Ga naar inhoud

[DM7025] opnemen op NAS / SMB

Aanbevolen berichten

Gast The Local Hero
Geplaatst:

Is het mogelijk om met een bepaald image op te nemen op een SMB / NAS constructie? Ik heb in verlegen wel eens gezien in wat images dat dit een optie was, maar of het nu om opnemen of afspelen betreft weet ik niet meer.

Iemand ervaringen hiermee?

Geplaatst:

Laat dat nu net zo'n beetje de meest gestelde vraag zijn.

Het kan allebei, opnemen en afspelen met elk image.

Ga hier eens wat lezen of zoek of CIFS, NFS, Samba.

Alternatief kun je bijv. NGrab gebruiken.

Geplaatst:

is inderdaad als vaak gevraagd

maar omdat je de dm 7025 hebt is het met de laatste image versies van (relatief veel) imagebakkers per automount instellen heel makkelijk geworden.

edit de automount.config

Code:
je vindt deze onder /var/etc/automount.config192.168.XXX.XXX -fstype=cifs,rw,nolock,rsize=8192,wsize=8192 192.168.XXX.XXX:/media/hdd

en herstart de dreambox

het eerste IPnummer in die regel is de machine OP WIE er gemount wordt

kan echter ook vervangen worden door de hostsname als je goed werkend host-tabelletje hebt op alle netwerkusers.

cheers

Liberty

Anette Askvik

• 1 maand later...
Gast The Local Hero
Geplaatst:

Dat bestandje zit niet in een Ronaldd image of wel?

Heb nu een DM7025 hier staan en deze is voorzien van de laatste Ronaldd.

Gast The Local Hero
Geplaatst:

Heb nog eens er naar zitten kijken, inmiddels een Windows Vista machine erbij gehaald om de share te mounten.

Wellicht dat met mijn Mac niet helemaal gaat in eerste instantie (geen idee) maar met Windows Vista zou dit eenvoudiger moeten gaan :S

Het lijkt zo eenvoudig, heb nu 2 Images getest en geprobeerd. Ronaldd en PLi.

Krijg het zo 123 niet voor elkaar om een share (netwerkshare) te mounten. Ik heb nu wel een topic gevonden waarbij ik iets heb gezien wat nog getest kan worden.

http://www.sat4all.com/forums/ubbthreads.php/ubb/showflat/Number/1495290

Code:
insmod /lib/modules/2.6.12.6/kernel/fs/cifs/cifs.ko

Ik krijg als ik (op de Dreambox) een mount commando uitvoer de melding

/mnt/net failed: No such device

(en dergelijke meldingen).

Zie topic

http://www.sat4all.com/forums/ubbthreads.php/ubb/showflat/Number/1495290

Wellicht in deze hoek meer zoeken.

Voor andere voorbeelden, of handige tips sta ik altijd open.

Geplaatst:

Ik kreeg het hele automount-verhaal niet aan de rammel omdat mijn user-password (Op de Mac) leestekens bevatte en de automount-scripts ervan over de zuiger gingen. Ik heb gewoon in /etc/init.d een scriptje gegooid (/etc/init.d/netmount) met daarin de regel:

/bin/mount -t cifs //<ip server>/<sharenaam> /media/hdd -o username=<username>,password=<password>,rsize=8192,wsize=8192

Daarna een softlink in /etc/rc3.d/ gemaakt naar het script, en bij het opstarten word netjes alles gemount... (ln -s /etc/rc3.d/S99netmount ../init.d/netmount en dan chmod 755 /etc/init.d/netmount)

Eigenlijk is dat de standaard manier om in een SysV init-systeem dingen bij de opstart te regelen... Je kan overigens ook een rc.local maken (Word bij Fedora enzo gebruikt) en daarin de mountopties doen.

Overigens geeft de CIFS module geen goede foutmeldingen terug, zo krijg je bij een ongeldige usernaam ook de melding 'no such device' terug...

Gast The Local Hero
Geplaatst:

Helder. Uit eindelijk heeft het gewerkt! Bedankt.

Maar helaas niet met Mac, ik kreeg het niet voor elkaar, ik had nog een Vista machine, maar daar kom ik niet uit hoor. Ik heb op mijn Mac in mijn VMware Fusion omgeving een Windows XP (XPP) geïnstalleerd en deze actief gemaakt voor netwerk delen. Nu kan ik erbij komen en ga ik kijken of ik er wat performance uit krijg.

Van het weekend moet het gaan werken op een Vista machine ben ik bang, maar ben al heel eind. Thanks

Gast SkidzRulez
Geplaatst:

Je moet (Nou ja moet, MAG ;)) op de Mac file sharing open gooien. Daarna moet je met het mount-commando via NFS of CIFS kunnen mounten. Let wel op hoe je de server aangeeft, bij CIFS is het //<servernaam>/<share>, bij NFS is het <servernaam>:<pad naar de share>. Je kan kijken of je NFS exporteert door showmount -e te geven in de terminal, dan zie je of je share-pad klopt.

Er is me alles aan gelegen een mede MAC-gebruiker te behoeden van een weekend Vista-gekloot wink

Groetjes,

Ton.

Gast The Local Hero
Geplaatst:

Zo. Nou mounten werkt, met verschillende images gaat prima. Maar.... ik doe misschien het mounten handmatig wellicht is dat een gegeven.

Wat het is, ik maak een mount. Bijvoorbeeld:

Code:
mount -t cifs //172.16.21.55/hdd /mnt/hdd/ -o username=Administrator,password=,rsize=8192,wsize=8192

Timeshifting e.d. werkt.

Maar een opname starten werkt niet omdat er geen harddisk wordt gevonden.....

Dit is vast een instelling? Ik werk nu met Ronaldd image (werkt prettig).

Iemand idee?

Geplaatst:

hier kom ik er ook niet uit heb dan wel een dream 800, heb een airlive 6500 met 500gb en een bittorent client er in zou er graag mee op willen nemen en bestanden films die ik download mee willen afspelen.

computernaam Airlive_Storage

workgroup Mshome

Server Comment SambaServer.

heb lt de fifth in de flash en peterpan neverland op stick. ben een leek op dit gebied.

gr

ik kan wel opnemem maar de dream zet dit dan in de flash.hdd\movie

Geplaatst:
Origineel bericht van: The Local Hero
Zo. Nou mounten werkt, met verschillende images gaat prima. Maar.... ik doe misschien het mounten handmatig wellicht is dat een gegeven.
Wat het is, ik maak een mount. Bijvoorbeeld:

Code:
mount -t cifs //172.16.21.55/hdd /mnt/hdd/ -o username=Administrator,password=,rsize=8192,wsize=8192

Timeshifting e.d. werkt.
Maar een opname starten werkt niet omdat er geen harddisk wordt gevonden.....
Dit is vast een instelling? Ik werk nu met Ronaldd image (werkt prettig).
Iemand idee?

mount -t cifs //192.168.1.100/Movies /media/hdd/Movies -o rw,user=guest,pass=guest

Maak eerst een map op /media/hdd (of andere dir)
de /Movies map is dan de map die je deelt op je MAC

Als je dan je timer instelt, kan je kiezen voor save op andere locatie (althans in LT image
Kan hier dan toch naar opnemen....
alleen soms problemen met automount...

Triax 88cm 4x Twin LNB

XpEnology 4*4TB

Denon X1500 5.1

Mac mini M1

Gast The Local Hero
Geplaatst:

Hey thanks, dat klopt. Ik heb nu ook het hele gebeuren zowel met Mac als op Vista aan de gang. Dus dat gaat goed. En met het LT Image kan ik opnemen op de Nas.

Zowel in de VMware omgeving is de preformance meer dan goed.

Jammer dat Ronaldd dit niet goed doet, hierin niet goed werkt. Ronaldd heeft wel mooie EPG (grafisch) die heb ik nog niet terug gezien in LT Image.

Die automount(s) werken ook goed. (tot op heden).

Jij toevallig idee of grafische EPG in dit image te maken / downloaden is?

Geplaatst:

Citaat:
Jammer dat Ronaldd dit niet goed doet

sorry maar dat is een fout (ergens) van jou zijde

ronaldd image is prima te mounten op een NAS of PC/MAC/LINUX

je moet eerst eens iets meer over het topic mounten lezen in het forum, om dergelijke fouten niet aan een image te wijten.

het LT image zal zeker enkele gave gebruikers opties en een mooi interface hebben, maar om de dreambox te leren kennen en meer linux / enigma2 kennis te vergaren is een cvs image eigenlijk beter als basis voor al je ervaringen.

overigens is er ook een mogelijkheid om de mount in etc/fstab te schrijven hetgeen een voorwaarde stelt aan het altijd aanwezig zijn van de gedeelde netwerk mappen op de externe samba/CIFS server

chiao

Liberty

Anette Askvik

Gast The Local Hero
Geplaatst:

Ik wijt de fout ook niet aan het image. Ik kan op korte termijn geen remedie vinden voor de error dat er geen harddisk aanwezig is. Ik had hiervoor een DM7025 (oude type) en die heeft jaren op Ronaldd gedraaid. Op dit moment heb ik geen harddisk in mijn DM7025 (en was ik ook niet meer van plan dat te doen). Krijg het mounten prima voor elkaar, maar de image (laatste) van Ronaldd geeft error dat er harddisk aanwezig dient te zijn als ik record wil doen.

Mijn eerste vraag was of er medegebruikers waren met een DM7025 die enkel op het netwerk (nas) opnemen, zou graag met de DM7025 werken met Ronaldd.

Ben nog wel met het e.e.a. bezig om wat dingen te testen.

Gast The Local Hero
Geplaatst:

Ik kon het toch niet aan om het niet verder te proberen en ik heb alsnog Ronaldd aan de gang gekregen. Was even flink stoeien met wat parameters. Dus dan heb ik toch het image was ik graag wilde smile

Indien iemand vragen heeft over hoe dit moet en hoe dit werkt, in feite heb ik alle issue's wel gehad en weet ik de remedie. Bedankt.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen