Ga naar inhoud


verschillende e-mail-adressen bij meerdere gebruikers


dvbs

Aanbevolen berichten

Weet iemand hoe je (onder ubuntu 8.04) "Evolution e-mail" instelt zodat berichten terecht komen bij de juiste persoon wanneer er verschillende gebruikers zijn?

 

Op voorhand bedankt.

Groeten van dvbs,        

 

             UFS9101W met TitanNit + DM7020HDv1 met OpenATV 6.3 + DM920 UHD met Merlin OE2.5 + Gemini 4

Link naar reactie
Delen op andere sites


Je wilt dus; op 1 linux pc meerdere accounts hebben, die allemaal hun eigen emailclient draaien en hun email uit 1 mailbox (pop) ophalen (en het zo dus "prive" houden) ?

 

Omschrijf ik het zo goed?

 

Van het bovenstaande uitgaande is de enide nette manier om het te doen via een eigen mailserver zoals sendmail en/of procmail.

 

Kleine uitleg: Als je een fetchmail/sendmail combinatie de mail op de juiste manier van de externe mailbox laat ophalen/opslaan (met fetchmail en .fetchmailrc) en als deze gebruikers op het systeem aanwezig zijn krijgen deze de email, bestemd voor hun, in hun eigen (sendmail) mailbox. Welke ze weer met de/hun clients kunnen ophalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is bijzonder eenvoudig.

 

Iedere gebruiker is, neem ik aan, aangemeld als user (gebruiker) en maakt gebruik van zijn eigen gebruikers afdeling.

 

Per gebruiker even inloggen en het email adres (en eventueel wachtwoord) van de gebruiker in de evolution setup aangeven.

 

Iedere gebruiker krijgt dan als hij de post ophaalt, zijn eigen post binnen. En verstuurt vanuit zijn afdeling zijn eigen emails.

 

Eenvoudiger kan haast niet.

 

Groet,

 

 

Bram

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu ga jij uit van verschillende mailboxen (iedere gebruiker een eigen mailbox) en dan is het idd. geen probleem dan kunnen de gebruikers onder hun eigen login gewoon hun mail ophalen (elke gebruiker slaat zijn settings en dus email op in zijn home directory).

 

Als het 1 mailbox is, waar voor meerdere mensen email interecht komt bv. dmv. email forwards, gaat het niet op!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

NINjak, verkerkbr,

 

citaat: "Je wilt dus; op 1 linux pc meerdere accounts hebben, die allemaal hun eigen emailclient draaien en hun email uit 1 mailbox (pop) ophalen (en het zo dus "prive" houden) ?

 

Omschrijf ik het zo goed?"

 

..........ja correct.

 

--------------------------------------------------------------

 

citaat:"Per gebruiker even inloggen en het email adres (en eventueel wachtwoord) van de gebruiker in de evolution setup aangeven."

 

...... dit heb ik gedaan, maar wie ingelogd is krijgt op dat moment alles en van iedereen binnen.

 

--------------------------------------------------------------

citaat: "Kleine uitleg: Als je een fetchmail/sendmail combinatie de mail op de juiste manier van de externe mailbox laat ophalen/opslaan (met fetchmail en .fetchmailrc) en als deze gebruikers op het systeem aanwezig zijn krijgen deze de email, bestemd voor hun, in hun eigen (sendmail) mailbox. Welke ze weer met de/hun clients kunnen ophalen. "

 

... kan je dit even verder toelichten? Zal even googelen, of is dit ook ergens een add-on of progje dat in linux verwerkt zit?

 

Bedankt voor jullie reacties!

Groeten van dvbs,        

 

             UFS9101W met TitanNit + DM7020HDv1 met OpenATV 6.3 + DM920 UHD met Merlin OE2.5 + Gemini 4

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben al zover dat ik het onder synaptic pakketbeheer gevonden heb, zoek verder.....

Groeten van dvbs,        

 

             UFS9101W met TitanNit + DM7020HDv1 met OpenATV 6.3 + DM920 UHD met Merlin OE2.5 + Gemini 4

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het eenvoudiger om voor iedereen een pop 3 email adres aan te maken ipv met aliassen of forwards te werken?

 

Dan kan je de methode die verkerkbr aanhaalt gebruiken.

 

Zo blijft alle mail mooi gescheiden en heeft elk zijn eigen inbox

 

Waarom moeilijk als makkelijk ook kan zeg ik dan. cool

 

iMac 27" macOS Sierra
iPhone 5s iOS 10

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad!

 

Ben eens gaan zoeken en heb gezien dat ik via ADSL nog recht heb op andere gratis mailboxen. Ga dit eens proberen.

 

Merci

Groeten van dvbs,        

 

             UFS9101W met TitanNit + DM7020HDv1 met OpenATV 6.3 + DM920 UHD met Merlin OE2.5 + Gemini 4

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: dvbs
Inderdaad!

Ben eens gaan zoeken en heb gezien dat ik via ADSL nog recht heb op andere gratis mailboxen. Ga dit eens proberen.

Merci


Idd, normaal het je recht op 5 pop email accounts

iMac 27" macOS Sierra
iPhone 5s iOS 10

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ligt dus helemaal aan je provider hoeveel je er krijgt...

 

Voor iedere gebruiker een eigen mailbox is natuurlijk het makkelijkst teminste als je ze kan aanmaken. Je kan natuurlijk altijd nog ergens bij een provider een eigen domein en dus pop3 boxen aanmaken al kost dat wel weer extra geld.

 

Zit je bij een provider zoals Alice kom je daar niet onderuit aangezien je daar alleen webmail heb (wel met veel ruimte) en je email helemaal niet kan ophalen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onder windows en Novell netware is er Mercury Mail. Deze mailserver draait ook in wine onder linux. De heeft als leuke optie om mail die in een mailbox binnen komt te splitsen naar diverse interne mailbox.

 

 

http://www.pmail.com/

 

Rekordc

Easyvdr based VDR 1.7.29 server met als clients S100 & Kreatel vip 1710 / 1960 en hopelijk snel een Raspberry Pi

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je gaat toch geen mailserver onder wine draaien...

 

Sendmail en Procmail kunnen het ook en zoveel hoef je aan sendmail niet te configgen om het aan de praat te krijgen. Zeker niet als je voor het verzenden van uitgaande emails bv. gewoon de SMTP van de provider blijft gebruiken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...