Ga naar inhoud


1 hdd van Nas 1 tb raid ratelt - kan ik de data er nog af krijgen?


reptovis

Aanbevolen berichten

Ik heb een NAS raid storage hdd van 1 TB. (2 x 500 gb SATA hdd)

Ik had hem net een jaar en opeens werkte hij niet meer. (wel garantie)

 

Ik hoor nu bij het aanzetten een schurend geluid. Ik denk daarom dat 1 van de 2 hdd's kapot is.

 

Mijn vraag is daar het om belangrijke data gaat (en geen backup van alles) of ik bijv. met een Sharkoon SATA QuickPort de data nog leesbaar terug kan halen. (tenminste 1 van de 2) (misschien even schudden om de andere hdd aan de praat te krijgen? smile

 

Of is het zinloos en kan ik alle data als verloren beschouwen en het apparaat zo terugsturen voor garantie?

Graag antwoord

Dreambox 7000S + Maxtor 300GB + Quattro 0.3dB Lnb + Triax 110 + Sg2100/Topfield 5500 + Maxtor 300GB + Dual Lnb + Triax 90 + Sg2100 + Aston 1.07 + Xcam/Humax 5400 + MM/Reptielen/Vissen/Honden

Link naar reactie
Delen op andere sites


Heb je hem als raid 0 (stripe, dus je heb dan een grote schijf), JOBD (heb je ook een grote schijf maar dan zitten ze achter elkaar geplakt) of gewoon als 2 onafhankelijke disks ingedeeld?

 

Als de schijf, die als een slijptol klinkt, het echt niet meer doet kan je bij de eerste het helemaal vergeten. Bij JOBD, of dan nog de data te benaderen is weet ik niet zeker maar dacht van wel aangezien dat het achterelkaar zetten/plakken van hd's is. Mogelijk als dat het geval is en een file is verdeeld over de 2 hd's ben je die ook kwijt.

 

Ik heb hier ook een HD die af en toe als een slijptol klinkt maar als ie weer zijn kuren heb gehad doet ie het nog steeds en vaak zonder problemen. Ik gebruik deze voor niet belangrijke/tijdelijke opslag want ik hou er al heel lang rekening mee dat ie kapot gaat.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je antwoord. Eerlijk gezegd weet ik niet of hij als raid o of JOBD is gezet. Hij was geformatteerd en ik heb hem in 1 deel. De data zullen dus wel verdeeld over de 2 zijn, zodat ik er dan niets meer aan heb. Ik wist trouwens niet van de mogelijkheid van JOBD. Misschien moet ik nog zo'n Sharkoon kastje aanschaffen zodat ik de harddisks daar nog even in zet via usb naar mijn pc, zodat ik alles zeker weet voordat de data naar de slachter gaat. Dan ben ik er zeker af. Als ik alles had geweten dan had ik de drive gewoon gemirrored in 2 delen van 500gb. Maar ja daar heb ik nu niets meer aan. 13 maanden geleden kostte dat ding nog 3 x zoveel.

Reptovis

Dreambox 7000S + Maxtor 300GB + Quattro 0.3dB Lnb + Triax 110 + Sg2100/Topfield 5500 + Maxtor 300GB + Dual Lnb + Triax 90 + Sg2100 + Aston 1.07 + Xcam/Humax 5400 + MM/Reptielen/Vissen/Honden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, als het (heel) belangrijk is dan is een mirror (raid 1) het slimst. Je "gooit" dan wel de helft van je mogelijke opslag weg maar de boel gaat teminste niet verlorren als er een hd mee kapt.

 

Ik heb ook jaren een raid 0 (stripe) setup in me pc gehad bijna nooit problemen. Weleens dat er een hd kwijt was en de raid dus "gebroken" was maar dat was nog te fixen. Als er dan een hd echt stuk gaat en je bent alles kwijt dan denk je "was lekker, maar dit doe ik niet meer".

 

Of die NAS van jouw JBOD (Just a Bunch Of Disks) aan kan was ik even wel vanuit gegaan maar dat zou je zelf moeten checken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: NINjak
Heb je hem als raid 0 (stripe, dus je heb dan een grote schijf), JOBD (heb je ook een grote schijf maar dan zitten ze achter elkaar geplakt) of gewoon als 2 onafhankelijke disks ingedeeld?


JBOD staat voor Just a Bunch Of Disks, en dat betekent dat iedere schijf apart wordt aangeboden. Bij JBOD zie je dus twee losse schijven.

Het achter elkaar plakken van twee (of meer schijven) heet een concatenation. Die methode ken ik wel in software (volume managers in Unix), maar in hardware ben ik hem nog niet tegen gekomen.

Het moet dus wel een Raid 0 set zijn, en dan ben je alle data kwijt. Gebruik nooit Raid 0, tenzij de data op de Raid 0 set verloren mag gaan. Niemand die verstand heeft van storage zal ooit Raid 0 toepassen, tenzij in heel specifieke situaties, bijvoorbeeld scratch ruimte waarbij snelheid voorop staat.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had mijzelf dan ook al verbeterd in mijn opvolgende reactie wink

 

Maar goed, met JBOD maakt je dus van meerdere hd's (van willekeurige grote, vandaar die BUNCH opmerking) 1 logische drive. Hieronder een nette uitleg die het mogelijk wat duidelijker maakt.

 

Concatenation (JBOD or SPAN)

Concatenation may be thought of as the reverse of partitioning. Whereas partitioning takes one physical drive and creates two or more logical drives, JBOD uses two or more physical drives to create one logical drive.

 

Mijn NAS kan JBOD aan maar aangezien er een cpu en linux als OS erop draait is dit bijna zeker gewoon een software oplossing.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik ben er nu wat wijzer door geworden en weet dat ik nooit meer een aid o configuratie maak. Dan maar de helft van de hdd. Het wordt dus terugsturen maar en alles foto's, mp3 gedag zeggen.....

Reptovis

Dreambox 7000S + Maxtor 300GB + Quattro 0.3dB Lnb + Triax 110 + Sg2100/Topfield 5500 + Maxtor 300GB + Dual Lnb + Triax 90 + Sg2100 + Aston 1.07 + Xcam/Humax 5400 + MM/Reptielen/Vissen/Honden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dan toch omdat jij dat zo zegt dat ik eerst zo'n Sharkoon usb-kasje aanschaf waarin je de SATA hdd zo kunt zetten en dan via de pc kunt uitlezen.. 2 schroefjes los (mocht van een Duitse mevrouw worden losgehaald) en dan toch maar even testen denk ik. Hij deed het altijd prima, na een rendering met pinnacle deed hij opeens niets meer.

Bedankt Reptovis

Dreambox 7000S + Maxtor 300GB + Quattro 0.3dB Lnb + Triax 110 + Sg2100/Topfield 5500 + Maxtor 300GB + Dual Lnb + Triax 90 + Sg2100 + Aston 1.07 + Xcam/Humax 5400 + MM/Reptielen/Vissen/Honden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de

Maxtor Shared Storage Drive II - NAS - 1 TB - HD 500 GB x 2 - RAID 1 - Gigabit Ethernet Catagories. Inmiddels na 1,5 jaar is de prijs al door 3 gedeeld.

Ken jij overigens dat kastje om een SATA in te steken en dan de data naar de pc te transporteren?

Reptovis

 

Dreambox 7000S + Maxtor 300GB + Quattro 0.3dB Lnb + Triax 110 + Sg2100/Topfield 5500 + Maxtor 300GB + Dual Lnb + Triax 90 + Sg2100 + Aston 1.07 + Xcam/Humax 5400 + MM/Reptielen/Vissen/Honden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, ik ken dat kastje niet maar mijn NAS kan dat ook wink

 

Gewoon voorkant eraf en ff snel een of twee SATA hd's erin schuiven en klaar is klara smile Alleen je moet hem even configgen via de webinterface voordat je wat kan doen en dat "kastje" waar jij het over hebt is zeker een usb drive en dus helemaal niks installeren.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou kastje openmaken en de schijfjes even inlezen op je pc.

Mocht je een mirror willen, dan is alles mogenlijk. In Driebergen doet de pliesie zelfs schiven die in de sloot hebben gelegen. Ook die van Joran inderdaad!

Bit voor bit is alles te lezen. Duurt wel een weekje hoor!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou kunnen proberen om de defecte schijf los aan een pc te hangen en dan met het Programma "Get Data Back for NTFS" je disk uit te lezen. Hiermee kan je de defecte sectoren skippen en de nog leesbare data kopieren. Om te kunnen kopieren moet je wel de geregistreerde versie van de software hebben. (ff googelen).

 

Succes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...