Ga naar inhoud


HDTV is in opmars; CanalDigitaal keurt eerste ontvanger goed


roymar

Aanbevolen berichten


  • Reacties 31
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Citaat:
1080i is ook Full HD hoor, HD ready is gewoon een term die op televisietoestellen geplakt wordt om aan te duiden dat ze 1080i- en 720p-beelden kunnen tonen maar niet de volle 1080 lijnen hebben om dat zonder scaling te doen.


Waarom zeggen ze dan niet dat alle TV's full HD zijn?
Mijn TV kan 1080i aan maar zover ik weet geen full HD, ik kom zoals je al zegt de volle (full)1080 lijnen tekort om full HD te zien.

Ik kan het mis hebben, zover ik heb begrepen is 1080i geen full HD.

Mut@nt HD51 4K twin DVB-C with Ziggo CIplus

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1080i wil alleen zeggen dat er frames zijn met eerst de even beelden en daarna de oneven. 1080p wordt in een frame direct de even en oneven lijnen uitgezonden. Zowel beide normen hebben 1080 beeldlijnen en zijn daarmee als er per lijn nog 1920 pixels zijn FULL-HD.

Binnenkort is bijna alles in MPEG4 bij CanalDigitaal... je SD ontvanger kan dus in de Kliko
Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:

Waarom zeggen ze dan niet dat alle TV's full HD zijn?
Mijn TV kan 1080i aan


Dat ie het aankan, wil niet zeggen dat ie het 1:1 weer kan geven. De tv accepteert het signaal wel, maar downscaled het naar 720p (HD-ready).
1080i zou ik zeker niet onder "HD-ready" verstaan, omdat je wel degelijk een "full-HD" tv nodig hebt om het signaal 1:1 (zonder downscaling c.q. weggooien van resolutie) weer te kunnen geven.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:

En dat zijn inderdaad de prijzen die er niet om liegen. Dan zijn we toch niet zo slecht af met CanalDigiaal lijkt me. (hoewel de prijs van het toekomstig HD pakket nog niet bekend is maar als je het allemaal vergelijkt met de SD pakketten mag je stellen dat CD helemaal geen onredelijke aboprijzen vraagt)

Maar goed, televisie kijken gaat in de toekomst nu eenmaal meer geld kosten. Zeker als je van de nieuwste uitzendstandaarden gebruik wil gaan maken. Echt alle HDTV zenderpakketten zullen in de toekomst in prijs gaan stijgen. Het is nu bij de meesten het lokken van abonnees met zeer gunstige prijzen en die zullen echt in de toekomst opgetrokken worden naar meer marktconforme waarden.


Tien Euro per HD-kanaal vragen is absoluut geen ondenkbare optie door CDS.
Of ze moeten net zoals bij de SD kanalen zoveel compressie toepassen dat het nauwelijks nog een HD signaal is (transpondertje proppen). Ik verwacht eerlijk gezegd niet de kwaliteit als BBC-HD door CDS, maar ik hoop dat ze het wel in een redelijke kwaliteit gaan doorgeven. Maar ja, dan is 10 euro per kanaal eigenlijk zo een feit omdat uitzenden op de sat gewoonweg duur is. Komt ook mede door SES Astra, die er goed rijk van wordt.
Link naar reactie
Delen op andere sites

BBC is inmiddels ook niet meer in 1920*1080 resolutie, maar is na Wimbledon 2007 terug gegaan naar 1440*1080.

 

En officieel is 1080i geen FULL-HD. Eigenlijk zijn het 2 maal 540 beelden, die owrden alle 2 samengevoegd en vervolgens samen getoond op je LCD TV. Dat is het interlaced vs non-interlaced verhaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hd-ready is een officiele standaard.

 

om hieraan te moeten voldoen moet aan de volgende eisen minimaal voldaan worden :

- minimale native resolutie van 720 lijnen

- 16:9

- hdcp

- kunnen weergeven van 1080i (evt met downscaling naar 720)

- digitale ingang (hdmi of dvi)

 

Full-hd is geen officiele term maar hiermee wordt bedoeld dat het toestel een native resolutie heeft van 1080 lijnen.

1080i of 1080p maakt hiervoor niet uit.

 

een toestel met 1080 lijnen is dus officieel hd-ready ,

en wordt onofficieel full-hd genoemd.

(alhoewel hier sinds heel kort wel een officieel logo voor is, maar die heb ik eigenlijk nog niet gezien)

 

maar ontopic ,

mooi dat er in ieder geval wat schot in zit, ben wel bang voor een relatief hoge prijs...

maarja we kunnen niet alles hebben he...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Een scherm met een resolutie van minimaal 1080x1920 is Full-HD...



Niet helemaal. Hij moet precies 1080*1920 zijn. Dus een PC monitor met een nog hogere resolutie is ook niet FULL-HD. Want dan krijg je wederom dat er omgerekend moet worden.

Wel is er al een ULTRA-HD formaat. 2160*3840
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...