Gast MiLo Geplaatst: 23 mei 2008 Geplaatst: 23 mei 2008 Ik heb het vermoeden dat m'n harddisk in de 7025 met te kleine clusters is aangemaakt. De clustergrootte is 4k, dat lijkt me veel te klein voor een disk met films enzo erop. Ik kon alleen niet vinden (met Google) wat de grootte normaal gesproken moet zijn. Om het uit te vinden wat de huidige grootte is heb ik gewoon een bestandje op de disk gemaakt en met "du" gekeken hoeveel ruimte die inneemt: Code: root@dm7025:~# cd /hddroot@dm7025:/media/hdd# cat > one_bytexroot@dm7025:/media/hdd# du -h one_byte4.0k one_byteroot@dm7025:/media/hdd# Momenteel heeft de box ontzettend veel moeite met het wissen van opnames, en het starten en stoppen als er twee of meer lopen. Ik vermoed dat het daardoor komt. Ik ben van plan de disk eruit te halen en de 90GB op een andere disk over te hevelen, dan formatteren en alles weer terugzetten. Dat duurt dus wel effe... Dus als iemand nog tips heeft (is er een Linux tooltje dat ik zou kunnen gebruiken om de disk te her-indelen zonder de data te wissen bijvoorbeeld?) zijn di welkom.
boaz Geplaatst: 23 mei 2008 Geplaatst: 23 mei 2008 Van de ervaringen met de 7000 en een CF weet ik dat door een bugje de CF geformatteerd wordt met de "bif file option" waardoor je hele grote clusters krijgt ( en je 1 Gb CF met 1,5 image al vol is). Misschien dat je met googlelen op "big file Option" wijzer wordt. Gezien de grootte van de filmbestanden, zou ik overigens kiezen voor zo groot mogelijke clusters. VU+ Ultimo OpenPli en een Vu+ Solo als vervanger van een kapotte duo ongerepareerd in een doosmet een Visiosat 4 LNB's. Beide met Pli. Vu+ > Philips AVR9900 > Panasonic TH-42PZ8E Plasma full HD en Solo > Samsung LCD 32" (en een museum Dreambox 7000 met HD/CF/USB/NAS ongebruikt)
Gast MiLo Geplaatst: 25 mei 2008 Geplaatst: 25 mei 2008 Hmm. Andere disk geplaatst, en die geformatteerd vanuit het menu van de 7025. Leverde ook 4k clusters op. Dat lijkt dus normaal te zijn.
oudeis Geplaatst: 25 mei 2008 Geplaatst: 25 mei 2008 Heb het net ook geprobeerd met een nieuwe HD voor mijn DM800, ook 4k. - Ruud
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen