Ga naar inhoud


1080/24P:


Aanbevolen berichten

Als je plasma gelijk is aan de py70 dan is hij wel 24p.

 

Zelfs op een scherm met 24p zie je nog wel schokken ,omdat (heb ik me laten vertellen)je ogen dit kunnen waarnemen.

Ga binnen kort bij iemand kijken op een beamer of dit daar ook is.

 

Wel is het beter om bij 24p de 100hz uit te zetten.

 

Let bij een film maar eens op de aftiteling deze schokt ook op een 24p toestel.

Rebox 9000 ,triax 88cm 4 x quad LNB.

Link naar reactie
Delen op andere sites


De 50PY700 kan native geen 1080p@24 frames verwerken en moet dus gaan rekenen. Dat zie je (ik in ieder geval) en daar stoor ik mij aan.

De verkoper heeft me er toen in geluist, want die zei dat hij wel 24frames ondersteunde, toen ik daar specifiek naar vroeg.

Ik heb daarover flinke ruzie gehad in de winkel, maar dat heeft niet mogen baten.

 

Ron

Link naar reactie
Delen op andere sites

De meeste antwoorden komen redelijk in de buurt. Het echte probleem (waarover ik eerder als eens de oorzaak in detail heb beschreven) is dat bij blu-ray disks het signal is opgenomen in 24fps. Het probleem speelt dus alleen bij high def disks en nooit bij HDTV.

 

Ervan uitgaande dat dat signaal dus inderdaad wordt uitgestuurd vanaf de speler, was het probleem dat de meeste oudere tv's dat signaal niet konden weergeven. Daaropvolgende modellen konden wel een 24p signaal ontvangen, maar dmv het 3:2 pull down principe wordt het 24pfs signaal omgezet naar 60Hz, waarbij iedere 2 frames (AB) worden omgezet naar 5 frames (AABBB, dus 2xA en 3xB) (2:5 is als 24:60). Dit simpele maar pure algoritme veroorzaakt een schokkerig beeld vooral bij langzame bewegingen van de camera. De Panasonic serie 7 is daar een voorbeeld van.

 

Bij Pioneer worden de 2 frames AB omgezet naat 72 HZ dus AAABBB ofwel 3:3 pulldown. Andere merken gebruiken andere technieken met frame interpolation waardoor het schokkerige beeld verdwijnt maar andere artefacts optreden zoals onscherpte. Philips lost dit heel mooi op (naast Pioneer zoals vermeld).

 

De nieuwste Panasonic modellen lossen dit probleeem ook beter op ook al heb ik tegenstrijdige berichten gelezen over hoe ze dat precies doen. Kijk ook op de volgende link waaruit je zou kunnen opmaken dat ipv 5 frames (60Hz) een extra frame wordt gekreeerd waardoor we op 72Hz uitkomen. Andere berichten duiden op een 4:4 pulldown dus omzetten van 24p naar 96Hz (100Hz afgerond). Hoe dan ook, het oorspronkelijke probleem (judder) wordt hiermee wel opgelost.

http://panasonic.net/pavc/viera/popup/ifc/index.html

 

saluti,

 

DeDream

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je duidelijke uitleg, maar ik schreef niets anders, liet alleen het technische verhaal achterwege.

Zijn vraag ging over blu-ray en daar kreeg hij een volledig correct antwoord op (zonder verregaande technische uileg).

 

Ron

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toxic[Q]

Ja klopt, heb zelf ook de topic starter kort beantwoord maar vervolgens kwamen er een aantal opmerkingen voorbij over de schokkerige beelden zonder de oorzaak daarvan aan te geven. Ook fabrikanten zijn heel zuinig met de informatie hierover. Probleem is bovendien dat pas na verloop van tijd dit fenomeen begint op te vallen en te irriteren.

 

Q

Ken dat verhaal: goede maar technische uitleg van hometheaterhifi.

 

DeDream

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
...Als je plasma gelijk is aan de py70 dan is hij wel 24p...

 

... volgens mij denk ik wel dat ie gelijk is, de pz70 heeft alleen als extra nog 'n DVB-T tuner aan boord !

 

 

 

Citaat:
...Wel is het beter om bij 24p de 100hz uit te zetten...

 

... wanneer ik mijn plasma via HDMI voorzie van signaal van de blu-ray player, dan is in 't menu "instellingen" de optie 50/100 HZ. verdwenen ! confused

 

Of ik de player nu instel met 24p aan of uit maakt ook niet uit.

Of ik nu instel met 1080p of 1080i maakt ook niet uit.

Of ik nu 'n Blu ray disk afspeel of 'n gewone dvd, 100 HZ. is geen optie meer !

 

Heb trouwens geen last van schokkerig beeld met 24P, heb ook extra gelet op de aftiteling, ik zie geen verschil met 24P uit !

Maar ik zie ook geen voordeel van 24P of mooier/beter beeld b.v.. smile

 

gr. Satfanatic. cool

 

vr.gr. Satfanatic, 2x DM 500HD 1.6,  1x DM 7020HD OE 2.0,

Link naar reactie
Delen op andere sites

24P komt uit de bioscoop wereld. Daar wordt alles in 24P uitgespeeld (of soms 48p). Als ik de digital cinema server aansluit ziet dat er perfect uit, zoals in de bioscoop dus.

Beter 1 sateliet in de lucht dan 10 in de hand

 

Philips 7072, 2000, 5400 (7005)

Kathrein CAS90,UAS485 + een paar andere LNB's

H126 kabel, Matrix reborn, revolution, ORF

Link naar reactie
Delen op andere sites

24p komt van de filmindustrie. Een "ouderwetse" filmcamera van enkele honderdduizenden euros schiet 24 beeldjes per seconde.

De bioscoop speelt in principe een exacte kopie van deze film, maar dan alle stukjes film in de goede volgorde aan elkaar geplakt, dus ook met 24 beeldjes per seconde.

Nu er langzaam maar zeker steeds meer digitaal opgenomen wordt, is die timing techniek gewoon overgenomen en gelukkig maar. We hebben immers al genoeg "standaarden".

Een DVD wordt in principe gemaakt van dit camera bronmateriaal, maar wordt geconverteerd naar NTSC of PAL, terwijl Blu-ray in principe niet geconverteerd wordt, maar gewoon met de originele 24 beeldjes per seconde op een "digitale blauwe schijf" gezet wordt.

Daarom zijn alle blu-rays dus 24p.

 

Ron

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Origineel bericht van: Toxic[Q
]Een DVD wordt in principe gemaakt van dit camera bronmateriaal, maar wordt geconverteerd naar NTSC of PAL, terwijl Blu-ray in principe niet geconverteerd wordt, maar gewoon met de originele 24 beeldjes per seconde op een "digitale blauwe schijf" gezet wordt.

PAL (regio 2) Film DVD's worden hierbij zelfs versneld van 24fps naar 25fps en dan pas naar DVD gecodeerd.

PAL Film DVD's spelen dus altijd 4,16% sneller dan de originele film in de cinema, NTSC Film DVD's, HD DVD's of Blu-ray disc's!

Dreambox DM800, Triax TDS 110

Triax Multiblock met 4 x Smart Titanium TSX Single (13E, 19,2E, 23,5E en 28,2E)

TV Vlaanderen TopPakket

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...