Ga naar inhoud


RTV Stadskanaal start experiment met Digitenne


Matthijs

Aanbevolen berichten

Origineel bericht van: EdjeKroketje
Het maken van een SFN brengt weer hogere kosten met zich mee omdat alles precies in de pas moet lopen. SFN adapter met GPS aan de MUX en GPS aan de zenderkant.
1 zender daarintegen steek je gewoon aan en dan maar gaan met die banaan.

Sowieso zullen meerdere zendlocaties wel meer kosten. Maar frequenties zijn ook zeer kostbaar. Ik gok dat met 3x100W dezelfde frequentie voor een andere lokale zender zo'n 30-40km verderop weer bruikbaar is voor een andere lokale zender (dan heb ik even KPN's binnenantenne netwerkontwerp in gedachten waarbij een beetje interferentie niet uitmaakt omdat de gemiddelde binnenantenne dat toch niet oppikt). Met een paar frequenties zijn dan relatief veel lokale omroepen door te geven. Met één centrale zender zal deze duidelijk krachtiger moeten zijn om ook binnenantennes in de hoeken van de stad te bereiken, en zal de afstand tot de frequentie weer hergebruikt kan worden groter zijn. Daarnaast heb je dan eerder ruzie met buurlanden.

Het is dus een afweging, kosten versus frequenties.

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 31
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Je kan natuurlijk ook met de verticale neiging van je antenne spelen. Dat wordt al gedaan omdat je anders de horizon staat te verwarmen met je energie. Bij GSM zie je die bakken nog wel een naar beneden gericht staan, tegenwoordig doen ze dat tilten steeds meer electronisch. Het bereik neemt daarmee ook af natuurlijk. Ach er valt nog een hoop te spelen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kanaal is niet 67 zie ook www.radio.nl/fmtv of www.radiowereld.nl/fmtv.

 

RTV Stadskanaal heeft vergunning voor DVB-T ontvangen

 

 

De Stichting Lokale Omroep Stadskanaal (RTVS) heeft inmiddels de officiële vergunning binnen gekregen van het Agentschap Telecom om digitaal uit te mogen zenden via DVB-T. AT heeft gekozen voor kanaal 68 (850 MHz). RTVS mag de digitale televisie en radio zender in eigen beheer in Stadskanaal gaan plaatsen en er mag worden uitgezonden met 25 Watt ERP. De experimenteervergunning gaat op 1 juni in. De zender wordt gebouwd door HF Prints uit Lelystad. Kijk hier naar een eenvoudige instruktie film en zie hoe eenvoudig een digitenne ontvanger wordt aangesloten op je tv toestel. Bron: weblog RTVS

 

 

Verder vind ik dat op dat kanaal wel meerdere zenders dan op mogen komen. Het is zonde van de bandbreedte als er alleen maar 1 lokale omroep op komt. Dan kan er net zo goed nog wat publieke thema zenders er bij.

 

KPN is momenteel weer de monopolist in het aanbieden van de zenders? Op de FM-band heb je meer concurrentie zoals de oude Nozema (KPN) en (CBT) BroadCast Partners en nog andere.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: rolandroland

Verder vind ik dat op dat kanaal wel meerdere zenders dan op mogen komen. Het is zonde van de bandbreedte als er alleen maar 1 lokale omroep op komt. Dan kan er net zo goed nog wat publieke thema zenders er bij.

Dat kan natuurlijk helemaal niet. Met 25 watt uitzenden en dan 64QAM nemen maakt dat het bereik neerkomt op ongeveer.... Nul.

Zie ook mijn verhaal in deze draad over QPSK.

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: W3ird_N3rd
Origineel bericht van: rolandroland

Verder vind ik dat op dat kanaal wel meerdere zenders dan op mogen komen. Het is zonde van de bandbreedte als er alleen maar 1 lokale omroep op komt. Dan kan er net zo goed nog wat publieke thema zenders er bij.

Dat kan natuurlijk helemaal niet. Met 25 watt uitzenden en dan 64QAM nemen maakt dat het bereik neerkomt op ongeveer.... Nul.
Zie ook mijn verhaal in deze draad over QPSK.

Natuurlijk kan dat wel. De vergunning is nu enkel afgegeven voor Stadskanaal maar had makkelijk >10kW kunnen zijn.
Als de lokale omroep vrienden met elkaar gaan praten kunnen ze een halve regionale mux voor Groningen realiseren maar of dat praten gaat lukken betwijfel ik mad
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: DX'r
Natuurlijk kan dat wel. De vergunning is nu enkel afgegeven voor Stadskanaal maar had makkelijk >10kW kunnen zijn.
Als de lokale omroep vrienden met elkaar gaan praten kunnen ze een halve regionale mux voor Groningen realiseren maar of dat praten gaat lukken betwijfel ik mad

Om vervolgens zeer inefficiënt Stadskanaal RTV in de hele provincie te verspreiden, veel meer interferentie in buurlanden en waarmee uiteindelijk maar een fractie van het aantal lokale omroepen is te dekken vergeleken met het "kleine QPSK zender" systeem? Dank je feestelijk!

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: W3ird_N3rd
Origineel bericht van: DX'r
Natuurlijk kan dat wel. De vergunning is nu enkel afgegeven voor Stadskanaal maar had makkelijk >10kW kunnen zijn.
Als de lokale omroep vrienden met elkaar gaan praten kunnen ze een halve regionale mux voor Groningen realiseren maar of dat praten gaat lukken betwijfel ik mad

Om vervolgens zeer inefficiënt Stadskanaal RTV in de hele provincie te verspreiden, veel meer interferentie in buurlanden en waarmee uiteindelijk maar een fractie van het aantal lokale omroepen is te dekken vergeleken met het "kleine QPSK zender" systeem? Dank je feestelijk!

zucht cry
zodat er meer lokale omroepen op die 10kW mux zouden kunnen uitzenden en dus niet 1x Radio RTVS en 1x TV RTVS en kanaal 68 efficienter zou worden benut. snappie het nu smirk
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: DX'r
Origineel bericht van: W3ird_N3rd
Origineel bericht van: DX'r
Natuurlijk kan dat wel. De vergunning is nu enkel afgegeven voor Stadskanaal maar had makkelijk >10kW kunnen zijn.
Als de lokale omroep vrienden met elkaar gaan praten kunnen ze een halve regionale mux voor Groningen realiseren maar of dat praten gaat lukken betwijfel ik mad

Om vervolgens zeer inefficiënt Stadskanaal RTV in de hele provincie te verspreiden, veel meer interferentie in buurlanden en waarmee uiteindelijk maar een fractie van het aantal lokale omroepen is te dekken vergeleken met het "kleine QPSK zender" systeem? Dank je feestelijk!

zucht cry
zodat er meer lokale omroepen op die 10kW mux zouden kunnen uitzenden en dus niet 1x Radio RTVS en 1x TV RTVS en kanaal 68 efficienter zou worden benut. snappie het nu smirk

zucht cry

Met 5 lokale zenders zit een 64QAM 1/2 CR mux zo goed als vol, een 2/3 CR mux zit met 7 zenders zo goed als vol. cry Dat alles blaas je met 10kW rond waardoor in de verre omgeving (150km+) de frequentie niet meer herbruikbaar is, inclusief een groot gedeelte van het buitenland. cry

Gebruik je QPSK met een veel lager vermogen in kilowatts, dan kan dezelfde frequentie ongeveer 20 tot 50 kilometer verderop voor een andere lokale frequentie ingezet worden met minimale interferentie met het buitenland, waardoor je dus ook meer frequenties tot je beschikking hebt, en dus meer lokale omroepen hun zender via DVB-T aan kunnen bieden.

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

L.S.

Ik woon op 15 km van Stadskanaal.

Ik ben benieuwd in welke richting ik m'n harkje op moet richten.

 

Of omschakelen met nog een tweede harkje of motor ofzo.

 

VisionNet FCIS7000 Combo 4/1 switch TDS88+ Astra 19.2+23.5+28.2+HB13, TDS88+Hispa30W, DVB-T+ Harkje

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Maandag 2 juni wordt de digitale televisie zender (DVB-T) van RTV Stadskanaal aangesloten.

 

Digitale test RTV Stadskanaal begint - Aanstaande maandag 2 juni wordt de televisiezender (DVB-T) aangesloten. Rene Stevens van de firma HF Prints zal samen met Alex Bos van RTV Stadskanaal de DVB-T zender en antenne gaan plaatsen. In eerste instantie zal er een testsignaal in de lucht worden gezet. Zodra de uitzendstraat in zijn geheel klaar is (en ook geschikt voor verspreiding via de kabel) zal de kabelkrant Alex_van_rtvs_en_rene_van_hf_prin_2 geactiveerd worden en de officiele opening gaan plaatsvinden. Tot die tijd is het leuk voor de radio en tv freaks om de testsignalen te volgen. RTV Stadskanaal zal te ontvangen zijn op kanaal 68 met lokale televisie. Ook het radiokanaal zal hier vanaf aanstaande maandag digitaal uitgezonden worden. De DVB-T zender heeft 4 watt vermogen, en gezien de antenne gain komt dit neer op een ERP vermogen van geschat 40 Watt richting Noord West en 20 Watt richting Zuid Oost. Met een DVB-T buiten-antenne moet het signaal prima te ontvangen zijn in de gehele Kanaalstreek. In de plaats Stadskanaal zelf volstaat een binnenhuis antenne.

 

 

Bron: www.radio.nl/fmtv

en http://rtvsmedia.web-log.nl/rtvsmedia/2008/05/--maandag-2-jun.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...