Ga naar inhoud


[8000] Vragen over Dreambox 8000, rondom HDMI / DVI HD zenders


skipdaflip

Aanbevolen berichten

Er zijn op internet veel threads the vinden over de Dreambox 8000. Maar omdat veel van deze berichten gedateerd zijn ben ik nog steeds benieuwd naar wat dingen omtrent de DM8000.

 

Ik las bv het volgende:

Citaat:
De Dreambox DM 8000 zal ook gebruik gaan maken van het Linux besturingssyteem. Dream Multimedia zal Enigma 2 als basis binnen Linux gaan gebruiken. Verder zal de ontvanger uitgeleverd gaan worden met twee MPEG4/DVB-S2 satelliettuners. Er komen losse, insteekbare, tunergedeelte op de markt waarmee ook digitale kabel en terrestoriale televisie ontvangen kan worden. In totaal kunnen er 4 tuners in de Dreambox DM8000 geplaatst worden. Opmerkelijk nieuw detail, dat Dream Multimedia vandaag bekend maakte, is dat de ontvanger beschikt over maar liefst 4 Common Interface (CI) sloten. Daarnaast zijn er nog drie USB aansluitpunten aanwezig. Voor digitale overdracht van beeld is er een DVI uitgang aanwezig. Daarnaast zijn naast de gebruikelijke scartaansluitingen ook een YUV beelduitgang aanwezig. De YUV en DVI beelduitgangen kunnen worden gebruikt voor High Definition Television (HDTV). Opmerkelijk is overigens wel dat HDTV signalen alleen kunnen worden weergegeven van ongecodeerde zenders die daarnaast ook nog eens zonder HDCP kopieerbeveiliging uitzenden. De Dreambox DM8000 lijkt volgens de opgave van Dream Multimedia dan ook niet te beschikken over de licenties voor HDMI en de HDCP kopieerbeveiliging. Hierdoor kan men bijvoorbeeld, ook met een geldig abonnement, niet kijken naar de HDTV uitzendingen van Premiere en de ongecodeerde uitzendingen van de HDTV zender Anixe HD op de Astra 1 satelliet, dit meldt het Duitse blad Sat Und Kabel. De Dreambox DM8000 zal wel de mogelijkheid krijgen om in de toekomst HDTV programma's van de HDTV zenders die de Dreambox DM8000 kan ontvangen op de optionele harde schijf op te nemen. Hiervoor is de mogelijkheid aanwezig om een SATA harde schijf in de ontvanger te plaatsen. Een 100 Mbit/s ethernetaansluiting maakt het voor de gebruiker mogelijk om de ontvanger in een netwerk te plaatsen. Op een later tijdstip zal Dream Multimedia ook een WLAN kaart voor Dreambox DM8000 lanceren waardoor het mogelijk wordt de Dreambox DM8000 draadloos in een netwerk te kunnen plaatsen. Wanneer Dream Multimedia daadwerkelijk de Dreambox DM8000 zal gaan uitleveren is nog onbekend. Ook de exacte prijs van de ontvanger en van de extra accesoires is nog onbekend. In een eerder stadium werd er gesproken van een verkoopprijs die rond de 800 euro zou moeten gaan liggen. Dream Multimedia is op de IFA aanwezig op stand 215 in hal 1.1.

 

Ik heb thuis een Sharp Aquos staan en daar hangt nu een xbox360 (oude versie) achter mijn DVI ingang. De overige ingangen zijn hdmi en scart. Ik had deze box dus graag aangesloten op een HDMI ingang.

 

Weet iemand nu of er een HDMI in/uitgang op de DM8000 zit? En zo niet hoe dit op te lossen?

Daarnaast ben ik ook heel benieuwd naar o.a. het beeld kwaliteit van non HD kanalen. Zijn deze nu scherper dan de bv de weergave via scart uitgang van een 7020 naar een Full HD LCD tv?

 

En nog een punt wat ik heel belangrijk vind wat ik terug vind op verschillende forums is dat er alleen niet betaalde HD zenders beschikbaar zullen zijn. Als dit namelijk het punt is, dan zou ik zo'n box niet eens willen hebben lijkt me.

Misschien dat hier een antwoord op gegeven kan worden. (misschien een beta tester? Of mag dat niet?).

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Weet iemand nu of er een HDMI in/uitgang op de DM8000 zit? En zo niet hoe dit op te lossen?

 

FAQ!

 

Gebruik het bijgeleverde DVI-naar-HDMI kabeltje, DVI is qua signalen gelijk aan HDMI, het is dus gewoon een verloopkabeltje.

 

Ook DVI kan audio en HDCP meesturen, alleen HDCP zul je op een dreambox niet tegenkomen, audio werkt wel.

 

Die mededeling dat je gecodeerde HD-zenders niet kunt kijken is bull. Alleen zenders (gecodeerd danwel ongecodeerd) die HDCP vereisen. Klok-en-klepel...

DM8000 + VU+Ultimo + GSO op Wavefrontier PLI Core Member www.openpli.org

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hartelijk bedankt!

 

Hier kan ik wat mee.

Het enige waar ik nu benieuwd naar ben is de vergelijking tussen het beeld van een 70xx en een 8000 of 800 naar een full hd tv.

Op mijn 7025 word het beeld helaas via scart naar mijn lcd gestuurd, en vind ik het beeld soms wazig overkomen. Of je ziet een blokvorming.

 

Dit zal waarschijnlijk komen omdat de 70xx niet bestemd is voor een full hd tv en door 't upscalen 't beeld wat slechter word. Het gaat hier dus om non HD kanalen. Ik ben nu benieuwd naar gebruikers van de 800 en misschien 8000 die een vergelijk hebben van een oudere en de nieuwe box op een full hd tv.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je op een grote TV (wat voor een dan ook) SD gaat kijken, dan is het beeld altijd wazig, dat is gewoon de beperking van SD. Daar helpt geen HDMI of upscaling tegen. Het maakt ook niet uit welke box je gebruikt.

 

Je kunt twee dingen doen: bij SD-uitzendingen wat verder van je scherm af gaan zitten en voor de rest alleen maar HD kijken LOL.

DM8000 + VU+Ultimo + GSO op Wavefrontier PLI Core Member www.openpli.org

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook een Sharp Aquos (46") en had dezelfde problemen. Hiernaast veel last van ghosting gehad (nalichten van bewegende beelden). Er is zelfs iemand van Sharp langs geweest. Hij heeft alle extra settings op de tv uitgezet. Dat hielp al heel veel. Digitale satelliet hoeft nl niet door allerlei extra filters te gaan.

De rest is opgelost door een zeer goede scart kabel aan te schaffen. Deze is wel duur maar zeker de moeite waard.

Ik verwacht van de 8000 dat deze dezelfde HD kwaliteit levert als mijn mediacenter en dezelfde SD kwaliteit als mijn 7025.

DM7000s, DM7025 (320GB, quad lnb) & DM8000 (1TB, Multytenne twin). Newnigma2 images. Samsung 65".

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Erik Slagter
Als je op een grote TV (wat voor een dan ook) SD gaat kijken, dan is het beeld altijd wazig, dat is gewoon de beperking van SD. Daar helpt geen HDMI of upscaling tegen. Het maakt ook niet uit welke box je gebruikt.

Je kunt twee dingen doen: bij SD-uitzendingen wat verder van je scherm af gaan zitten en voor de rest alleen maar HD kijken LOL.


Of je kan ook naar zenders kijken met een GOED beeld zoals de duitse zenders, wat een verschil van bitrate!!!

heb gisteren naar voetbal gekeken op ZDF en ik moet zeggen, weinig of geen artefacten op dit beeld in SD

Samsung QE55Q90R

VU+ ULTIMO 4K

Sonos Arc - Sonos Sub

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: juleke21
of ge zet receiver op 576i


En wat denk je dat je TV zelf dan doet ? Die upscaled het dan toch naar de juiste resolutie van het panel dat erin zit. Dus veel verschil zal dat niet maken. Alleen de kwaliteit van de scaler.

Als je een Full HD tv hebt, heb je dus een panel van 1920x1080 pixels. SD beelden zijn 720x576 (of zoiets). Dus wat doet je TV om die fullscreen te tonen ? Juist ja, die rekt dat toch uit om al die pixels van dat panel opgevuld te krijgen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...