat een satelliet heel Europa van signaal kan voorzien weet ik ook wel. Maar de hoeveelheid signaal die je op je schotel vangt, hangt rechtstreeks samen met de omvang van je schotel. Zoals ook de maan zowat de halve aardbol kan beschijnen, maar daar bereikt maar een beperkte bundel stralen je oog en over die afstand zijn de stralen toch echt parallel. De bundel is dus te beschouwen als een cilinder, zeker als we over een communicatiesatelliet praten. En nogmaals, dan maakt het niet meer uit op welke hoogte een vliegtuig door die cilinder vliegt.

Groeten van de zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...