Ga naar inhoud


Casema en Multikabel zijn toch gelijk?


JeWeetWelWie

Aanbevolen berichten

Ik heb aan iemand in het Casema gebied een DBOX2 gegeven die voor Multikabel geconfigureerd was.

 

Tot mijn verbazing moest ik een nieuwe kanalenscan doen. Heeft dit met het NetwerkID te maken? Volgens de lijstjes moest alles hetzelfde zijn.

 

Mijn Multikabel kaartje werkt trouwens weer wel in het Casema gebied.

 

Vreemd...

Link naar reactie
Delen op andere sites


Origineel bericht van: JeWeetWelWie
@ArChie: Waarom was dan die hele operatie nodig op 9 januari? Alleen de overstap naar QAM64?

Sorry, ik ben even kwijt wat de operatie van 9 januari ook al weer inhield. Graag wat meer informatie. In ieder geval is er geen overstap naar QAM64 geweest aangezien dat zowel door Casema en Multikabel altijd al toegepast is.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Mike Philippens
Maar werkt een Casema kaartje ook in het Multikabel gebied?

Volgens mij wel. In feite zijn er twee Conditional Access Systems aanwezig in het digitale TV signaal van Casema/Multikabel. Beide zijn Irdeto 2 Conditional Access Systems waarvan één gebruikt wordt voor de Casema abonnees en één voor de Multikabel abonnees. De CA_ID waarvoor de smartcard geprogrammeerd is bepaald welk Conditional Access System gebruikt wordt door de ontvanger. Voor de Multikabel smartcard is dat CA_ID 0x0604 (1540) en voor de Casema smartcard is dat CA_ID 0x0602 (1538)

Citaat:
En...aangezien Casema, Multikabel en @home nu 1 zijn: werken de kaartjes nu in het hele Zesko gebied?

Nee. Ook na de samenvoeging van Casema, Multikabel en @Home tot Zesko/Ziggo blijven er twee gescheiden netwerken. Netwerk Oost wordt gevormd door het oude @Home netwerk en netwerk West door het oude Casema netwerk met ieder hun eigen head-ends. Het Multikabel head-end bestaat niet meer sinds het signaal in de oude Multikabel regio verzorgd wordt door Casema. Op het netwerk Oost worden alleen de smartcards geregisteerd van de @Home abonnees en bij netwerk West de smartcards van de Casema en Multikabel abonnees waarbij er dus ook nog onderscheid wordt gemaakt tussen die twee smartcards door de twee Irdeto Conditional Access Systems.

Een smartcard werkt dus alleen in het netwerk waar die geregistreerd is in het Conditional Access System.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: ArChie
Origineel bericht van: Mike Philippens
Maar werkt een Casema kaartje ook in het Multikabel gebied?

De CA_ID waarvoor de smartcard geprogrammeerd is bepaald welk Conditional Access System gebruikt wordt door de ontvanger. Voor de Multikabel smartcard is dat CA_ID 0x0604 (1540) en voor de Casema smartcard is dat CA_ID 0x0602 (1538)
[knip]
Een smartcard werkt dus alleen in het netwerk waar die geregistreerd is in het Conditional Access System.

Maar...dat zou betekenen dat een Casema kaart het toch niet zou doen in het Multikabel netwerk omdat ie de id van Casema bij zich draagt. Of is het netwerk zodanig gecombineerd dat ie beide snapt? Of snap ik het niet wink
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Mike Philippens
Maar...dat zou betekenen dat een Casema kaart het toch niet zou doen in het Multikabel netwerk omdat ie de id van Casema bij zich draagt. Of is het netwerk zodanig gecombineerd dat ie beide snapt? Of snap ik het niet wink

Zoals ik al aangaf bevat het digitale TV signaal van Casema dat in het gehele Casema/Multikabel gebied wordt doorgegeven twee keer informatie voor het Irdeto 2 Conditional Access System (CAS). Een Casema kaart vertelt de ontvanger dat het te gebruiken CAS de Casema Irdeto 2 CAS is en de informatie van dat Casema Irdeto 2 CAS zit ook in het signaal dat in Multikabel gebied wordt doorgegeven. Omgekeerd werkt het ook zoals sommigen al ontdekt hebben aangezien de informatie van het Multikabel Irdeto 2 CAS ook in Casema gebied wordt meegezonden. Casema maakt in principe maar één digitaal TV signaal voor beide gebieden, alleen het frequentie plan wijkt af en de inhoud van Transport Stream 22 is anders per gebied.

Destijds bij de overgang van Mr Zapp naar de hedendaagse digitale TV via de kabel was er bij de meeste kabelbedrijven ook even sprake van twee CAS'en, namelijk een Viaccess CAS en het huidige Irdeto 2 CAS zodat de ontvangers rustig vervangen konden worden. In de satelliet wereld zijn veel kanalen ook te decoderen door middel van meerdere verschillende CAS'en. Zo bijzonder is dat allemaal niet.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Ik kan het bevestigen.

@home kaart werkt in Casema gebied op een Casema ontvanger en andersom.

 

Maar ik zit nog wel met een vraag. Welk caid heeft die nieuwe paarse kaart. Is dat 0602:000000 of 0604:000000 (of wat anders…)??

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een kaartje die in het Casema gebied werkt in een DM800 werkt met dezelfde ontvanger en kaart ook in het Multikabel gebied. je moet alleen de kanalen opnieuw scannen. Echter, met de hand moet je dan nog 6 transponders toevoegen. In het "Casema" gebied gaat het wel in 1 keer goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: makamba
Ik kan het bevestigen.
@home kaart werkt in Casema gebied op een Casema ontvanger en andersom.

Maar ik zit nog wel met een vraag. Welk caid heeft die nieuwe paarse kaart. Is dat 0602:000000 of 0604:000000 (of wat anders…)??


Op mijn @home kaart op m'n 7025'ers zie ik een caid van 0604.

Gert.

2 x VU+ Ultimo 4k's (FBC DVB-C + DVB-S2) + et10k (fallbackclient zonder tuners) op een Synology ds214+ (2 x 6 TB raid1) ziggo oost + A1/A2/A3/HB (Technisat)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...