Ga naar inhoud


virtuele systemen (Windows) onder Linux


verkerkbr

Aanbevolen berichten

@verkerkbr

Even voor de duidelijkheid. Mijn verhaal ging over de server variant van VMWare maar met de Workstation variant werkt het eigenlijk precies hetzelfde.

 

Ik heb hier op mijn PC thuis een paar Linux distributies en een paar Windows versies. Maar allemaal tegelijk afspelen is er niet bij. Daar heb ik niet genoeg CPU en geheugen voor.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste PS,

 

vriendelijk dank voor je aanvulling. Het is natuurlijk duidelijk dat je niet alles tegelijk kan laten draaien. Maar je kunt wel de motor, die je op dat moment naast Linux nodig hebt, naar keuze opstarten.

 

Voor de goede orde. Windows met VMware en daarin Linux draaien kan natuurlijk ook. Hoewel Linux natuurlijk veruit de voorkeur verdient als basis systeem !

 

Met zoveel informatie, gaan we het nu maar eens proberen.

 

Groeten uit een zonnig Zeeland,

 

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goede middag,

 

hier nog een artikel (engels) over de voor- en nadelen van virtualisatie versus dual boot.

 

http://searchenterpriselinux.techtarget.com/tip/0,289483,sid39_gci1262981,00.html

 

Helaas zelf door tijdgebrek nog geen ervaring opgedaan.

 

Interessant is dat de problemen met registratie van Windows bij gebruik op andere hardware hiermee lijkt te zijn opgelost.

 

Hoor graag hoe anderen het gebruik van virtualisatie ervaren.

 

Groet,

 

 

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Interessant is dat de problemen met registratie van Windows bij gebruik op andere hardware hiermee lijkt te zijn opgelost.


Dat begrijp ik niet.
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste PS,

 

het schijnt zo te zijn, dat bij de activatie/registratie van Windows deze wordt gekoppeld aan de betreffende hardware. Je kunt dus niet zomaar een belangrijke component als een moederboard vervangen, laat staan je een bestaande registratie zomaar naar een ander systeem kan verplaatsen.

 

Eerder is in het nieuws geweest, dat Windows XP en ook Vista ongeveer dagelijks of in ieder geval enige malen per week allerlei gegevens uit je systeem ophaalt en hierbij ook de registratie gegevens controleert. Er is zelfs sprake van geweest, dat MS bij Vista de werking van je systeem zou beperken, als de registratie niet klopt.

 

Wat de opgehaalde versleutelde informatie precies omvat, wordt niet bekend gemaakt. Maar in feite is het gewoon spyware. Voor je het weet kijkt de NSA of de FBI mee in wat er in je computer omgaat.

 

Bij visualisatie is Windows host in Linux een losstaande "motor/module" geworden, min of meer ontkoppeld van de hardware. Vandaar deze virtuele machine gewoon naar ander systeem kan worden verplaatst. Aldus de diverse berichten.

 

Groet,

 

 

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK. Nou niet onder VMWare. Bij kopiëren van de virtuele machine geeft VMWare de waarschuwing dat je weer moet registreren. En XP-Prof moet inderdaad weer aangemeld worden, ondanks dat de hardware hetzelfde is gebleven.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste PS,

 

bedoel je verplaatsen of gewoon een kopie maken van een bestaande virtuele Windows machine ? Dat zou wel gemakkelijk zijn. En dat registreren kan dat gewoon met je bestaande licentie gegevens ? Of klopt je registratie niet meer vanwege andere "hardware" ?

 

We gaam het nu snel proberen. Het is inderdaad een interessant concept. Grenzen vervagen tussen de OS'n en dat is een goede zaak.

 

Groet en bedankt voor je adviezen,

 

 

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft VMWare niet stiekem je c:\windows\system32\wpa.dbl getrasht? Daar is de activatie in opgeslagen, ook handig als je een reinstall wilt doen zonder opnieuw te activeren.. Niks illegaals aan overigens, de activatie is gekoppeld aan je hardware (of aan je virtual machine), dus wpa.dbl op andere PC's gebruiken is er niet bij.

 

Wat wel kan is dat VMWare andere serienummers van de virtuele hardware doorgeeft. Dan zit er niks anders op dan opnieuw activeren idd want dan is voor Windows je hardware veranderd.

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

goede morgen,

 

windows in VM nog niet geprobeerd. Wil liever geen windows op mijn Linux systeem.

 

Wel de (gratis) VMplayer voor 64 bits geinstalleerd.

 

Verder kun je allerlei vmx bestanden downloaden. Bijvoorbeeld Damm Small Linux 3.4 ofwel DSL om de werking van virtual machines eens uit te proberen. Deze kun je dan direct starten.

 

http://www.mirrorservice.org/sites/damnsmalllinux.org/current/dsl-3.4-vmx.zip%5Bpeek%5D

 

Werkt verbazend goed en snel. Mozilla Firefox bijvoorbeeld werkt sneller in de VMplayer met DSL Linux dan in het basis systeem Mandriva 2007.1 waarop VMplayer draait.

 

Groet,

 

 

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...