Ga naar inhoud


Scheidingsprint


Nowtv

Aanbevolen berichten

Ik zoek een schema voor de volgende opstelling.

Ik gebruik een serieele poort van een pc om een digitale teller via de software in de pc aan te sluiten.

Deze zal via het script de pulsen tellen die ik via de compoort maak.

Echter is een kabel tot aan de schakelaar te lang, zal deze als antenne werken, en de poort hoog maken.

Dit zal resulteren dat de teller hangt, en dus niet meer telt.

De pc rebooten is dan de enige oplossing.

Nu ben ik op zoek naar een schema om de twee pinnen van de compoort te schakelen, via een relais of een andere oplossing.

En de input via een externe schakelaar aan te kunnen bieden aan deze schakeling.

De input kan gevoed worden vanuit de schakelaar (ir sluis)

Of via de usb poort, als de schakeling op 5 volt kan werken.

 

Resume,

Schakelaar (aan /uit) - Galvanische scheiding - Serieele poort (aan /uit).

Zo kan de input de serieele ingang niet hoog houden.

Wie kan mij hierbij helpen.

Ik hoor graag van jullie.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Als ik het goed begrijp heb je een ir sluis via een com poort ingang op je pc aangesloten en heb je een programma dat de pulsen van de ir sluis telt.

Hoe lang is de kabel van de teller naar de PC en hoe heb je die aangesloten?

Galvanisch scheiding is in principe wel nuttig om je PC te beschermen tegen spanningspulsen en zo, maar schakeltechnisch gezien is het niet nodig. Als je poort spontaan hoog wordt door instraling op de kabel is het systeem wel erg hoogohmig. De kans is groot dat je met een pull-up of een pull-down weerstand bij de PC het probleem ook op kunt lossen.

De Com-poort ingangen zijn RS232 ingangen en daardoor redelijk robuust. Puur theoretisch zou je ook met RS232 levels aan moeten sturen, d.w.z. een spanning tussen de -3V en -12V voor een logische 1 en tussen de +3V en +12V voor een logische 0. Maar de meeste COM poort ingangen werken ook wel tussen 0 en +5V. Heb je echter een poort die zich streng aan de RS232 levels houdt dan werkt het alleen met de genoemde RS232 levels.

Indien mogelijk geef dan even op wat voor type teller je gebruikt en wat voor uitgang er gebruikt wordt. Als je galvanische scheiding wilt is een simpele optocoupler het makkelijkse denk ik maar noodzakelijk is het niet.

 

Albert_H.

Nextwave Plus 2500SUC met Canaal Digitaal kaart en penta 1.09, PCTVsat, Skystar 2, Skystar 1 CI, Technotrend V 1.3, DEC3000, 80cm schotel met twin LNB draaibaar op een SM3D12.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Albert_H,

De kabel tussen de pc, en de ir sluis kan soms wel 70 a 80 meter zijn.

En ik tel door middel van een openen, naar gesloten contact.

Heb ook al van gesloten, naar open getest, maar ook hier weer vaak falen van de poort op de pc.

Met weer een reboot tot gevolg.

Ik schakel dus potentiaalvrij zonder spanning.

Mijn idee was direct schakelen achter de compoort.

Dit kan met een relais, of een optocoupler.

Dus heb jij een goed idee hiervoor.

Ja de software heb ik ervoor, en die kan ik uit een scherm aflezen.

Die weerstand pull up of pull down, kun je daar wat meer over vertellen, wat zou dan een waarde kunnen zijn.

En hoe ga ik hiermee te werk.

Alvast bedankt voor je reactie.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nowtv

Het probleem kan je oplossen door een optokopler en die te laten schakelen door je ir detector en de optokopler de compoort

De ingang van de optokopler kan je als een stroom schakelaar schakelen bij een hogere spanning zodat de stoor signaal afstand groter wordt.

De uitgang van de optokopler als spannings schakelaar op je compoort

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als bijlage een schemaatje met een optocoupler wat je zou kunnen gebruiken. In laats van de optocoupler kun je natuurlijk ook een 5V relais nemen. De 270 Ohm weerstand vervalt dan. Zet wel de diode in sper over de spoel van het relais. De 5V kun je eventueel van een USB aansluiting afnemen.

Je zou ook eerst kunnen testen met een weerstand van 1KOhm van de ingang op de COM-poort die je gebruikt naar de +5V, of naar een uitgang op de COM-poort die een + spanning uitgeeft. Het contact moet de ingang dan naar gnd trekken. pen 5 van de COM poort connector.

Wat voor software gebruik je? En welke ingang van de COM-poort gebruik je ? Bij een te simpele afhandeling van de COM poort kunnen er allerlei problemen ontstaan die het vastlopen van je PC kunnen veroorzaken. Werkt de schakeling goed, ook over een langere periode, als je de detector met een korte kabel op de PC aansluit?

 

Albert_H.

 

post-12344-1318259651,608_thumb.jpg

Nextwave Plus 2500SUC met Canaal Digitaal kaart en penta 1.09, PCTVsat, Skystar 2, Skystar 1 CI, Technotrend V 1.3, DEC3000, 80cm schotel met twin LNB draaibaar op een SM3D12.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...