Ga naar inhoud


Is een schotel noodzaak of zijn er antennes voor ontvangst ?


Gast

Aanbevolen berichten

Ik mag van de woningbouw geen schotel (dish) plaatsen. Bestaat er een mogelijkheid toch via de sateliet zenders te ontvangen middels een antenne die ik in mijn huis kan plaatsen of zijn er andere mogelijkheden ?

Link naar reactie
Delen op andere sites


De noch de woningbouw noch de gemeente mag je verbieden om schotels aan te brengen, mits niet meer dan 3 meter boven het dak uitstekend, en een diameter tot, ik meen 80 cm of 1 meter. Hier is jurisprudentie over als gevolg van rechtzaken gevoerd door zendamateurverenigingen. Dit heeft te maken met de vrijheid van nieuwsgaring, hetgeen verankerd is in de Nederlandse grondwet. Voor grotere schotels moet je een bouwvergunning aanvragen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Via de email heb ik een mooi antwoord gehad, namelijk dat er 30*30 vierkante platen bestaan die je achter je raam kan plaatsen (binnenshuis). Dit is natuurlijk een mooie oplossing zonder dat je allerlei moeilijke correpondentie heen en weer hoeft te sturen. Wie weet info waar ik aan zoiets kan komen ?<P>Bronkie

Link naar reactie
Delen op andere sites

pas op met schotels achter het raam. de schotel MOET vrij zicht op de positie van de satelliet hebben. verder geeft een raam tussen de sat, en de lnb natuurlijk demping, dus je zal een grotere schotel nodig hebben dan gebruikelijk. het gemakkelijkste lijkt mij gewoon een klein schoteltje bv. een 60 centimeter offset oid. gewoon buiten. dan ben je verzekerd van een goede ontvangst van astra, en je zal waarschijnlijk geen gezeur met de woningbouw krijgen. nog een leuke tip: camoufleer je schoteltje door hem een kleurtje te geven in dezelfde kleur als de muur. met vlakschotels, of gewone schotels binnen kan je altijd nog gaan experimenteren, maar een aanrader lijkt het mij niet.<BR>peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn tegenwoordig ook doorzichtige schotels te koop, er zit een soort folielaagje op die voor de reflectie zorgt. Het ding is van een paar meter afstand haast niet te zien en helemaal niet als er een muur achter zit. Informeer bij de dichtstbijzijnde sateliet dealer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is nog een andere oplossing , ik neem aan dat de gemeente je niet verbiedt om een buitenlamp te plaatsen.<BR>Er is nl. een schotel in de handel die net op een buitenlamp lijkt.<BR>Hoe het zit met het rendement weet ik niet , maar volgens de testen was het genoeg om de astra te kunnen ontvangen.<BR>Misschien is dit een optie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bronkie dat wat Cluyveduyker zegt is zo!!!<BR>De gemeente noch de woningbouw kan je verbieden een schotel te plaatsen. Destijds heette het nog de VERON en deze vereniging heeft met succes diverse rechtzaken gevoerd voor haar leden. Er bestaat een verdrag van ??? waarin staat dat je niet belemmerd mag worden in het ontvangen van signalen die door de lucht gaan. Als daarvoor een schotel nodig is zo zij het.<BR>Suc6<P>Dacht trouwens dat het Rome is smile.gif)<BR>

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo <P>Gewoon dat ding tegen de muur plakken.<BR>Als een zender niet op de kabel te ontvangen is of niet doorgelaten word mag je daar een eigen ontvangstmogelijkheid voor maken. <BR>Bij schotels is het al zo geregeld dat het al opgenomen is in het bouwbesluit een regel is dat je tot 78 cm mag gaan en dan heb je geen bouwvergunning nodig er zijn menig rechtzaken geweest over dit probleem. Als jij bijvoorbeeld mexicaanse zenders wil ontvangen en die worden niet doorgelaten op de kabel dan kan je rustig een schotel plaatsten. probeer eens bij een rechtbank hier info over te vinden in het archief ik weet zeker dat je wat vind. en dat je gelijk krijgt.<P>Groetjes Avalon

Link naar reactie
Delen op andere sites

hallo<BR>ik heb mijn schotel 1meter al jaren achter glas staan en kan tussen 40 oost en 27.5 west alles ontvangen wel heb ik voor beter ontvangst van 1west tot 27.5 west het glas vervangen door plexiglas dit was voor het analoog ontvangst beter.<BR>bij digitaal is alles sterker dus geen problemen achter glas.<BR>het heeft ook voordelen geen onderhoud en slijtage aan de schotel en de motor.<BR>Ibby

Link naar reactie
Delen op andere sites

Luitjes,<P>Ik heb van een Digiglobe gehoord, dit is een schotel in de vorm van een tuinlamp. Wie heeft ervaringen met dit apparaat of kent iemand die hier meer over weet ?<P>Is dit ook een goede optie ?<P>Groetjes,<BR>Bronkie

Link naar reactie
Delen op andere sites

hallo bronkie<BR>de digiglobe is getest in het nieuwe nummer van tele-sattelliet internationaal de test is goed kan zelfs binnenshuis achter dubbelglas en met de gordijnen dicht volgens deze test dat kan denk ik wel want ik heb voor mijn schotel achter glas ook een gordijn gehouden en perfect beeld <A HREF="http://www.tele-satelliet.com" TARGET=_blank>http://www.tele-satelliet.com</A><BR>ook op de site <A HREF="http://www.satellite" TARGET=_blank>www.satellite</A> magazine.com word dit keer over binnenshuis plaatsing behandeld.<BR>bedenk wel dat de digiglobe een vaste schotel is .<BR>gr Ibby

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...