Ga naar inhoud


RTV Stadskanaal start experiment met Digitenne


Matthijs

Aanbevolen berichten

De Stichting Lokale Omroep Stadskanaal (RTV Stadskanaal) heeft een experimentele vergunning gekregen van het Agentschap Telecom (AT) voor het uitzenden van digitaal beeld en geluid via de ether. RTV Stadskanaal is daarmee de eerste en enige lokale omroep in Nederland die toestemming heeft gekregen voor een digitenne-experiment. (DVB-T)

 

Het aanbieden van een free to air DVB-Terrestrial signaal, zoals het officieel heet, wordt gedaan in samenwerking met het bedrijf HF-Prints uit Lelystad. Doel hiervan is om te kijken of digitale radio en video uitzendingen (één televisie kanaal en twee radio kanalen) via de ether voor een kleinschalige omroep haalbaar zijn. Bovendien willen beide partijen weten of uitzendingen via DVB-T bijdragen aan een grotere luister- en kijkdichtheid.

 

RTV Stadskanaal mag digitaal gaan uitzenden op kanaal 67. Dat is het kanaal boven de regionale omroep RTV Noord. De vergunning gaat in op 1 juni. Momenteel is nog niet duidelijk wanneer kan worden begonnen met de digitale uitzendingen.

 

Bron: Radio.nl

 

 

Gigablue UHD Trio 4k met OpenATV 7.1 / Octagon SF8008 met OpenATV 6.4

Imperial DABman i150, DAB+, FM, Internetradio

Visiosat Big Bisat / Triax 64cm met:
42 * 39 * 36 * 33 * 28.5 * 23.5 * 19.2 * 16 * 13 * 10 * 9 * 4.8 * 3 gr oost / 1 gr west

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 31
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

In Nederland zijn talloze lokale omroepen.

Er zijn vast niet voldoende frequentie's beschikbaar.

 

Het zou wel leuk zijn, Hier in Zoetermeer is er ook iets maar dat zit alleen op de kabel en kan ik dus niet ontvangen.

 

 

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: PieterB
Je zou kunnen denken aan het delen van een frequentie. Er kunnen immers meerdere tv- en radiokanalen in één DVB-signaal!

Ik zou persoonlijk meer denken aan een laag vermogen zender (500W ofzo) met settings als QPSK, 1/2 CR en 1/4 guard interval. Met 1/32 guard interval (of 2/3 CR met 1/4 GI) kan je zelfs 2 TV kanalen en wat radiozenders kwijt. 1/32 GI is denk ik wel een slimme zet, want je gaat toch geen SFN hiermee opzetten. QPSK 1/2 CR 1/32 GI geeft 6mbit/s, genoeg voor 2 TV zenders en wat radiozenders dus.

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk er wel aan dat de huidige ontvangers van Digitenne met de signalen overweg moeten kunnen, ik betijfel of dat met QPSK het geval is!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: PieterB
Denk er wel aan dat de huidige ontvangers van Digitenne met de signalen overweg moeten kunnen, ik betijfel of dat met QPSK het geval is!

Ik weet wel zeker dat ze daarmee overweg kunnen. Ten eerste is het onderdeel van de DVB-T standaard, ten tweede kan je prima de kwaliteit van een DVB-H signaal meten met alle huidige DVB-T ontvangers, zelfs de branded KPN ontvangers.

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: W3ird_N3rd
Origineel bericht van: PieterB
Denk er wel aan dat de huidige ontvangers van Digitenne met de signalen overweg moeten kunnen, ik betijfel of dat met QPSK het geval is!

Ik weet wel zeker dat ze daarmee overweg kunnen. Ten eerste is het onderdeel van de DVB-T standaard, ten tweede kan je prima de kwaliteit van een DVB-H signaal meten met alle huidige DVB-T ontvangers, zelfs de branded KPN ontvangers.

Met QPSK signalen kunnen de huidige boxen niets mee smirk
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: DX'r
Met QPSK signalen kunnen de huidige boxen niets mee smirk

En waarom dan wel niet? DVB-H (ook QPSK) kan ik op mijn PC met DVB-T kaart gewoon inlezen, al krijg ik dan alleen CH_1, CH_2 etc. die ik verder bij gebrek aan codecs/decryptie e.d. niet kan decoderen, maar de data is er. De branded KPN boxen geven gewoon een percentage voor kwaliteit op de DVB-H muxen, maar ze negeren de CH_x datastreams bij het scannen.

Dus dan mag jij mij vertellen waarom de huidige ontvangers niet met QPSK overweg zouden kunnen.

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

Precies. smile

 

Ik heb nog een tabel gevonden: http://www.abe.it/pdf/H_en_DVBT_02_2004.pdf

 

Zie ook de bijlage. Met QPSK, CR 1/2 en GI 1/16 zou je 5,9mbit/s hebben, en met 16,8 kilometer zou het me niet verbazen als je veel steden goed kan dekken met 3 goed geplaatse zenders (op flatgebouwen ofzo) van 100W per stuk. En dan kan je dezelfde frequentie gezien het zeer lage vermogen volgens mij héél snel hergebruiken.

post-27974-1318259715,61_thumb.png

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: EdjeKroketje
Waarom zou je niet 1/32 GI interval nemem als het een MFN zender betreft. Een langere guard interval heb je alleen maar nodig als er meerdere zenders in een netwerk staan. Als het maar 1 zender is dan zou ik de kleinst mogelijke GI nemen denk ik

Bij één zender wel ja, maar een ander idee is dus dat je denk ik vaak het gebied van een lokale zender kan dekken met pak 'm beet drie zenders van 100W (0,1kW) waarbij 1/16 dan eventueel van pas kan komen. Het verschil tussen 1/32 en 1/16 is ook maar 0,18mbit/s. En met 3x100W kan je denk ik dezelfde frequentie sneller hergebruiken verder in het land dan met 1x500W.

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...