Ga naar inhoud


Tuner minder gevoelig dan vorige dreamboxen


wian

Aanbevolen berichten

Misschien is dit al eerder voorbijgekomen, maar ik wilde toch graag de mening/ervaring van mensen verzamelen in 1 topic. Ik heb zelf een goed uitgerichte multytenne, en een 1m schotel op stabrotor die na wat windhozen misschien eens opnieuw uitgericht zou moeten worden.

 

Voordat ik een 800 had, was ik erg tevreden met mijn 7020 met alps tuner. De ontvangst op zowel de multytenne als de rotor is met de 7020 erg goed. Als er een flinke windhoos of bui is, hou ik gewoon beeld. Met de 800 is het vanaf het begin behelpen. De zender NL1 HD op 11778 is erg zwak. Zowel op de multytenne als op de schotel ben ik het beeld kwijt zodra er wat wind staat en regen valt. Ook andere zenders vallen weg bij een flinke bui, maar ik moet bekennen dat ik dit vooral op HD zenders merk. Ik heb ook een oude 500 en een 5620 geprobeerd. Deze geven iets lagere signaal sterktes aan dan de 7020 (ong. 85% tov ong. 90%), maar nog steeds veel beter dan de signaal sterktes van mijn 800 (10-15% op de meeste zenders en 5-10% op NL HD1)

 

Ik heb dit aangekaart bij mijn leverancier, maar die zegt dat de signaal sterktes die de 7020 en 800 opgeven, niet te vergelijken zijn. Dat kan wel kloppen, maar het kan volgens mij niet anders zijn dat de tuner in de dm800 een stuk minder gevoelig is dan de tuners in oudere dreambox modellen.

 

Heeft iemand soortgelijke ervaringen? Of juist het tegenovergestelde? Kan dit met het soldeerwerk aan de tuner te maken hebben?

hobby4all

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik mijn beleving is de tuner van de 800 gevoeliger dan de (in mijn geval) 7025. Heb bij de 800 99% terwijl ik bij de 7025 ik 92% signaalsterkte heb (aangesloten op 1 en dezelfde schotel).

 

In bezit van een

Dreambox 7025

Dreambox 800HD

Dreambox 500HD

Strong 6825 onze campingtuner :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast René VG

 

Ik heb ook een multytenne in combinatie met de 800 en ik heb ook problemen.

Als ik de schotel perfect waterpas heb uitgericht en alle zenders van alle 4 de satelieten probleemloos kan ontvangen, incl HD, dan kan het zomaar zijn dat een uur later zonder dat het gewaaid/geregend heeft ik problemen krijg met de HD kanalen op 23,5.

Ik heb er al heel wat tijd ingestoken om alles milimeter voor milimeter perfect te krijgen maar helaas steeds voor korte duur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb eigenlijk de tegenovergestelde ervaring. Ik heb een 7025 en een 800 aan de zelfde draaibare schotel hangen. Bij mij lockt de 800 bij zwakkere signalen eerder dan de 7025.Voorbeeld, de BBCi kanalen op 28E locken niet op de 7025. Op de 800 wel. Afkloppen, maar ik heb verder geen problemen met de DM800. Het enige is dat het spoelen van opgenomen HD kanalen niet of nauwelijks werkt, maar dat schijnt iedereen te hebben. Komt wel weer een update voor.

 

VU+ Solo4k S2/S2/C/C, ET10000 S2/S2/S2, ET8000 C/C/C+ , VU+ Ultimo S2/S2/, Moteck disecq rotor, 90 cm Funke schotel. 60 cm Triax schotel vast op Astra 19,2.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: S_Hopper
Ik heb eigenlijk de tegenovergestelde ervaring. Ik heb een 7025 en een 800 aan de zelfde draaibare schotel hangen. Bij mij lockt de 800 bij zwakkere signalen eerder dan de 7025.Voorbeeld, de BBCi kanalen op 28E locken niet op de 7025. Op de 800 wel.


Ik heb dezelfde ervaring, maar dan met een multytenne.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het probleem zit hem eigenlijk in de FEC , dit is de error correctie .

Zenders via de Nederlandse kaart zenden uit met FEC 9/10 en dat wil zeggen dat er maar 1 op 10 bits mogen haperen ,andere providers werken met 3/4 correctie of 5/6 dus 1 Bit op 4 of 1 op 6 die mogen mis lopen en dat geeft aanzienlijk meer ruimte .

Het besluit is dus dat bij het minste windje of zuchtje het mis loopt en de oorzaak eigenlijk gewoon Bij Kanaal Digitaal ligt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast René VG
Origineel bericht van: egypt

Het besluit is dus dat bij het minste windje of zuchtje het mis loopt en de oorzaak eigenlijk gewoon Bij Kanaal Digitaal ligt.


Wat is de reden dat men voor deze onstabiele oplossing heeft gekozen bij CD?
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: René VG
Wat is de reden dat men voor deze onstabiele oplossing heeft gekozen bij CD?

Besparing natuurlijk. Als je 20 bits doorstuurt aan 9/10 heb je 18 bits signaal. Met 3/4 heb je er maar 15. Alzo kan je meer HD zenders op één transponder steken aan een hogere stream.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: egypt
Het probleem zit hem eigenlijk in de FEC , dit is de error correctie .
Zenders via de Nederlandse kaart zenden uit met FEC 9/10 en dat wil zeggen dat er maar 1 op 10 bits mogen haperen ,andere providers werken met 3/4 correctie of 5/6 dus 1 Bit op 4 of 1 op 6 die mogen mis lopen en dat geeft aanzienlijk meer ruimte .
Het besluit is dus dat bij het minste windje of zuchtje het mis loopt en de oorzaak eigenlijk gewoon Bij Kanaal Digitaal ligt.


altijd gedacht en zojuist gekeken maar CDs zend gewoon in FEc 3/4 uit hoor

DM920 2x S2+1xDVB-C/T - Apple TV 4K - DM8000 2x S2 + 2x DVB-C


 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...