Ga naar inhoud

[7020S] Help ik heb per ongeluk m'n films gewist

Gerrit Vermeulen

Aanbevolen berichten

Citaat:
Per ongeluk heb ik mijn opgenomen films gewist op m'n hd van de dreambox 7020. Is er een mogelijkheid om een undelete uit te voeren>

Ik denk het niet aangezien dreambox een linux systeem is en deze de hd anders formatteert dan windows.

ET9200 | Xsarius Rotor | NAS 2TB | USBStick 4GB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goede morgen,

ook voor Linux zijn er uiteraard mogelijkheden om undelete uit te voeren.

Google maar eens op: Linux undelete

Uiteraard niets meer met de HD doen en de HD daarna als extra schijf aan een Linux systeem hangen.

Ik heb dit een keer toegepast, maar dat is echter al lang geleden. Een journaled Linux file system geeft namelijk zelden problemen.

Zou deze vraag eens op de Linux rubriek zetten en zeker de moed niet opgeven !

Groet,

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goede morgen 2,

je kunt het natuurlijk ook eens proberen met de HD toegevoegd aan een ander (Windows) systeem en deze laten opstarten met een Knoppix Live CD.

Er schijnt ook een Knoppix versie te zijn. Genaamd Knoppix STD, waar de undelete mogelijkheden op staan.

Vergt natuurlijk wel enige kennis van Linux.

Op de Knoppix Live CD staat standaard een CD brand programma, K3B bijvoorbeeld. Zodat de files eventueel ook kunt opslaan op een CD.

Wat ook een goede mogelijkheid is, om via netwerk de files te verplaatsen naar ander systeem. Je moet dan wel netwerk instellen, voorzover nodig met vaste IP adres, Samba instelling aanbrengen en Samba activeren.

Dit is overigens ook een prima manier om files te redden van een gecrasht Windows systeem.

Succes ermee.

Groet,

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

@verkerkbr

Je hebt het over 2 verschillende dingen

- Als een disk gecrasht is zorgt het journalling filesystem (EXT3) dat informatie terug te winnen is.

- Wanneer een file wordt gedelete is ie echt weg en kun je het niet terug vinden.

Met FAT was het anders.

Wat ik begrepen heb is dat wanneer je een file delete dat ie dan alleen uit de directoytabel wordt gewist en de filedata zelf nog wel bestaat, dan is het een kwestie van de file met benodigde attribinfo weer in de directoytabel zetten.

In dit geval is een delete dus niet zo grondig als met EXT3.

wellicht dat een ander dat beter kan uitleggen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je filesysteem ext2 geformatteerd is (kans is klein, maar mogelijk) dan kun je undeleten. Als het ext3 is (journalling) kun je niet undeleten, punt.

Volgende keer backupjes maken... Een harddisk kan ook stuk gaan. Correctie: elke harddisk gaat een keer stuk, de ene na tien jaar, de andere na 1.5 jaar. De warmte in de dreambox is niet echt bevordelijk voor de levensduur van de harddisk...

DM8000 + VU+Ultimo + GSO op Wavefrontier PLI Core Member www.openpli.org

Link naar reactie
Delen op andere sites

goede middag,

ik heb met undelete met ext3 geen ervaring. Wel met ext2.

Het lijkt mij zeker niet zo eenvoudig uit te voeren als bij een Fat partitie. Echter als de bestanden alle moeite waard zijn. Dan zou zeker de moed niet opgeven.

Misschien is dit wat: http://www.linux.com/articles/61339 ?

Nu weet ik niet of programma eerst geinstalleerd moet worden, alsvorens de files kunnen worden teruggehaald. Bij OS/2 bijvoorbeeld moest undelete eerst draaien en vervolgens kon je pas het undelete commando toepassen. OS/2 had ook een journaled (JFS) file system.

Er is veel over te vinden via Google. Een Duitse site gaf op de vraag of ext3 bestanden kunnen worden teruggehaald: JEIN !

Groet,

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Per ongeluk heb ik mijn opgenomen films gewist op m'n hd van de dreambox 7020. Is er een mogelijkheid om een undelete uit te voeren>

Er bestaat een programma waarmee je onder windows kunt deleted files terughalen. Linux doctor is de naam en daarmee moet het lukken. Wel de hd aan je pc hangen en ook ext2fs installeren om de partitie onder linux te zien en ook om een drive letter toe te kennen aan je hd.

ET9200 | Xsarius Rotor | NAS 2TB | USBStick 4GB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Q: How can I recover (undelete) deleted files from my ext3 partition?

Actually, you can't! This is what one of the developers, Andreas Dilger, said about it:

In order to ensure that ext3 can safely resume an unlink after a crash, it actually zeros out the block pointers in the inode, whereas

ext2 just marks these blocks as unused in the block bitmaps and marks the inode as "deleted" and leaves the block pointers alone.

Your only hope is to "grep" for parts of your files that have been deleted and hope for the best.

Dus......

Dreambox 7020 & 600

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Volgens mij draait er ext3 op een HD van een dreambox, dus lekker pech. Ach ik had toch al niet veel tijd om al die opname te bekijken.

Je kunt de schijf (partitie) met elk filesysteem formatteren waar de kernel support voor heeft. Dat kan dus ext2, ext3 of reiserfs zijn. Zelfs vfat is mogelijk (op eigen risico...). Het is geen windows....

Maar de meeste images formatteren default ext3. En dan heb je dus geen undelete, punt.

DM8000 + VU+Ultimo + GSO op Wavefrontier PLI Core Member www.openpli.org

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen