Ga naar inhoud


[Kathrein UFS-910] Source vrijgegeven?


DeDream

Aanbevolen berichten

Gast Satellite Europe

Momenteel staan de sources idd. niet meer op de site van Kathrein ter download, maar kan wel gewoon besteld worden. Dat moeten ze ook wel, want anders schenden ze GNU/GPL licenties.

 

Op de site http://svn.ufs910.de/trac (vergelijkbaar met CVS vd. Dreambox) kun je div. sources vinden van div. projecten zoals de OSD-shell terugvinden.

 

Zag net dat Simean de link ook al gevonden had (was 'm ff kwijt)

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ongeacht die source codes, het is een fantastisch toestel met heel wat mogelijkheden en een HD! Voor die prijs... De mensen van het AAF-team leveren trouwens heel mooi werk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Satellite Europe
... Deze Images zijn gewoon gebaseerd op de standaard 1.04 Image van Kathrein, met 't OSD-shell framework eraan toegevoegd. Voor zover ik weet is er geen kernel-hack nodig geweest om dit framework toe te voegen.

De AAF image is gebouwd met de kernel van RuDbox 1.04 b1.

Ik heb de DM7000 en de Kathy.
Hier wordt enkel nog de Kathy gebruikt. Ondanks dat deze trager zapt.
Het beeld is veel beter als je verglijkt met de DM7000.
Je hebt minder mogelijkheden voor het moment maar daar lig ik niet wakker van.
De Kathy dient enkel om zenders te ontvangen en deze te bekijken.




Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Satellite Europe

Klopt, maar voor zover ik weet heeft ruDbox verder geen kernel-hack uitgevoerd (tenminste niet naar mijn weten)

 

Maar goed, ik heb nu via via de 1.04 source gekregen & geupload. Voor de coders/hackers onder ons dus ff Googlen naar "Kathrein UFS 910 1.04 Image Source Code"

Link naar reactie
Delen op andere sites

De enige sources die ik zie zijn de minst interessante. Wat heb je nu aan een kernel source, of busybox? De reden dat een dreambox zo populair is, is juist dat het DVB en GUI stuk vrij beschikbaar is, en dat ontbreekt bij de Kathrein.

 

Nu kun je wel met wat hacks een menu bijbouwen, of zoals laatst ook DiSEqC 1.2, en je kunt wat emu's draaien, maar de echte software ontwikkeling kan nog steeds alleen door Kathrein zelf gedaan worden. Features als MWH epg kunnen we niet zelf bijbouwen. Niet tevreden met opname mogelijkheden? Pech gehad, je kunt alleen maar hopen dat Kathrein het uiteindelijk naar je wens maakt. Bij een dreambox heb je de sources van Enigma, en dus kun je dat soort features en fixes daar wel maken.

 

Overigens zal de echte source code van de Kathrein (lees: de source van pvrmain) nooit officieel vrijgegeven worden, daarvoor heeft Kathrein teveel code van externe partijen gebruikt (bijvoorbeeld de hele EPG en opslag van settings, die komt van Tara Systems (Inaris)). De Kathrein zal dus nooit een hobbybox kunnen worden zoals de dreambox, tenzij iemand de drivers weet te reverse-engineeren, en/of Enigma aan de praat krijgt.

 

- Ruud

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Satellite Europe

Ik zie wel dat op 't trac project gesleuteld wordt aan wat Tuxbox-achtige dingen & enkele experts zoals Captain trip hebben al zelf wat drivers geschreven. Ik heb 't idee dat die jongens heel goed weten waar ze mee bezig zijn & 'n goed alternatief voor Enigma kunnen gaan bieden. Als ik al zie wat er al in 'n half jaar(!) tijd bereikt is, dan voorspel ik 'n gouden toekomst voor de UFS 910.

 

Neemt niet weg dat er aan 'n Enigma framework voor de UFS 910 gewerkt wordt, maar tot nog toe heb ik helaas nog nergens concrete voorbeelden hiervan gezien & heb 't idee dat 't idd. erg moelijk is, zonder bepaalde source & ben bang dat 't alleen mogelijk is om bepaalde libraries ed. te reverse engineeren.

 

Ik ben zelf iig ook al 'n beetje aan 't "coden" geslagen, maar merk nu pas goed hoe moeilijk 't is als je alleen maar scripts & basic gewend bent smile

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is eigenlijk wat ik schreef of in ieder geval wat ik bedoelde:-)

Neemt niet weg dat de kathrein de eerste HDTV ontvanger is met een meer open structuur dan alle andere HDTV ontvangers en dat is natuurlijk lovenswaardig.

Het enige dat ik er mee wilde zeggen is dat mensen niet zo'n box moeten kopen met de gedachte dat het op den duur een soort dreambox met enigma wordt, Dat zit er namelijk niet in.

Dream Multimedia is in ieder geval mega-dom geweest dat ze kathrein de ruimte gegund hebben.

Ik vind het langzaam maar zeker toch wel een beetje op loser-praktijken lijken dat ze nog steeds niets op de markt hebben, terwijl ze er toch al lang genoeg mee bezig zijn.

Ik vind dat ze bij Dream de lat veel te hoog hebben gelegd en minimaal een jaar geleden al met een simpele single tuner HDTV receiver (desnoods zonder PVR) maar wel met enigma 1 of 2 op de markt hadden moeten komen.

Als ze niet snel zijn, zijn ze te laat en dan zijn het echt een stel sukkels:-)

 

Ron

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Satellite Europe

Ik moet eerlijk zeggen dat toen ik 'm 'n half jaartje geleden kocht & nog 'n 1.02 Image erop had staan, dat ik er 'n hard hoofd in had, want die firmware bevatte toch nog wel wat iritante bugs & was niet echt snel. Ik kreeg dus al 't angstige vermoeden dat 't nog wel 'n jaar zou duren voordat er 'n fatsoenlijke/stabiele firmware zou verschijnen. Tenminste dat was wel mijn ervaring met m'n 1e Dreambox, de DM7000.

 

Sinds Kathrein eind December ons verblijdde met de langverwachte 1.04 Firmware is alles in 'n enorme stroomversnelling geraakt & kunnen we nu eindelijk met 'n snelle/stabiele firmware werken! Met als bonus 'n opname-mogelijkheid via 'n externe HDD.

 

De mannen van AAF brengen voegen nu 'n hoop leuke extra dingen toe smile Ik hoop iig dat 't binnenkort mogelijk is om te streamen, als zou 't alleen al MP3 zijn (Shoutcast bijvoorbeeld) dan zou ik al heel blij zijn!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goede morgen,

 

Deze Kahtrein is in de basis opzet al vergelijkbaar met de Dreambox. Werkend op het Linux besturingssysteem valt de software onder het regiem van de GPL licentie. Dus open source.

 

Software componenten van derden kunnen zonder meer toegepast worden. Is dus per definitie open en niet min of meer open.

 

En wat is nu de hoge lat die Dream zichzelf heeft opgelegd ?

 

Vanuit de gebruikers kant geredeneerd, wat zal de nieuwe Dreambox 8xx nu meer te bieden hebben, dan deze ontvanger ? Zeker als binnenkort de firmware hiervan compleet is.

 

Wat is nu het echte probleem, waarom de Dreambox 8xx alsmaar niet verschijnt ?

 

Volgens informatie worden deze apparaten bovendien geproduceerd in Nederland. Is er nu niemand uit die omgeving, die kan bevestigen of de productie al gestart is.

 

Het is inderdaad een slechte zaak voor Dream om alsmaar uitstel aan te kondigen. Geen wonder dat men uitwijkt naar een goed werkend alternatief. Met een ontwikkeling van de software die zeker vergelijkbaar is met die van de Dreambox.

 

Groet,

 

 

Bram

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In mijn ogen heeft DreamMultimedia nog geluk vanwege 3 (eigenlijk 2) dingen.

 

1) Niet iedereen heeft al een HD TV.

2) Het HD aanbod is nog zeer beperkt en dus geen reden als alles nog goed werkt om een nieuwe ontvanger en/of TV te kopen.

3) Zeer trouwe DB klanten/aanhangers die bereid zijn om lang(er) te wachten maar dat komt deels ook door #1 en #2

 

#1 heb ik zelf ook niet maar ik ga wel een HD ontvanger (Katrein UFS 910) kopen. Grotendeels omdat de huidige ontvanger heel vreemd doet (nee, geen DB) en als ik dan wat nieuws koop lijk me HD gewoon slim ook al heb ik dat scherm (nog) niet.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb inmiddels wel een full hd tv en wil instappen in digitaal tv kijken. Na veel wikken en wegen heb ik gekozen voor digitale tv via de sateliet. Ik ben tot de conclusie gekomen dat dit de meeste vrijheid biedt tegen geringe(re) kosten. Inmiddels heb ik ook de Kathrein gekocht waarbij de kosten en mijn geduld een rol hebben gespeeld om te komen tot dit besluit.

 

 

DM8000SSC - OpenPLi 3.0, Multytenne twin, Conceptronic CH3SNAS, Philips Cineos 37" Full HD

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de Kathr nu twee weken in bezit. Geluid en beeld zijn absoluut beter dan bij de dream 7020. Heb ik het nog niet over het hd-ontvangst. Paar minpunten trage zapper, software toch niet zo gelikt als bij Pli of Gemini. Grootste minpunt is nog steeds dat een HDD via de USB aansluiting niet in een slaapstand komt en dit ook niet via de Kathr te regelen is. Verder qua prijs een super apparaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De opzet van de Kathrein is wezenlijk anders dan van de dreambox. De kathrein gebruikt software onder GPL licentie, maar daarbovenop nog een hele berg gesloten software (volledig legaal). Werkend op basis van Linux wil niet zeggen dat alles open source is!!!!

 

Dat deel wat bij de Kathrein closed-source is, is bij de dreambox ook onder de GPL beschikbaar. Dat is het grote verschil op software gebied.

 

Om het helemaal duidelijk te krijgen:

Dreambox: OS* is GPL, applicatie* (Enigma) GPL

Kathrein: OS is GPL, applicatie closed source

Meeste andere ontvangers: OS en applicaties closed source

 

*OS: hiermee bedoel ik kernel en shell, de meest basic programma's

*Applicatie: het DVB programma (Enigma, pvrmain)

 

Het interessantste stuk van een DVB-ontvanger zit hem helemaal niet in het gebruikt OS, maar juist in de DVB-applicatie.

 

De kathrein is in principe net zo open als mijn Philips TV, maar ik hoor niemand lyrisch zijn over het feit dat bepaalde delen van de broncode van mijn TV vrij beschikbaar zijn. Waarom niet? Omdat de beschikbare code op zichzelf niets nuttigs doet....

 

- Ruud

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...