Ga naar inhoud


Schotel grote


Gast

Aanbevolen berichten

Vraagje.! Zal best wel iemand een kant en klaar antwoord op weten.<BR>Ik heb een schoteltje van 65cm een eentje van ruim 1.50m. Nu wil ik weten is daar ook nog verschil in want ik wil die grote wok op me dak gaan pleuren en doe dat uiteraard alleen als dat echt zin heeft. laugh.gif" border="0laugh.gif" border="0laugh.gif" border="0 <P>The Sahib

Link naar reactie
Delen op andere sites


er is zeker verschil tussen de twee. Alleen ik weet niet of het verstandig is om de schotel van 1,5 m op je dak te plaatsen want hoe groter die is hoe windgevoeliger. En nog belangrijker een schotel tot 1,1 m is vergunningsvrij maar daarboven moet je naar dienst stadsontwikkeling van je gemeente volgens de bouwverordening.<P>Maar in signaalsterkte maakt het zeker uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een 150cm op dak? Als dit een vlak dak is lukt dat nog wel. Als de schotel op een voet van ongeveer 1m hoog staat, moet deze vastgeklemd zitten met minimum 300 à 350kg betonblokken (windstoten tot 150km/u.)<BR>Zadeldak? Of een zijgevel? Ik zou er maar niet aan beginnen, ik heb al een paar schadegevallen gezien na een storm, echt een gat uit de zijmuur gerukt, ongelooflijk.<P>SatMan <BR>____________<P>Moderator 'Internet via the Sky'

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu mijn vraag is al beantwoord..<BR>Dat ding gaat dus niet het dak op! maar er zit een voet bij met sevo's enzo om dat geval te kunnen plaatsen. ik zet hem wel achter in mijn " Tuintje " dan waait hij niet om ook.. <BR>M.v.G The Sahib cool.gif" border="0

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb ook een schotel van 150 cm op het dak staan niks mee aan de hand windkracht 11 ook al doorstaan staat als een blok had schotel voorheen aan een zijgevel van mij huis op een hoogte van 8a9 meter het enigste bange moment dat ik had was met het plaatsen en verwijderen (ben verhuist)wel 7 kleuren stront in mijn broek (bij wijze van) was echt een angstig moment verder niks mee aan de hand staat nu ook weer op 6 meter hoogte en heb goed zicht (geen last van bomen)<BR>groeten shocked.gif" border="0shocked.gif" border="0<p>[ 17-02-2001: Message edited by: rienk ]

Rienk

Link naar reactie
Delen op andere sites

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Arial">quote:</font><HR>Originally posted by NEO 80:<BR><B>Hoe komen julie aan die schotels van 1,5 m jo hartstikke duur. Hebben julie een plek waar ik mischien voor een mooi prijsje zo'n schotel van 1,2 tot 1,5 kan kopen.</B><HR></BLOCKQUOTE><P>Kijk eens bij de dealers op <A HREF="http://satelliet.pagina.nl/" TARGET=_blank>http://satelliet.pagina.nl/</A> rolleyes.gif" border="0 . Daar vindt je best wel ergens een schoteltje van metertje of 1,2,3 laugh.gif" border="0laugh.gif" border="0wink.gif" border="0

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sahib. het verschil zal zeker opvallen van een 65cm naar 150cm. de versterking is vele malen groter. let maar eens op. het verschil in oppervlakte tussen een 60, en 80 centimeter schotel is bijna een factor 2 ! de versterking gaat helaas niet met dezelfde factor omhoog, maar dit verschil zal je al zeker merken. ga je nu van een 65, naar 15 cm. whoof, dat zal schelen. stations die je eerst echt niet kon zien kan je nu ook bij slecht weer zeker kijken. je zal alleen de volgende moeilijkheden tegenkomen: 1/ de schotel moet naukeuriger afgesteld worden dan de 65cm variant. waarom = simpel, de openingshoek is kleiner. om de polaire baan dus goed af te stellen ben je echt even bezig. 2/ je zal je schotel zeer stevig vast moeten maken. laat je niet bangmaken door berichten over "omgevallen" huizen, maar maak wel een zeer solide constructie. als je schotel naastb het huis komt, lange pijp, op minimaal 3, als mogelijk 4 punten (grond)afsteunen, en de pijp boven de bovenste steun zo kort als mogelijk. dit heb ik hier ook thuis, pijp van grond (blok beton) tot boven de nok uit. bovenste afsteuning is de nokbalk van het huis, ertussenin 2 hele dikke muurbeugels met houtdraadbouten 8mm. vastgezet. dit staat al een jaar of 5. schotel staat op +/- 7 meter hoogte. het afstellen was het grootste drama, veel werk, 2 man, 1 dag. ik op dak, vriend met sat ontvanger, en tv in de tuin. satfindertje erbij, en prutsen maar.<BR>tot slot, grote schotel is echt een aanrader, maar veel montage werk.<BR>peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...