Ga naar inhoud


Waarom is de bitrate van de VRT-kanalen relatief laag?


matthew_be_wvl

Aanbevolen berichten

Ik heb deze namiddag de antenne onder het dak heruitgericht op Bouvigny ipv Lambersart (FR). En ik heb daarbij mijn computer gebruikt. Wat me opviel is dat de kanalen van France Télévisions (France2, 3 en 5, Arte en LCP) een heel hoge bitrate hebben.

France 2 draaide rond de 6Mbps, France 3 en 5 rond de 4, Arte rond de 3 (maar enkel een pianist in beeld) en LCP rond de 2 Mbps... Dus de mux draait rond de 20 Mbps totaal.

 

De VRT heeft er 14,93 maar de TV-zenders hebben tesamen maar 6,5 Mbps. En de radiozenders nemen zo'n 2 Mbps in. Weet iemand waarom ze de TV-zenders ook niet tot 6 Mbps gaan?

Philips DSR 7121, Multytenne Single en TV-Vlaanderen toppakket

Link naar reactie
Delen op andere sites


Gast Digital IQ
Origineel bericht van: matthew_be_wvl
Ik heb deze namiddag de antenne onder het dak heruitgericht op Bouvigny ipv Lambersart (FR). En ik heb daarbij mijn computer gebruikt. Wat me opviel is dat de kanalen van France Télévisions (France2, 3 en 5, Arte en LCP) een heel hoge bitrate hebben.
France 2 draaide rond de 6Mbps, France 3 en 5 rond de 4, Arte rond de 3 (maar enkel een pianist in beeld) en LCP rond de 2 Mbps... Dus de mux draait rond de 20 Mbps totaal.

De VRT heeft er 14,93 maar de TV-zenders hebben tesamen maar 6,5 Mbps. En de radiozenders nemen zo'n 2 Mbps in. Weet iemand waarom ze de TV-zenders ook niet tot 6 Mbps gaan?


Bandbreedte besparing?
Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij gebruiken ze dat voor DVB-H. Of daar zijn plannen voor. Weet ik niet precies. En anders heb je hier nog een reden: als ze er nu 6mbit op gooien, en dan later terugschroeven naar 3mbit als ze (meer) DVB-H of een nieuwe zender toe willen voegen, dan komen er opeens allemaal klachten dat de beeldkwaliteit zo kut is opeens. Ik zou het wel weten ja, daar komt geen 6mbit op.

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Littlesat
Standaard gebruikt DVB-T 15 MBit transponders (ivm storingsgevoeligheis) soms wordt 20 MBit gebruikt... maar dat gaat ten kosten van de betrouwbaarheid. Misschien dat dit een rede is???

Wat heeft dit ermee te maken?

64-QAM met een code rate van 1/2 geeft 15mbit. 64-QAM met een code rate van 2/3 geeft 20mbit. Maar dat zijn maar 2 mogelijke configuraties: http://nl.wikipedia.org/wiki/DVB-T

Nu gebruiken we in NL en Vlaanderen alleen die 2 configuraties. In Wallonië hebben ze dan nog 16-QAM met 3/4 wat ook 15mbit geeft.

Als de VRT beter te ontvangen wil zijn zouden ze op 16-QAM met een code rate van 1/2 over moeten schakelen. Met bijna 10mbit/s zijn de huidige programma's dan nog best uit te zenden en zal het signaal makkelijker op te pikken zijn. Maar de DVB-T van de VRT heeft afaik al 99% dekking, dus echt nodig is het niet voor ze.

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...