Ga naar inhoud


[800 / all ] pnp tuner module


MSneijders

Aanbevolen berichten

Begrijp ik nu dat er in een dm800 ondanks de pnp aansluiting toch een heel nieuw type tuner zit?

Is de tunermodule voor HD ontvangst anders dan die voor SD?

zitten er dan andere transponders ook in de lucht?

Heb ik dan ook andere lnb's nodig?

Ga ik dan wel met de Cable tuner kunnen swappen? of moet ik dan een Cable-HD tuner gaan scoren?

 

Matthijs

DM500 -PLi Iolite - Technisat Multytenne 45

DM800 -PLi Iolite - Rotor - 60cm pan

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dat zijn een hele hoop vragen in een paar regels :D

 

Er zijn tegenwoordig 2 verschillende modulatievormen voor DVB-S (satelliet) ontvangst, DVB-S en DVB-S2 (kortweg S en S2).

S is kort gezegd voor SD (Standard Definition) kanalen, S2 is voor de HD (High Definition) kanalen die in H.264 (Mpeg 4) uitzenden.

In de toekomst zullen waarschijnlijk ook kanalen die nu in DVB-S uitzenden naar DVB-S2 overschakelen omdat het uitzenden in H.264 gewoon bandbreedte (= geld) bespaard.

 

Citaat:
Begrijp ik nu dat er in een dm800 ondanks de pnp aansluiting toch een heel nieuw type tuner zit?

 

Ja, er zit dus een DVB-S2 tuner in.

 

Citaat:
Is de tunermodule voor HD ontvangst anders dan die voor SD?

 

Ja, die is dus anders.

 

Citaat:
zitten er dan andere transponders ook in de lucht?

 

Ja, DVB-S2 transponders die je nu met je SD ontvanger niet in zal kunnen scannen omdat de tuner dit signaal niet begrijpt.

 

Citaat:
Heb ik dan ook andere lnb's nodig?

 

Nee, een nieuwe LNB heb je zeker niet nodig. Een LNB is eigenlijk alleen een ontvangstantenne die het signaal geschikt maakt om door coaxkabel te transporteren. Wat er in gaat komt er net zo uit alleen dan op een andere frequentie.

 

Citaat:
Ga ik dan wel met de Cable tuner kunnen swappen? of moet ik dan een Cable-HD tuner gaan scoren?

 

Je zal zeer waarschijnlijk wel je kabeltuner in je 800 kunnen zetten, maar ook hier geldt volgens mij dat de HD kanalen op de kabel anders gemoduleerd zijn dan de SD kanalen. Maar echt helemaal zeker ben ik hier niet van, ik heb geen kabel.

Ook Wikipedia geeft hier geen duidelijkheid over trouwens.

 

Hier en daar weer lekker kort door de bocht.

 

groeten,

Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met betrekking tot de kabel-tuners. Met de huidige dreambox ontvangers met kabelmogelijkheden 7025, 600 en 500c is het al mogelijk om de hd-kanalen van de maatschappijen te ontvangen en te bekijken. Ik denk dan ook dat voor kabel de huidige tuners voldoen.

 

Omdat deze boxen geen H.264 en mpeg4 kunnen tonen moet het via een omweg, namelijk stream opslaan op disk of netwerk en vervolgens met een apparaat dat wel deze streamsoorten kan tonen afspelen (bijvoorbeeld een HTPC of een Mediaplayer).

2 x Dreambox 800 met dvb-c en dreambox 7025+ met 2x dvb-c verbonden met Synology NAS

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zou dan dus betekenen dat je met de 800 uitgevoerd met een kabeltuner waarschijnlijk direct H.264 kunt bekijken.

Ik zou wel even wachten totdat iemand die een 800 heeft hier uitsluitsel over kan geven.

 

Citaat:
Citaat:Is de tunermodule voor HD ontvangst anders dan die voor SD?

 

Ja, die is dus anders.

 

hier was ik trouwens onduidelijk vind ik. Een DVB-S2 tuner kan dus SD (in DVB-S uitgezonden) en HD (in DVB-S2 uitgezonden) ontvangen. Downward compatible dus.

 

groeten,

Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...