Ga naar inhoud

[all] onderling mounten van Dreamboxen wil niet lukken

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Het is al vele malen beschreven op dit forum hoe je Dreamboxen met elkaar mount; toch lukt het me na vele pogingingen helaas niet. Vaak geven de beschrijvingen van dit onderwerp op dit forum menu's aan die ik niet zie of zijn de oplossingen zo ingewikkeld dat een gewone fanatieke Dreamboxgebruiker met redelijke computerkennis er niet uitkomt. Aangezien de aanschaf van mijn Dreamboxen sterk gebaseerd is op het feit dat je de harde schijven vanuit elke box kunt benaderen, stel ik toch nog eens de vraag over hoe dreamboxen met elkaar gemount moeten worden.

Ik heb 3 dreamboxen (7020 met HD, 500, 600 met HD) die in een netwerk zitten (IP: 10.0.0.160, 10.0.0.170 en 10.0.0.180). Via de computer kan ik alle dreamboxen benaderen (VLC kijken ed) en ook de harde schijven krijg ik in de verkenner te voorschijn.

Alle boxen werken met Helenite

Ik heb op de boxen met HD via de blauwe toets - downloads - de NFS server gedownloaded. Die heb ik vervolgens geactiveerd via menu-instellingen-systeeminstellingen-services

Vervolgens heb ik bij instellingen-externe mounts de desbetreffende data ingevuld:

IP: 10.0.0.160 (dit stel ik bv in op de dreambox 500 met ipnr 10.0.0.170)

NFS

Dir: hdd/movie

Localdir: /mnt

options RW

extra nolock.resize=8192,wsize=8192

automount->yes

Als je hem mount, dan zegt hij MOUNT OK, maar de status blijft steeds "niet gemount" en ik kan in de root de gemounte schijf niet vinden.

Wat kan hier fout zijn of waar moet ik nog meer kijken ? In de duitstalige beschrijving van het mount-onderwerp in de database van dit forum valt me wel op dat er allerlei instellingen mogelijk zijn van de NFS server. Dat kan ik niet vinden op mijn boxen (kan dit alleen activeren of niet).

Alvast bedankt voor jullie hulp met dit (voor mij) grote probleem.

Geplaatst:

Je zegt dat je beide HDD's vanuit je verkenner kunt benaderen. Bedoel je via FTP, of heb je samba draaien (en benader je ze als share)?

Als je samba hebt draaien, dan kun je voor het mounten ook gewoon CIFS gebruiken. Dan hoef je niet extra met NFS aan de gang op je boxen.

Voor local dir, gebruik /mnt/server1, etc.., niet /mnt.

Zorg dat bij 'Dir' ook inderdaad de naam van de share staat zoals die door de box met de disk wordt aangeboden. Bij samba bv heet deze standaard 'Harddisk'.

Ik heb zelf geen OpenEmbedded boxen, dus meer specifiek kan ik zonder zelf te gaan opzoeken niet zijn...

Geplaatst:

Wanwizard bedankt. Ik heb volgens mij Samba draaien (start samba staat aangevinkt). In de Verkenner vind ik de dreambox als ik die laat zoeken in mijn netwerk. Hij heet dan "dreambox netwerk services (dreambox)", waaronder de harddisk enz te voorschijn komen. Vreemd genoeg komt alleen de 7020PVR te voorschijn en de rest (600PVR bijv) niet. Via IE6 en de enigma web interface kan ik wel alle boxen benaderen en bedienen.

Ik ben wat aan het stoeien geweest met je tips, maar helaas nog zonder succes. Vreemd genoeg probeerde ik een keer het type DEVICE en niet CIFS of FTP (zie screenshot in de bijlage) en toen gaf hij wel een goede mount. Helaas zonder effect, want ik kon nog steeds de films van de 7020 niet op de 600 zien...

Verdere hulp gewenst.

1432279-mountscreenPDF.pdf

Geplaatst:

Samba vereist nog enige aanpassingen in het conf bestand, o.a. netwerk naam, en zelfs als dat goed staat, is de dreambox lang niet altijd te vinden via zoeken in netwerk, maar wel direct te benaderen, schijnt een bug te zijn in samba.

VU+ Ultimo OpenPli  en een Vu+ Solo als vervanger van een kapotte duo ongerepareerd in een doosmet een Visiosat 4 LNB's. Beide met Pli.

Vu+ > Philips AVR9900 > Panasonic TH-42PZ8E Plasma full HD en Solo > Samsung LCD 32"
(en een museum Dreambox 7000 met HD/CF/USB/NAS ongebruikt)

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen