Ga naar inhoud


Probleem met 16:9 letterbox schalen op Samsung LCD TV


Kowalski

Aanbevolen berichten

Hallo, ik heb sinds kort een Samsung LCD TV LE40M86. Op de Scart ingang Ext. 1 is een Dreambox 7000 sat. ontvanger aangesloten.

Ik heb echter een probleem met het correct schalen van het beeld.

Wat ik graag wil is het volgende:

16:9 anamorph beeld beeldvullend weergeven als 16:9.

4:3 beeld weergeven als correct 4:3, dus met zwarte balken links en rechts.

16:9 letterbox beeld zodanig inzoomen dat deze 16:9 beeldvullend is, zonder zwarte balken.

Een 16:9 en een 4:3 uitzending worden in de juiste proporties weergegeven, maar een 16:9 letterbox uitzending (bijvoorbeeld BVN) wordt weergegeven met 4 zwarte balken.

De instelling van de TV is: Formaat auto breed en Schermmodus 4:3.

Als ik de schermmodus verander naar "zoom", is de 16:9 letterbox goed, maar 4:3 uitzendingen zijn dan uitgerekt. Als ik de schermmodus verander naar 16:9 heb ik bij letterbox nog steeds een vervormd beeld met 2 zwarte balken boven en onder.

Ik heb de Samsung servicelijn gebeld (0900-2020088) maar volgens de medewerker is dit "normaal". Je moet dan met de hand omschakelen, en er is geen firmware upgrade o.i.d. mogelijk.

Met mijn oudere Philips LCD TV had ik dit probleem niet, er werd altijd correct gezoomd.

De Dreambox staat op aspectratio 16:9. Er is geen enkele combinatie van instellingen Dreambox en TV te vinden waarbij het altijd goed functioneert. Help, wat kan ik nu nog doen?

Vu+ DUO 4K (OpenPLi), Visiosat 13.0/19.2/23.5/28.2°E

Link naar reactie
Delen op andere sites


Mijn "oude" Loewe CRT deed dit erg knap, maar ik ben verder nog geen 1 ander merk tegengekomen die dit goed voor elkaar kreeg.

 

Vaak zijn er ook tussenstanden zoals 14:9 en dat kan redelijk zijn. Ideaal zal het echter nooit worden vrees ik.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...